| Tropisk Oppdrett Ett diskusjonsforum som tar for seg oppdrett av tropiske fisk og dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg har en stund planlagt et oppsett for å få drettet noe fisk.
Så langt mangler har jeg ikke fisk en gang, men når disse er på plass og legger egg må yngelen fôres. Da trenger jeg mest sannsynlig levendefôr av varierende art. Noen spørsmål jeg har/har hatt, som kansje vil hjelpe flere enn meg de om blir besvart: 1: Hvem har phytokulturer gående, og hvilke arter? 2: Hvor får jeg fatt i rotifer? Hvor kan en få s/ss arter? 3: Er det rotifer i s/ss størrelse her til lands? 4: Hvordan holder dere phytokulturene i live? 5: Hva bruker dere som næring for phyto/zooplankton kulturene? 6: Hvilke anrikningsmedium bruker dere før fôring av yngel? 7: Hva bruker dere av utstyr til phyto/zooplankton? 8: Backupkulturer, hvordan og hvor lang lagringstid? 9: Hvilke mengder trengs for et kull av f.eks klovner? 10: Hvor mye kan høstes av en kultur, og hvor ofte? Håper dere alle kommer med flere spørsmål, og ikke minst pøser på med all informasjon dere sitter inne med. Det er også viktig å komme med ting man IKKE skal gjøre. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg har for tiden :
-rhodomonas -tetraselmis -phaeodactylum -en ukjent art (brun)(kjøpte den som noe den ikke er) -isochrysis (tror den er ikke helt ren) når det gjelder phytoplankton. Jeg har også mini-rotifer (maks 180 micron mot "normalt " 280 micron) (han pjot har sikkert "vanlige" = b.plicatilis) phyto-plankton er næring til zooplankton , det finnes spesiell gjødsel ,vanligvis f/2 som fåes kjøpt hos florida-aqua farm i usa det finnes diverse anrikingsmiddel som culure selco og roti rich (og flere til) men det synes og bli mere vanlig å bruke heller variert/flere phytoalgeforing når det gjelder back up så er det forskjell mellomartene hvor lenge de holder seg (i kjøleskap med lys når det gjelder phyto) kultivering av phyto - og dyreplankton er rett og slett et omfattende arbeide ,og jeg hadde ikke giddet å holde på med det uten fiskeyngel... til rotifer kommer en langt med nannochloropsis , den vokser også i blomstergjødsel (men den er ikke god å ha i yngelkaret) mange av de andre phyto - artene er vanskelige og krevende å holde under "hobby" forhold , de fleste krasher før eller siden hvis man ikke (kan)jobbe(r) 100 % steril. av utstyr bruker jeg bare spaghetti og sylteglass (fra ikea f.eks.), er dyreplankton i god vekst kommer det i bøtter... skal du oppdrette klovner , kan det lønne seg å "trene" med rotifer og nannochl. først , det er forhodsvis enkelt. starter man med ca. 1 liter kultur , kan den kjøres opp til en tett 10 liters kultur på en ukes tid under optimale forhold , som rekker fint til et kull med klovner. Her finnes mye "snadder" for den oppdrettsinteressierte : SeahorseMania men vet en ikke hva og hvordan man skal handtere "godsakene" , blir det ikke billig å "shoppe" der... mvh thomas Sist endret av clown; 22nd February 2009 kl 00:05. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Forhandler
|
Eg tror det e` nannochloropsis eg dyrker på. Kan ikkje si at eg har utstyr til å finne ut ka det e` men det dukket bare opp i en flaske. Ellers har eg også rotiferer. Siden vi ikkje bor så langt fra hverandre kan du jo ta deg en tur. Greit om det e` flere som har kontinuerlige kulturer gående. Har hatt her i nokken måneder og rotiferene krasjet hele tiden i starten, men det dukket alltid opp rotiferer der de ikkje skulle være. Så då var eg igang igjen. Har man nok bøtter rundt om kring dukker det alltid opp nokke rotiferer, artemia og microalger.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Moderator
|
Du skal ikke se bort fra at jeg tar deg på ordet der Pjot.
