Tropisk Oppdrett Ett diskusjonsforum som tar for seg oppdrett av tropiske fisk og dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23rd March 2010, 19:28   #91 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 427
Standard Sv: Oppdrett av Banggai, Pterapogon kauderni

Pjot har veldig mye, han har også klovner.
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd March 2010, 19:35   #92 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Mar 2010
Meldinger: 58

Var akvarium avla fisk jeg tenkte på nå da. er vel ikke så mange andre arter enn klovner som lar seg gjøre og avle i fangenskap uten store problemer :P ?
Ojani er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd March 2010, 19:49   #93 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Sitat:
Opprinnelig postet av Ojani Vis post
Var akvarium avla fisk jeg tenkte på nå da. er vel ikke så mange andre arter enn klovner som lar seg gjøre og avle i fangenskap uten store problemer :P ?
Se oppdrettstrådene til Clown fra Orkanger..
Han er vel den oppdrettskongen her i Norge,og kan vise til suksess med flere arter..
Spørs hva du mener med store problemer..
Oppdrett gjør seg ikke gratis,og ligger nok MYE MERE arbeid i oppdrett av saltvannsfisk,enn det en er vant med fra ferskvann..
Tidkrevende og stiller store krav til både rett mat til rett tid og vannkvalitet.
Begynner å bli noen arter som er meldt oppdrett på i fangenskap,men masse arter gjenstår på verdensbasis.
Gammel 23rd March 2010, 19:55   #94 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Mar 2010
Meldinger: 58

Var det jeg trodde / mente =). Men veldig artig og lese om de som får avl til "hjemme i stua". Samt at det er bra med tanke på og redusere antall fisk som blir tatt fra havet

Sist endret av Ojani; 23rd March 2010 kl 20:08.
Ojani er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd March 2010, 20:10   #95 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 427

De fleste fiskene kommer nok ikke fra havet. Oppdrettsfisk er dessuten sterkere har jeg hørt.
Nå har jeg et ledig 240 liters kar og der tror jeg noen skal få kose seg og lage babyer.
Har kjøpt klovneoppdretts boken.
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd March 2010, 22:43   #96 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Sitat:
Opprinnelig postet av Kari H Vis post
De fleste fiskene kommer nok ikke fra havet. Oppdrettsfisk er dessuten sterkere har jeg hørt.
Det er nok foreløpig langt de fleste fisk som kommer fra havet, både hva arter og antall angår.
Selv om mange av disse er i mye dårligere kondisjon ... men det er mye billigere og bare fange de og selge de, enn å bruke mye tid , for , strøm og andre kostnader til vannbehandling under oppveksten .
Og selv oppdrettsfisk må jo transporteres , og sammen med disse kostnader blir de lite konkurransedyktig i pris på denne måten.
Situasjonen ligner mye på tilstanden av matfisk-markedet ...først når det blir knapt i havet , lønner det seg å produsere selv...
Gammel 24th March 2010, 14:19   #97 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Selv om det e` banghai du har bestemt deg for å prøve kan du jo prøve deg litt på klovner imellomtiden. Klovnene mine legger jevnlig egg så det e` bare å komme å hente.
Gammel 24th March 2010, 19:30   #98 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606

Da trenger jeg rotatorier. For øyeblikket har jeg ikke det heller. Det kan være jeg gir deg en lyd angående de eggene om jeg får tak i en startkultur.
Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 24th March 2010, 22:35   #99 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Porsgrunn
Meldinger: 147

Sitat:
Opprinnelig postet av Knut-Arne Berg Vis post
Eg skal nedover til Tønsberg i slutten av neste mnd. Torhav, og håper å få tid til å ta turen innom Bare Are/Jossi/Kenneth også viss tiden strekker til..
Ser ut for at du får takke ja til å "lease"det avlsparet som Kimshans tilbød deg tidligere
Kan jo ta det med oppover til deg,viss du avtaler med Kimshans,og han kommer meg i møte på strekket der da,men kan jo ikke garantere at de overlever transportetappen helt hjem igjen,da de visst er litt transporkjennslige etter som jeg har lest..
Er redd det da blir en litt mere permanent ordning enn jeg hadde tenkt meg Jeg vil gjerne ha dem igjen, men å la dem gå på gress noen mnd. burde gått greit. Men tror heller ikke jeg klarer å få dem ut, rett og slett. Klarte ikke å få ut hannen, når han hadde munnen full av yngel engang. Enda det skulle være så lett å få til

Torhav, skal se om jeg ikke får fyret opp en rotifer kultur iløpet av påsken. Har ett par ampuller med egg her, og jeg tenkte jeg skulle forsøke meg på noen klovneyngel nå som banggaiene begynner å få litt størrelse.

Da kan jeg sikkert få sendt deg en kultur av både phyto og rotifer om du ønsker. Har send slik i posten tidligere, og det gikk greit den gang ihvertfall.

Forøvrig går det greit med banggaibarna her. Kull nr. 2 hadde jeg litt problemer med vannkvaliteten, så der mistet jeg 3 stk. Jeg måtte derfor få flyttet dem litt brått her, og tok dem derfor over til de andre jeg har fra kull nr. 1. Det er jo litt størrelsesforskjell, men håper det ikke blir for mye krangling. Totalt sett har jeg vel 45-46 yngel gående her nå. De største er vel over 3 cm nå (fryktelig dårlig på øyemål), så de går det hvertfall greit med så langt. De spiser godt, men får i dem kun frossenfor. Går i en egenlaget mix av krill/mysis/tørrfor/spirulinapulver/cyclopeezepulver med ett par drypp av lipovit. Blander dette sammen, og fryser ned igjen. De spiser som bare det av dette, men prøver jeg kun tørrfor så spytter de det ut med en gang. Så de er litt krevende av seg i matveien kan man si...
Gammel 28th March 2010, 23:48   #100 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Porsgrunn
Meldinger: 147

Fikk tatt ett bilde av yngelen i kveld. De eldste er nå snart 3 mnd. gamle, og de største av disse er nok over 3 cm nå (fra nesetipp til halespiss).

Har også tatt over kull nr. 2. Disse er jo bare halve alderen(sluppet 13.02.2010), og er vel også ca. bare halve størrelsen. Det har heldigvis gått helt fint å holde dem sammen, selv om det er god størrelsesforskjell på dem. De små virker ikke til å bry seg, og nøler ikke med å snappe maten fra de store

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are