| Tropisk Oppdrett Ett diskusjonsforum som tar for seg oppdrett av tropiske fisk og dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Moderator
|
På mandag fant jeg en liten klase med egg under steinen hvor den ene grammaen min holder seg. Hvor lenge den har lagt der vet jeg ikke, men jeg tviler på at den har lagt der særlig lenge. Han har ikke noe reir akkurat der, men jeg har lagt merke til at han har en annen hule i nærheten han besøker flittig. Desverre er åpningen på denne inn mot veggen, så jeg har ikke mulighet til å se hva han holder på med der inne. Klasen ble i alle fall lagt i et fødenett av den typen med finmasket nett tredd over en grønn firkantet plastramme. Fødenettet er plassert i et område i karet hvor det er nok strøm til at eggene danser forsiktig oppå bunnen. Eggene har hengt seg fast i bunnen, slik at de ikke flytter på seg, men "svever" over samme punkt hele tiden.
Det er ikke godt å si hvor mange egg det er i klasen, men ett sted mellom 50-100 et sted vil jeg tippe det er. Det er 4-5 egg som er lys orange (ubefruktet?)og resten er gjennomsiktig og klar. Jeg har fått en pose med rotifer i dag som jeg deler opp i to kulturer, så håper jeg at det går greit å få disse klar. Nå krysser jeg bare fingrene og håper på at de klarer seg frem til de skal klekke. Sist endret av Tage; 9th January 2010 kl 18:24. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Dette var spennende !
Har ingen erfaring med arten selv , så du få "snuse " deg litt frem på mofib. Rotiferene få du å formere seg fortest ved å holde tettheten under 1,020 , og temperaturen over 25 grader. De høye temperaturene øker dog fare for crash - den lave saliniteten vil øke størrelsen på hjuldyrene.Men siden du har den lille typen
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg har "snust" en del, men jeg finner få tråder der yngelen når meta. Håpet mitt er at det holder med anriket rotifer og god vannkvalitet. Det jeg har vurdert er å la yngelen gå i hovedkaret i yngelfellen jeg lagde en gang tidligere. Da er jeg sikker på at vannkvaliteten er tilfredstillende, men jeg er redd yngelen dør av sjokk når lyset går av/på. Det hadde i alle fall vært utrolig lettvint.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
For å sikre vedvarende anriking av hjuldyrene , er grønntvannsmetoden fordelaktig.Dette kan bli vanskelig i et system i eller koblet til hovedkaret .
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Moderator
|
I dag var eggklasen borte. Desverre var det ingen yngel i fødenettet. Om de har dødd, eller kommet seg gjennom nettet er vanskelig å si, men jeg kommer ikke til å bruke det neste gang. Det samlet alger som bare det, og gikk fort tett. Neste gang blir det et eget kar gjennom hele prosessen.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Sitat:
Tanken slo meg,da jeg leste forrige innlegget ditt egentligt,om ikke ett slikt nett ville fungere nesten som en form for "algea scrubbers",og dermed gro rimeligt fort til = ingen sirkulasjon gjennom maskene heller.. Regner vel med at er de først begynt å legge egg,så skjer det vel igjen om ikke så lenge da,og så får du heller bruke tid på å sette sammen ett skikkeligt motaksapperat til den tid.. Siden du higer sånn etter alt som har med oppdrett å gjøre,så burde du vel egentligt laget til ett permanent system,med klekkekar evt. oppvekstkar,og helst ett eller annet system hvor du kan dyrke/vedlikeholde slike kulturer i kansje? He-he.. tror jeg holder meg til koraller jeg Dette blir altfor mye styr for min del ja.. Har jo forstått det slik at oppdrett,krever 100% innsatts,og mye tilstedeværelse,og det har ikke jeg tid til..
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Moderator
|
Har ikke tid til? Har ikke du snart fått svømmehud mellom fingrene?
Jeg har sett disse eggklasene i karet tidligere, så sjansen dukker nok snart opp igjen. Å sette opp noe ekstra kar utover den 40 literen jeg har på lur er ikke noen idè. I alle fall ikke noe permanent. Jeg må ta til takke med det jeg har. Ikke alle "bedre" halvdeler som har samme toleranse med denne hobbyen som din |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Moderator
|
Det er mye aktivitet rundt hulen til hannen om dagen, så det kan se ut som om det blir muligheter for ett nytt forsøk. Jeg har tre eksamener på rappen nå, så det er ikke sikkert jeg tar meg tid til dette kullet. Det er i alle fall et godt tegn at de fortsetter å legge egg. Nå venter jeg på en ny yngelfelle som noen har vært så grei å låne bort, så denne gengen blir det gjort et forsøk på å fange klekket yngel fremfor å stresse med eggene. Den fellen jeg har for øyeblikket er desverre litt for stor for karet nå som SPSene har vokst seg til. Om effekten av den ventede yngelfellen ikke er tilfredsstillende har jeg en plan om å bygge en yngelfelle med nytt design. Jeg går ut i pappaperm i dag (ut året), så jeg skal ha godt med tid til rådighet når eksamenene er unnagjort.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Mini Bubble-King 200 fra Royal Exclusiv | Frogfish | Teknikk | 0 | 20th May 2008 22:11 |
| Oppdrett av peppermyntereker | Mack | Tropisk Oppdrett | 9 | 4th September 2007 11:44 |
| Mini Bubble-King 200 fra Royal Exclusiv | Frogfish | Lys, filtrering & annet utstyr | 0 | 10th January 2007 11:41 |
| oppdrett | Endre | Tropisk Oppdrett | 13 | 29th November 2006 08:03 |
| Oppdrett ??? | Petrus | Akvariet | 0 | 22nd April 2005 11:35 |