| Tropisk Oppdrett Ett diskusjonsforum som tar for seg oppdrett av tropiske fisk og dyr. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Moderator
|
I dag har hannen munnen full av egg igjen. Jeg får håpe det går bedre denne gangen. Forrige gang svelget han eggene sakte, men sikkert. Posen under munnen ble mindre og mindre inntil dag 5, da begynte han å spise som normalt igjen. Paret går i 325l karet i stuen, og jeg tviler på at det lar seg gjøre å fange hannen. Kan tenke meg jeg gjør noen forsøk med hòven på nattestid når det nærmer seg. Om dette ikke fungerer skal jeg prøve med en kråkebolle etterligning.
Yngelkar blir i alle fall satt opp i løpet av kort tid uansett. Sist endret av Tage; 9th January 2010 kl 19:22. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
Lykke til..
Oppdater jevnlig da- Spennende å følge utvikling ved yngling. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg ville ha ventet med å fange ut hannen til det er gått minst 20 dager , hvis ikke du har tenkt å inkubasjonsmetoden
På slutten av "graviditeten" blir hannen slappere å enklere å få tak i, selv om det om natten vil gå bra uansett hvis den er tilgjengelig på "soveplassen" (helst ca. 1 time etter "lights off") Det er best å bruke en kopp eller lgn. kommer hannen i kontakt med luften , er sjansen større at den spytter eggene med en gang. Lykke til !
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Moderator
|
Det gikk desverre som sist. I løpet av dagen har han svelget eggene. Da er det vel bare å vente til hunnen er klar med egg igjen. Jeg får mate godt i dagene fremover, så blir forhåpentligvis ventetiden litt kortere.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Samme skjer hos meg. Har ett par som har lekt 3-4 ganger, men alle gangene har hannen spist eggene etter noen dager.
De går også her i hovedakvariet, sammen med en del annen fisk. Lurer på om det derfor rett og slett blir for mye stress for hannen, og at det er grunnen til at det feiler?
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg har en scopas som svømmer etter alle fisk som opptrer i par. Den har vært et irritasjonsmoment lenge. Meningen var at den skulle fjerne alger, men det tror jeg ikke den har gjort på en stund. Kunne alltids fjernet den og se om det hjalp. Noen forslag til hvordan en slik kan fanges?
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Stress kan sikkert være en faktor som fører til at hannen ikke bærer ut eggene.
Vel så viktig er det at hannen er i god hold , og da banggaiene kan være kresen i matveien , kan det være en utfordring.Artemia duger ikke som grunnlag , men produserer hunnen egg skulle man tro at også hannen får nok mat. Min "gammel" hanfisk er blitt veldig rar i matveien , ETTER at den har bært ut flere ganger , sluttet den så godt som helt opp å spise , bare rekelarver og nå nylig levende mysis var bra nok.(Før så tok den all frossen mat) Allikevel hadde den eggene i 10 dager da den var gravid sist , og da var den svært så tynn fra starten...
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,409
|
Sitat:
Du legger ut "åte"oppi den,og så er det ett glaslokk som smekker igjen,når fisken er inni fellen.. En annen side er at en føler seg rimeligt lite "lur",når en må stå der i eeeevigheter,med fiskeline for å holde denne glassplaten oppe,mens en venter... her gjelder absolutt regelen "tolmodighet er en dyd",he-he.. Den ligger nu her,så bare gi en lyd.. Må vel ha tak i noe "pulver" av deg uannsett nu ser jeg, så muligt jeg kan ta den med til deg i samme slengen,viss det er jeg som må komme til deg. Bor jo fortsatt her ute på Askøy da til orientering..
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Moderator
|
Dette er mest et innlegg for min egen kontroll over hyppigheten på eggleggingen. Forrige lørdag, 20.11 var det nok en egglegging. Desverre forsvant de allerede etter to dager denne gangen. Fiskene ser i alle fall veldig feit og fin ut, så det er ikke det som gjør at de misslykkes. Fremdeles mistenker jeg scopasen for å stresse dem for mye. han blir veldig aktiv rundt paret når de går med egg. Her om dagen gikk han til angrep på meg også. Han sveipet etter hånden min med piggen da jeg holdt på i karet. Jeg ser ene klovnen blør fra et lite sår som trolig også stammer fra den fisken. Han veksler mellom å lage krøll for klovnene og kardinalene. Skal få fjernet jækelen før neste kull kommer.
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Pussig at du skulle skrive i denne tråden i dag. For i dag har mine lekt igjen
Men, jeg har jo også hatt problemer med at han spiser opp eggene etter noen dager, men vi får se hvordan det går denne gangen. Så lenge fiskene holder på, så har jeg håp. Selv om de går i sammen med alle de andre fiskene i hovedakvariet. Det er faktisk lenge siden de har lekt nå, men tror kanskje det kan ha med foret å gjøre. De nekter å spise annet enn artemia og kvalitetsmysis. Har stort sett bare hatt tilgang på "Fina fisken" mysis, men den er de ikke glade i. Men for ett par uker siden fikk jeg tak i en annen type, som ser mere ut som de jeg har fanget selv. Den er de helt ville etter. Og da altså etter to uker, har de lekt igjen. Så foret har garantert mye å si.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |