| Tropisk Oppdrett Ett diskusjonsforum som tar for seg oppdrett av tropiske fisk og dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Forhandler
|
For et par år siden (2005) hadde eg en oppdrettstråd på forumet her som eg ikkje finner igjen. Her ble det daglig beskrevet ka eg gjorde og kordan yngelen utviklet seg. Har et oppdrett gående no og det hadde vært fint og sammenlignet litt. Ikkje lett å huske nokke som skjedde for tre år siden. Iallefall gikk de fleste ynglene igjennom metarmorfosen før eg begynte med nyklekt artemia. Synes dette virket rart og mener metamorfosen ikkje startet før et par tre dager etter eg begynte å mate med artemia. Har prøvd å søke etter tråden men finner den ikkje. Mener tråden ble startet desember 2005, men vanskelig å si kortid siste innlegget ble lagt til.
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
Mener du begynte med artemia før metamorfosen ja, brukte nemlig din tråd som jukselapp når jeg holdt på. Her har du den forresten så kan du jo se om det er noe lignende der: Bårds (forsøk på) klovneoppdrett - Saltvannsforum
Begynte med artemia på dag 4 jeg faktisk. Matamorfosen begynner vel på dag 7-8. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det kommer jo litt an på hvilken størrelse/kvalitet av artemia - egg man bruker.Med den minste og beste typen har jeg drettet 20 stk av et kull helt uten rotifer (men da blir det store tap)
Fra dag 4 hørtes fornuftig ut , hvis man har en god kvalitet.Jo tidligere jo bedre egentlig , da rotifer er egentlig bare en nødløsning , artemia er mer næringsrik. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Forhandler
|
Sitat:
Det var ikkje min tråd du linket til, men den var godt beskrevet denne også. |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jøsj, matamorfosen på dag 4 var kjapt ja. Tråden jeg linket til er min (annet brukernavn på SF), ett alternativ til den gamle din som jeg brukte som jukselapp når jeg holdt på
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
He-he
Litt off.tropic kansje..men hvor mye "enklere"det hadde hvert for oss andre brukere,om en del gjengangere hadde brukt samme navn på alle forum,slik at de som sveiper innom både to og flere forum gjevnlig,hadde hatt ett enkelt navn å forrholde seg til hele tiden Synes det er veldigt greit å forrholde seg til gjengangere som bl.annet H.a.Z,Alf-Magne,Espenlg.Tomo,på tvers av de forskjellige forumene,da jeg da har lagd meg "ett bilde"av hva de står for,og hvilke erfaring jeg mener de sitter inne med selv,om de forskjellige emner.. Tenker da på at noen ganger dukker det pluttseligt opp ett "nytt navn",på ett forum,som spør om ett eller annet,og for enkelte meg innbefattet,så er det ikke alltid like lett å hvite hvor denne personen står hen erfaringsmessigt i forrhold til det gjeldende emne,og er denne personen en fersk akvarist,eller en aktiv akvarist med mye erfaring.. Svaret jeg prøver å gi,gjenspeiles mange ganger på "bildet" jeg danner meg av det jeg tidligere har svart,eller lest i forbindelse med denne personen,om dere skjønner meg. Eksempelsvis i forbindelse med denne tråden,når jeg nu "hvet"denne personen er Bård.. Da danner jeg meg ett bilde av at han fra tidligere har hatt ett vellykket oppdrett av ossealis tidligere,og gikk grundigt til verks,med logg og det hele,og virkelig satt seg inn i dette Håper alle tar poenget mitt her,og ville bare "lufte"mine synspunkter ang.en person/forskjelligt brukernavn,og deltakelse i flere like interesseforum,hvor gjengangere treffes for å utveksle saltvannsrealiterte gode ting Beklager at jeg "kuppet" denne tråden litt,men siden dette kom opp her ,så våget jeg meg litt frempå her ja..,og ikke vondt ment på noen måte dette nei.
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Forhandler
|
No lurte eg fælt på ka korallmannen hadde inne i en tråd om oppdrett å gjøre, he he. Men for å svare på innlegget ditt e` eg helt enig i det du skriver, hadde også vært kjekt om det stod saltvannakvarist siden XXXX (årstall). Men het ikkje du Knaberg i det andre forumet, eller husker eg feil???? Eg bruker forøvrig Pjot i alle sammenhenger også blandt venner og familie, dette har hengt på meg de siste 25 årene.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Sitat:
Jeg het mitt eget navn på saltv.forum.no,og heter dette på saltv.forum.dk også,og jo/ja..het "knaberg"HER inne tidligere ja,men ba frogfish forandre dette til mitt virkelige navn,i forbindelse med oppdatering til "nye aquafreaks",slik at andre har ett enkelt navn å forholde seg til,og har fått positiv respons på dette fra noen brukere,som da kan "plassere meg",på godt..og vondt..,he-he.. (håper nu mest godt da,selfølgeligt! Men synest egentligt dette er veldigt enkelt & praktiskt selv ja,og har jo self. forskjellige adgangskoder på forumene,men så er jo jeg tilhenger av det helt enkle og praktiske jeg da.. Bare siden du spurte Pjot..,og riktig god jul foresten til deg og dine
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Forhandler
|
Metamorfose begynte på dag 11 denne gangen. Regner med at det e` p.g.a. rotiferene som ikkje ville samarbeide. Hadde akkurat nok til en halv foring, og var helt tom andre dagen. Rotet gjennom bøtter og spann for å finne, og fant en og annen rotifer som gikk i tanken. Yngelen ble for det meste foret opp på moste algeklumper og tørrfor. De fleste ynglene døde av sult, men nokken få lå på grensen til å sulte ihjel. Siden disse ikkje vokste de første dagene lot eg vente med artemia til dag 5. Regnet med at yngelen var for små til å takle denne maten, men det gikk bra. På dag 6 spiste alle artemia og var for første gang rund i buken.
E` det nokken som har tips til årsaken til at eg mister 3/4 av kullet første natten? Kan det være foringen av foreldrene, røff behandling eller dårlige gener? Hadde ikkje dette problemet med yngelen fra et annet klovnepar og fremgangsmåten min e` omtrent den samme. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Så mye frafall av yngelen første natten har ihvertfall ingenting med foring (av larvene) å gjøre , ville da først hatt mistanke om feil ved overføring av larvene eller noe som ikke stemmer med vannet i larvetanken (hva med temperatur og lufting ?)
Men det kan jo være noe i det du selv nevner , at det kan være et svakt kull , kansjke foreldrene ikke var i toppform eller ikke gjorde jobben med eggpleie ? Hvor lenge har foreldrene lagt egg ? Var kullet stort (mange egg ?) Når du sier du har gjort "omtrendt" detsamme , hva var annerledes nå ? mvh Thomas Sist endret av clown; 31st January 2009 kl 01:12. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|