| Tropisk Oppdrett Ett diskusjonsforum som tar for seg oppdrett av tropiske fisk og dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Moderator
|
Endelig ser det ut som om jeg har fått ett banggai par. Jeg fikk filmet noe jeg er rimelig sikker på er lek i dag.
For 2-3 uker siden hadde hunnen en stor klase med egg i munnen. Desverre slukte hun den selv. Jeg håper det bare var ett misslykket forsøk på å få hannen med på leken. Det blir spennende å se hva som skjer fremover. Jeg har en mistanke om at hannen spiser eggene de første gangene, men jeg setter i alle fall opp et yngelkar når det nærmer seg at eventuelle yngel skal slippes. Bare overse at ruten ikke er skrapet på en stund og at algeskrubberen min har falt ned fra kanten (tannbørsten som ligger i Hystrixen). |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Får jo krysse fingrene,og håpe du får det til nu da Torhav
Du gløder jo for dette,og blir sikkert stas dette å få det til,he-he.. Du er jo midt oppi dette fra før med smebarnsjau,pass og mating
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
At hunnen "ruger" på eggene har jeg aldri hørt om , men en skal jo aldri si aldri i denne hobby'n ...
![]() Hos meg var det slik at det gikk bra de første tre gangene den første hannen gikk med egg, før det skar seg...denne "gamle" hannen min spiser tilsynelatende ikke lenger , selv når han ikke har egg. Jeg vurderer å prøve å kjøre eggene i inkubator helt fra starten , før hunnen produserer mye egg som går til spille... ...derimot har jeg nå to "ung"hanner fra det første kullet som har munnen full for første gang.Er spent om de står distansen ut , men de virker bestemt...
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg tror ikke hunnen prøvde å ruge på eggene. Jeg kom hjem fra jobb og så at hun hadde kjeften full. I løpet av noen minutter var de spist. Var kansje litt uklar der
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Moderator
|
Dette ser da lovende ut. Håper han holder hele løpet ut. Jeg setter opp et kar for de små når det nærmer seg. Da får jeg bare håpe at jeg klarer å samle yngelen når de slippes. Har noen gode tips? Tenkte jeg skulle lage en kunstig kråkebolle og se om det muligens hindrer dem i å bli spist.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Har rotet opp en flott banggai artikkel til deg Torhav
http://www.njaquarium.org/pdf%20files/c_Journal_s.pdf |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hannen ser ut til å være i godt hold , noe som er avgjørende for at han skal stå løpet ut.
For å være sikker på at man ikke bommer på "terminen" kan det være like så greit å fange ut hannen ut av hovedkaret i god tid , hvorfor ikke innrede yngelkaret med engang å sette hannen i det. Fanges han ut om natten når den sover , rekker den ikke å bli stresset heller. Likevel kan det være greit å ikke bruke en håv (heller en kopp/beger e.l.) slik at den ikke kommer i luften , da spytter den svært fort om den er våken... en kunstig kråkebolle eller en liten djungel av div. macroalger vil yngelen kunne gi skjul for hannen når de slippes.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |