Tropisk Oppdrett Ett diskusjonsforum som tar for seg oppdrett av tropiske fisk og dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 2nd September 2007, 12:38   #1 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Oppdrett av peppermyntereker

Peppermynterekene mine (vet ikke om jeg har flere igjen, har ikke sett dem på mange måneder) har gytt, og på mirakuløst vis har deler av avkommet deres overlevd i pumpen, inne i reaktoren jeg bruker til Rowaphos Noen som har noen tips til hvordan jeg skal få dem til å vokse seg store og fine?

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd September 2007, 12:47   #2 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338
Standard Re: Oppdrett av peppermyntereker

en link er alt jeg har å komme med.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd September 2007, 15:41   #3 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Jøss.. du har jo litt flaks igjenn allikevel Mac
Gammel 3rd September 2007, 21:29   #4 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Det står jo det meste i linken fra H.A.Z. Ellers er det også noen som er overbevist om at det er svært fordelaktig å fore med phytoplankton de første dagene , gjerne med tetraselmis.Artemia som brukes etterpå bør være av den beste kvaliteten , ville ikke gjort et forsøk med noe annet.
Det beste jeg har greid selv når det gjelder peppermintreker (wurdemanni),er 5 uker (35 dager) uten at metamorphose fant sted.Surt var det , men en få bare prøve igjen.En må passe på å opprettholde vannkvaliteten og fore bra , noe som betyr j**** mye arbeid i et lite oppdrettskar....Lykke til !
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd September 2007, 21:45   #5 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Her er bilder av de små rakkerne da dem var 28 dager "gamle2 og jeg begynte å gjøre meg forhåpninger ...
cameraet mitt (og jeg :? ) klarte ikke bedre bilder da...
Gammel 3rd September 2007, 21:50   #6 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Mack
og på mirakuløst vis har deler av avkommet deres overlevd i pumpen,
de fleste larver lever faktisk etter en tur gjenom en pumpe , men blir dog såpass medtatt at det er et heller dårlig utgangspunkt for et oppdrettsforsøk.Best er det å isolere den "gravide" reka kvelden for det skal "skje" , elller man kan investere i en larvesamler , for å slippe våkennetter.
Gammel 4th September 2007, 07:59   #7 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Joda, hvis jeg hadde gått inn for å drive oppdrett hadde jeg nok ikke latt ungene svømme rundt inne i en fosfatreaktor Aner lite om hvor gamle de er ettersom jeg ikke har sett de voksne rekene på år og dager. Jeg har ikke fôret larvene og ettersom jeg bruker sumpen til vannbytter har de overlevd store variasjoner i S.G også...

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

Gammel 4th September 2007, 09:30   #8 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

rekelarver overlever garantert ingen store variasjoner i saltinnholdet av vatnet (det er faktisk en av de parameterne som er fortest gjort å snuble over), så enten dem har ikke vært i sumpen så lenge eller så er det du har der er ikke larver av peppermintreker men heller tropisk mysis eller noe
annet.De greier seg heller ikke uten mat , som da skal være phyto-(de første døgn) og/eller
zooplankton .
Gammel 4th September 2007, 11:41   #9 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Vel, jeg oppdaget dem ihvertfall rett etter et vannskifte. Har observert lignende reker i tanken min en sjelden gang, men de er nok relativt sjenerte og liker tydeligvis ikke lys. Får prøve å ta med en på jobb og se nærmere på den i lupe eller mikroskop

Gammel 4th September 2007, 11:44   #10 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Det er for øvrig ikke første gang jeg har funnet levende dyr jeg ikke visste jeg hadde på besynderlige plasser. I det gamle oppsettet mitt oppdaget jeg en liten filterspisende sjøpølse inne i skummeren. For å ha kommet dit må den ha passert gjennom en Eheim 1060. Størrelsen på krabaten skulle tilsi at den må ha vokst etter at den havnet i skummeren, til tross for at jeg da brukte skummeren (som hadde et volum på 25 liter) til vannbytter for å la nålehjulpumpen gjennomlufte og blande ut det nye vannet

Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Peppermyntereker Christer.W. Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 9 3rd August 2010 20:38
peppermyntereker andyskog Kjøpes 6 21st November 2007 23:52
(foreløpig) vellykket oppdrett av sjøhest (H.reidi) clown Tropisk Oppdrett 16 27th August 2007 07:53
oppdrett Endre Tropisk Oppdrett 13 29th November 2006 08:03
Oppdrett ??? Petrus Akvariet 0 22nd April 2005 11:35