| Tropisk Oppdrett Ett diskusjonsforum som tar for seg oppdrett av tropiske fisk og dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
For dere med oppdrettsefaring, her er vel noe å bryne seg på som også ser overkommelig ut... :-)
http://en.microcosmaquariumexplorer....Green_Mandarin |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
ja mulig er det , enkelt tror jeg neppe det er.For det første må en få tak i eggene og behandle dem pent...også trengs det litt annet enn rotifer også for å mate yngelen.
I tillegg skal de visstnok vokse ekstremt langsomt... |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har fulgt en tråd på Marinebreeders.org om en som har fått til mandariner, men jeg tror maten er vel så vanskelig. Han bodde sånn til at han kunne dra med seg et langt nett ned til havna og håve inn masse godbiter som mat. Det er ikke vi så velsignet med her oppe :-)
Men som du sikkert også har lest HAZ så er det jo en artikkel i siste UltraMarine som jeg fikk i posten i dag hvor de "promoterer" mandarin-oppdrett.. Kanskje noe man kan teste etterhvert :-)
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg snakket med en på et lokalt oppdrettsanlegg som fortalte at de fòret yngel som var for små for rotifer med grøntvann til de var modne for rotifer. Dette må da gå fint med fiskene våre også? Jeg er rimelig sikker på at de brukte algekonsentrat og ikke ferske alger faktisk.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Denne linken var hentet derfra ja Espen... :-)
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg har så langt ikke hørt/lest om noen fiskeyngel som spiser vegetarmat til de er store nok for noe annet.Ikke alle yngel spiser rotifer , selv om størrelsen skulle passe , rotifer er for "slappe" i bevegelsen for å utløse "hugg"reflexen og dermed ikke interessante.
I slike tilfeller behøves det copepoder i små stadier.For mandariner greier det seg med bunnlevende copepodarter, kunsten er å ha nok av slike når yngelen er sulten...og det er betydelig vanskeligere enn handtering av rotifer. Bor en nære kysten , finnes det mye godsaker her også ,som det går an å få tak i forresten. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Moderator
|
Reed Mariculture - Instant Algae - Thalassiosira weissflogii
Her er en alge som i følge produsenten funker godt til de første dagene for de minste ynglene. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Moderator
|
"The large cell size (16 X the biomass of Chaetoceros and 3 X the biomass of Tetraselmis) extends the algae feeding period until the end of the PL stage."
"Shellfish Hatcheries: Due to its large size TW is an very good feed for post-set (200 microns and larger) oysters, clams, mussels, and scallops and for broodstock conditioning" Jeg forstod at det er yngelen det er snakk om her, men det kan være jeg tar feil. I følge han jeg snakket med på forskningsstasjonen skal det være dette produktet som ble brukt på YNGEL, ikke og ikke på foret. Nå er dette en forskningsstasjon som forsker på nye teknikker innen oppdrett, så det er kansje derfor det ikke er kjent for oss? Jeg hadde i alle fall tatt det for god fisk og prøvd dette. Jeg ble fortalt at de hadde gode resultater med IA og ser ikke hvorfor de skulle bløffe om det? |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Det er nok helt sikkert noe i det, jeg er bare nysjerrig, det er derfor jeg spør :-) Noe som er helt sikkert er at vi har hvertfall bare skrapt toppen av isfjellet når det gjelder oppdrett av saltvannsfisk, så at det finnes teknikker som er ukjent for meg/oss er hvertfall helt garantert :-)
Du får rapportere litt hvis du prøver dette?
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |