| Tropisk Oppdrett Ett diskusjonsforum som tar for seg oppdrett av tropiske fisk og dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg setter lista høyt denne gangen , og ikke har jeg kommet lengre enn til dag 18 heller , men det er såpass artig at jeg velge å prøve å få litt liv i denne shappa her
Jeg har nå etter mye fundering fått bygge meg et "kreisel" system ,som (ihvertfall foreløpig) fungerer alldeles strålende "systemet" er totalt på 130 l , og inneholder skummer , levende stein , macroalger ,UV , samt zeolith filtrering med firedoblet anbefalt dosering Jeg forer med anriket artemia og frosne copepoder noen bilder av system og "barna" (klikk på bildet(ikke på reklamen) så blir det større) ![]() ![]() ![]()
mvh Thomas Sist endret av clown; 16th December 2011 kl 00:39. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hva er det du har i "toppen" av bøtta, er det finmasket netting?
Du får ha lykke til; blir spennende å se hvordan dette går CP |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
det er tre siler/nettinger i bøtta ,de to nederste er på 200 micron den øverste på 500 mic
om kvelden blir vannstanden hevet slik at uspiste artemianauplier som har dårlig næringsverdi dagen etterpå fyker ut om natta om morgenen blir så nye nyklekkede eller anrikede artemia tilsatt , etter at vannstanden er senket til det nedre nivå igjen det blir lang ventetid for ev. interesserte ... ...hitttil "korteste" tid til metamorphosen er på 75 dager ... takk for lykkeønskninger , de få man bruk for ved slike projekt
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Forhandler
|
Og listen av arter oppdrettet i orkanger blir stadig lengre. Kjempegøy å se. Tror eg snart skal melde meg på kurs i orkanger, finnes det ledige plasser?
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Moderator
|
Du sikter høyere for hver gang, du. Sånt liker vi.
Om det er noen jeg har tro på når det gjelder å få til noe slikt må det være deg. Jeg hadde sansen for krielselen. Hva er diameter og lengde på røret? Har selv gått med planer om å bygge et lignende oppsett, men siden jeg begynner i en ny og litt krevende jobb snart og huset skal muligens flikkes litt på før et mulig salg, blir det bare ikke tid. Hvor mange yngel har du igjen nå? Er frafallet (om det finnes) stabilt, eller går det i rykk og napp? Jeg ble en gang anbefalt larviva for til oppdrett og ser de har en egen serie for reker. LARVIVA for shrimp - BioMar På forskningsstasjonen like ved foreldrene mines hus var det en som tok hovedoppgave eller doktorgrad på rekeoppdrett. Om du er interessert kan jeg prøve å få tak i navnet og muligens oppgaven. Uansett ønsker jeg deg lykke til og håper du holder oss oppdatert. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Nå er jeg jo et godt stykke unna målstreken med denne arten , så det gjenstår å se hvor lenge moroa varer kurs kan jeg kanskje holde når jeg slutter å praktisere ...
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Flowrøret er på 10/12 mm diameter , hver enkelt utstrømmerende 4/6 mm Flowen står en minipumpe fra tunze (150-300 l/h)på minste innstilling , og i tillegg strupet ytterligere,for. det ble mye svinn den første uka , da var systemet "grønnet" inn , og larvene bare 2-3 mm , så jeg vet egentlig ikke hva som foregikk fordi jeg så ikke en dritt ![]() fra dag 7 fikk jeg stygge utslag på nh3/4 (ca. rundt 0,5 mg/l), skjønner egentlig ikke om det var årsaken eller resultatet av larvedøden. Jeg brukte ikke rotifer , det kan være med å øke overlevelsen , men kan også føre til trøbbel rimelig rask om man ikke blir kvitt de ,da de belaster vannet hardt når de tar overhand. Så satt jeg inn 1000 ml zeolith , uten at det hjalp , så heiv jeg i noen kg ls fra et hardt belastet oppvekstkar , noen makroalgeer og satt på en hang on skummer neste dag var jeg kvitt ammoniaken siden det har jeg ikke hatt frafall annet enn de som forviller seg i slangen når jeg støvsuger hvor mange det er , er fryktelig vanskelig å tippe , da de har så mye påhengsler og det hele går rundt og rundt hele tida ... ...ihvertfall mer enn 100 , om det er 200 tør jeg ikke å si. De få anriket artemia , og frosne copepoder (600 -2000 micron), mange larver tar allerede voksen calanus som jeg tror er det beste som finnes til formålet - Takk for linken med rekeforet , dette kan jo være interessant , men må jo prøves først. De frosne copepodene jeg bruker har dog slått flere granulattyper både når det gjelder lekkasje og næringsverdi , så jeg holder en knapp på dette foreløpig. Til anriking av artemianaupliene bruker jeg S.presso fra inve Products det er vedlig grei å bruke ,om det er bedre eller dårligere enn andre sorter vet jeg lite om. Størst tro har jeg på en kombinasjon med levende phyto som isochrysis , (dette ga meg 265 stk . fridmani av et kull gjenom metamorphosen sist vår),jeg har stor tro på at fremgangsmåten ikke kan skade ved rekeoppdrett heller. De første ukene skal imidlertid ikke være spesiellt vanskelig når det gjelder l.debelius , sannhetens stund(er) vil derimot komme fr.o.m uke 4 etter det jeg har lest om saken ...
mvh Thomas Sist endret av clown; 18th December 2011 kl 00:21. |
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Tid for litt oppdatering , larve 30 dager :
![]() det går fortsatt rimelig bra , selv om enkelte faller ifra. det er stor forskjell i utviklingen , jeg holder tap av "paddlene" ansvarlig for dette , men vet ikke helt hvordan det lar seg stoppe her et bilde av en død larve , for å vise størrelsen :
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Rekebarn av peppermintreke (Lysmata wurdemanni) | clown | Tropisk Oppdrett | 25 | 9th April 2009 00:00 |
| Lysmata Wurdemanni | Torhav | Kjøpes | 11 | 22nd April 2007 12:24 |
| enoplometopus debelius | geirove | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 3 | 22nd January 2007 13:06 |
| oppdrett | Endre | Tropisk Oppdrett | 13 | 29th November 2006 08:03 |
| Oppdrett ??? | Petrus | Akvariet | 0 | 22nd April 2005 11:35 |