| Tropisk Oppdrett Ett diskusjonsforum som tar for seg oppdrett av tropiske fisk og dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Peppermynterekene mine (vet ikke om jeg har flere igjen, har ikke sett dem på mange måneder) har gytt, og på mirakuløst vis har deler av avkommet deres overlevd i pumpen, inne i reaktoren jeg bruker til Rowaphos
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
en link er alt jeg har å komme med.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Jøss.. du har jo litt flaks igjenn allikevel Mac
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det står jo det meste i linken fra H.A.Z. Ellers er det også noen som er overbevist om at det er svært fordelaktig å fore med phytoplankton de første dagene , gjerne med tetraselmis.Artemia som brukes etterpå bør være av den beste kvaliteten , ville ikke gjort et forsøk med noe annet.
Det beste jeg har greid selv når det gjelder peppermintreker (wurdemanni),er 5 uker (35 dager) uten at metamorphose fant sted.Surt var det , men en få bare prøve igjen.En må passe på å opprettholde vannkvaliteten og fore bra , noe som betyr j**** mye arbeid i et lite oppdrettskar....Lykke til ! |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Her er bilder av de små rakkerne da dem var 28 dager "gamle2 og jeg begynte å gjøre meg forhåpninger ...
cameraet mitt (og jeg :? ) klarte ikke bedre bilder da... |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Joda, hvis jeg hadde gått inn for å drive oppdrett hadde jeg nok ikke latt ungene svømme rundt inne i en fosfatreaktor
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
rekelarver overlever garantert ingen store variasjoner i saltinnholdet av vatnet (det er faktisk en av de parameterne som er fortest gjort å snuble over), så enten dem har ikke vært i sumpen så lenge eller så er det du har der er ikke larver av peppermintreker men heller tropisk mysis eller noe
annet.De greier seg heller ikke uten mat , som da skal være phyto-(de første døgn) og/eller zooplankton . |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Vel, jeg oppdaget dem ihvertfall rett etter et vannskifte. Har observert lignende reker i tanken min en sjelden gang, men de er nok relativt sjenerte og liker tydeligvis ikke lys. Får prøve å ta med en på jobb og se nærmere på den i lupe eller mikroskop
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det er for øvrig ikke første gang jeg har funnet levende dyr jeg ikke visste jeg hadde på besynderlige plasser. I det gamle oppsettet mitt oppdaget jeg en liten filterspisende sjøpølse inne i skummeren. For å ha kommet dit må den ha passert gjennom en Eheim 1060. Størrelsen på krabaten skulle tilsi at den må ha vokst etter at den havnet i skummeren, til tross for at jeg da brukte skummeren (som hadde et volum på 25 liter) til vannbytter for å la nålehjulpumpen gjennomlufte og blande ut det nye vannet
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Peppermyntereker | Christer.W. | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 9 | 3rd August 2010 20:38 |
| peppermyntereker | andyskog | Kjøpes | 6 | 21st November 2007 23:52 |
| (foreløpig) vellykket oppdrett av sjøhest (H.reidi) | clown | Tropisk Oppdrett | 16 | 27th August 2007 07:53 |
| oppdrett | Endre | Tropisk Oppdrett | 13 | 29th November 2006 08:03 |
| Oppdrett ??? | Petrus | Akvariet | 0 | 22nd April 2005 11:35 |