Clown: Du sier en 10l kultur holder for ett kull. Gjelder det phyto eller rotifer? Hvor mange liter phyto trenger man til en liter rotifer? Her har vel tetthet på kulturene mye å si, men sånn ca? Jeg hadde meg en tur på Ikea i går. Så disse som sikkert er godt egnet for formålet: IKEA | Vaser og blomster | Vaser | BLADET | Vase Disse hadde tykke og solide glassvegger og den største tror jeg var på 37l, noe som skulle holde til en større kultur. Ellers har jeg sett på denne ZC-Aquarientechnik Planktonreaktor, som jeg har hørt mye bra om. Sammenligner man pris og tilgjengelighet på disse tror jeg Ikea løsningen er å foretrekke. Jeg har hørt med Seahorse Source, the ultimate place for captive bred seahorses. om de vil sende levende kulturer med SS rotifer, men de var ikke villige til det. Vanlige L strain rotifer har jeg funnet ut at https://3kserver7.com/~frank/secure/agora.cgi og Brine Shrimp Direct | Quality Aquarium Fish Food Products har cyster av. Disse er som artemiaegg og klekkes ved behov. Kan sikkert komme godt med om det ikke finnes en kultur i nærheten. For anrikning før utfòring vil jeg bruke rotimac fra bio-marine eller multigain fra biomar. Gjær skal også være veldig rikt på næring, så det må også prøves. Dette blir litt for avansert for hobbybruk, men er absolutt nyttig: Kveitemanualen - Forsiden |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Han her selger noe rotifiers innimellom tror jeg:
eBay Seller: tobys treazures: Home Garden items on eBay.co.uk
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg har også rotiferer, men ser jo at det kanskje er enklere å få av de i nærheten? Uansett sender jeg gjerne en liten batch om nødvendig.
Edit: Nå har jeg bare tre kull på occelaris på samvittigheten men jeg gjør ett forsøk: 1: Bruker frossen phyto jeg blander i vann 2: s/ss vet jeg ikke hva betyr engang, men jeg har iallefall de som man siler ut med 53micron sil 3: 4: 5: 6: Jeg bruker kun rotiferer fostret på frossen phyto og nyklekket artemia uten tilsetninger 7: En 19 liter med luftslange, thats it 8: Har ikke backup selv, men Espen har jo også en kultur oppe 9: Helt avhengig av antall larver og tetthet på rotiferer 10: Svarer for rotiferer siden phyto ikke er noe problem her. Jeg høster ut ca 1,5l daglig for nok til ett kull på ca 150. Total mengde er ca 17 liter og det tar seg opp igjen uten problemer. Kan forresten en admin endre brukernavnet mitt til Bård? Sist endret av Bård; 22nd February 2009 kl 22:27. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Brukernavn fikset Bård :-)
Jeg prøvde lete litt etter den frossen phyto'en. Husker du hvor den ble kjøpt?
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
10 l phyto holder vel å produsere 10 l rotifer , men er ikke nok for å holde denne igang særlig lenge .
det spørs også ved hvilken temperatur og saltholdighet rotifera dyrkes , og hvor tett phyto-kulturen er. Spørsmålene du stiller , berører et svært tema , og er vanskelig å svare på i noen få setninger.Denne boken inneholder massevis av informasjon om saken: (kan anbefales på det varmeste) https://3kserver7.com/~frank/secure/...=BOOKS_MANUALS selv om en ikke trenger å følge alt slavisk som står i boken , finner man mange svar der. Zinn - reaktoren funker den , men store syltetøyglass gjør samme nytten. Vasen fra ikea har jeg kikket på for noen dager selv , fyller man den har man kommet langt...men den gjør sikkert susen , men man må begynne med mindre mengder uansett.Husk at den skal belyses og luftes i tillegg,muligens også varmes opp. Små rotifera har man egentlig ikke bruk for når det gjelder klovneoppdrett , da er de store bra om ikke bedre (de rommer mer næring per "enhet") når det gjelder anriking er det flere produkter som er på markedet , men de er vanskelig og handtere og dosere og ved feil her kan man gjøre mere skade enn nytte. Gjær er nok for å holde zooplankton i gang , men fører til at det blir næringsfattig og verdiløs som yngelforog må da i tilfellet anrikes for bruk. mvh thomas |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Moderator
|
Husker jeg riktig fra en tidligere tråd om jeg foreslår: Hjemmeside
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Her er enda to adresser som fører både levende og konsentrater av phytoplankton og mere :
RS-Aquaristik und mehr - Phytoplankton Mrutzek Meeresaquaristik - Planktonic organisms |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvem er dette? | sloppy | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 2 | 12th February 2008 16:36 |
| Hvem vinner.. | Frogfish | Pratemakeren | 10 | 12th January 2007 16:42 |
| hvor ofte og hvordan skifter du vann? | yvonne_89 | Ny til Hobbyen | 3 | 14th December 2005 18:00 |