Tropisk Oppdrett Ett diskusjonsforum som tar for seg oppdrett av tropiske fisk og dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26th October 2010, 22:48   #1 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941
Standard dvergprinser

Ja , dvergkeiserne mine (C.flavissimus) har jo øvd ganske lenge nå , og mens jeg gikk lei etterhvert (å plukke egg), da det i starten bare blei et eller annet egg som klekket , har de kommet et stykke videre nå , og forrige uka fikk jeg den første skikkelige klekkingen , av ca 100 egg blei det ca. 70-80 larver.
Jeg må finne på noe lurt for å få et noelunde brukbart bilde av hele "stimen" , så foreløpig kan jeg bare vise frem bilder fra mikroskopet

Bildene viser utviklingen fra egg til larve , som tar flere dager , avhengig av temperatur .
det er endel fellestrekk med mandariner , men "størrelsen er enda mindre ...den ferdige fiskelarven er kun 2 mmm "lang" , og å finne et passende for blir nok et foreløpig livstidmål for meg nå ...
Vedlagte miniatyrbilder
dvergprinser-zwergeier-2010-20std.jpg   dvergprinser-prolarva-2018-20h.jpg   dvergprinser-prinz1.jpg   dvergprinser-prinz2.jpg  

Sist endret av clown; 26th October 2010 kl 22:51.
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 26th October 2010, 23:02   #2 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 411
Standard Sv: dvergprinser

Bukker og bøyer meg i saltvann for deg Gratulerer Thomas. Gleder meg til å få flere trøndere i karet mitt. Utrolig gode bilder du klarer å få ut av skopet.

TOR
Gammel 26th October 2010, 23:14   #3 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Takk for det , om du er imponert av bildene så må de jo være bra
...når det gjelder objektene , så kan ventetiden når det gjelder flytting til ditt kar blir i det lengste laget
Gammel 27th October 2010, 09:57   #4 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim/Norge
Meldinger: 457

ja får du til det der så tenker jeg det blir poppis her i trøndelag for vi har jo selvsagt førteretten selv om du er tyskert
http://familienholen.net/borge
Borge er offline   Svar med sitat
Gammel 27th October 2010, 11:16   #5 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Grattis,og håper det går riktige veien for deg denne gangen også Thomas,som med de andre artene du har prestert å få til verden

Selv om jeg ikke selv har hverken interesse,snøring,ork eller ambisjoner på slike oppdrett,så har jeg selfølgeligt en kjempe respekt for de som både har ork og klarer å få slikt til,og må innrømme jeg er mektigt imponert over hva du klarer å prestere med tanke på nettopp oppdrett.
Har jo selfølgeligt fått med meg att du også har klart arter,som ikke er hverdagskost å få frem hverken her i Norge,eller andre plasser heller, privat i fangenskap!!
Gammel 27th October 2010, 17:44   #6 (permalink)
CSP
Junior Member

Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 95

Utrolig bra
Det eneste som er kjipt er at jeg ikke har plass til mer fisk; to dvergkeisere og to "fullkeisere" fra før er vel egentlig nok... Får flytte og kjøpe større kar da sjø

Lykke til videre

CP
CSP er offline   Svar med sitat
Gammel 27th October 2010, 17:49   #7 (permalink)
Senior Member

Christer.W. sin avatar

Sted: Bergen\ Loddefjord
Meldinger: 307

Grattis Er mektig imponert over alt du har fått til med oppdrett
Gammel 27th October 2010, 21:45   #8 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Takk for alle blomstene , men når det gjelder "keiserbarna" , så regner jeg med at med 99,99 % sikkerhet at denne gangen ligger lista alltfor høyt ...
Det tok meg lang tid å få tak i et fungerende par , så tok det ei god stund før de begynnte å leke , og så tok det enda et år før jeg fikk noen yngel...
...det er ikke sikkert de blir så gamle til jeg har funnet et passende for
Foret bør helst være pelagiske hoppekrepsnauplier med "en størrelse" på maks 0,07 mm eller 70 micron i lengde og (det er nok av enda større betydning)
og 50 micron (0,05 mm) vidde , og det blir ikke enkelt å få til.
Kanskje hadde det vært verdt et forsøk å prøve med nyklekkede østerslarver (de er passende små ihvertfall) , men det er ikke bare bare og ikke sikkert det funker heller.
Ciliater kunne være verdifull , men hvilke og hvordan skaffe nok av de en annen sak igjen...
Men man må ikke gi opp håpet ... og sålenge jeg ikke hadde larver (jeg visste ikke om de ubefruktede eggene det siste året skyldtes karstørrelse , hannen eller hunnen eller andre ting) var motivasjonen for å finne for noe begrenset .
Hvilket jo er annerledes nå
jeg skal nok sikkert prøve etterhvert , om jeg ikke kan holde liv i de lengst mulig , men til metamorfosen trenger denne arten over 50 dager ...
denne første "batchen" henger nok bare i et planktonsil i displaykaret , og 5-6 dager klarer de seg på plommesekken.
Om ikke annet , så håper jeg at jeg har eggplukkingen under kontroll nå , og så fikk jeg et første innblikk i larvenes atferd.

Sist endret av clown; 27th October 2010 kl 21:51.
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 27th October 2010, 22:06   #9 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2009
Meldinger: 142

Sitat:
Opprinnelig postet av clown Vis post
Foret bør helst være pelagiske hoppekrepsnauplier med "en størrelse" på maks 0,07 mm eller 70 micron i lengde og (det er nok av enda større betydning) og 50 micron (0,05 mm) vidde , og det blir ikke enkelt å få til.
Kan Acartia tonsa duge?
Agathos er offline   Svar med sitat
Gammel 27th October 2010, 22:49   #10 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Jeg har sett et forskningsdokument hvor et forsøk med to replikata ble prøvd , et av dem med a.tonsa , og der var det ingen overlevende etter den første uken ...
så den er faktisk for stor (80-90 mic) jeg hadde ikke ville trodd det heller om jeg ikke hadde sett dette forsøket ...
...men etterhvert vil tonsa gjøre susen , det kan umulig ta lang tid før larvene klarer de , men så var det tiden dithen da
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are