![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Rørkorall:
Pachyclavularia spp. ![]() Orden: Stolonifera (Rørkoraller) Latinsk navn: Pachyclavularia spp. Andre navn: Stjernepolypper Opprinnelse: For: Vekst: Fargevarianter: Spesielle forhold: Aggresivitet: Kan vokse over steinkoraller, brer seg relativt raskt. Plassering / lysforhold: Vanskelighetsgrad (1-5): 1 Habitat: Skriver den som spp. fordi det finnes flere like varianter som er ganske like og det vil holde med en artikkel for dem her. Klassifiseringen av dem er også ennå litt uklar. Stolonifera er en egen orden på linje med mykkoraller og gorgonier. Tidligere gikk de som Clavularia (viridis) men nå er det altså Pachyclavularia de heter. P. purpurea, P. violacea har jeg sett, også P.viridis men usikker på om det er noe som henger fra tidligere. Stjernepolypper kan være litt vanskelig å kontrollere og for mange er det ugress. Derfor kan det være smart å ha den på en egen 'øy' i sanden. Den vil også vokse på glasset. Ofte nevnt som ypperlig til nybegynnere. GSP som står for Green Star Polyps er en vanlig benevnelse. Kilder: Reeflex, wikipedia mm. Post egne erfaringer og gjerne bilder uten copyright! Forslag til senere 'ukens korall' kan sendes på PM. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Kan dette være en Pachyclavularia?
Dersom det er det så hadde jeg vært takknemelig om noen kunne fortelle meg hvordan bli kvitt den.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg vet ikke navnet, men kan gi deg et tips om hvordan du blir kvitt dem.
Om du sprøyter eddik inn i bunn på disse forsvinner de raskt. Bruk nål og stikk denne inn i foten langs stenen den er festet på. Når du drar ut igjen nålen sprøyter du inn eddik samtidig. Når du ser den slipper taket kan du luke dem ut manuelt. Sprøyte og spiss får du på apoteket om du ikke allerede har dette liggende. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Ser ut som en Xenia variant det der
Testet eddik på en Anthelia som også er en Xenia variant men det ble for mye skade på korallene rundt så vær litt forsiktig med det.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Emner |
| pachyclavularia spp. |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Acropora Subglabra | H.A.Z | SPS - Småpolyppede steinkoraller | 2 | 4th May 2008 18:06 |
| Fungia Spp. | H.A.Z | LPS - storpolyppede steinkoraller | 0 | 24th April 2008 13:40 |
| Seriatopora Hystrix | H.A.Z | SPS - Småpolyppede steinkoraller | 17 | 11th April 2008 06:48 |
| Acropora Tortuosa | H.A.Z | SPS - Småpolyppede steinkoraller | 12 | 27th March 2008 21:18 |