| Tropisk Oppdrett Ett diskusjonsforum som tar for seg oppdrett av tropiske fisk og dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Nå tror jeg at jeg endelig kan presentere et vellykket oppdrett av H.reidi.
Størstebarnet (født 22.Desember2006) er forenet med mor og far fordi den er litt vel dominant i matfatet til sine yngre 38 sysken... Det var(er) et strev å skaffe mat til alle sultne kjefter , men de aller fleste tar nå frossen mysis . Må nok snart omplassere dyrene , karet blir alltfor liten til denne gjengen... |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
så var det bilder da...
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
også søskene (noen av dem ihvertfall), det er ikke mye lys der i karet , måtte ta med blits, skal som sagt flytte dem snart og håper å kunne ta bedre bilder da.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Gratulerer så mye,og kjempeflotte babyer du har fått deg
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Takk for det
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Kanon flott, kansje du kunne skrive litt om fremgangsmåte, litteratur anbefaling og ellers litt om hvordan du har fått dette til. Tipper det er flere som kunne tenkt seg å prøve oppdrett på sjøhest.
Utrolig gøy at det nå er flere og flere som prøver seg på div oppdrett ser feks at det er nå ett oppdrett på sjøhest, 4-5 kull på banggai, 2 kull på klovner og to spennende hemmelige oppdrett i Bergen som forhåpentlig vis snart vil bli avslørt. Kjempe bra Clown. Hvis du ønsker å selge noen så kan du kansje skrive pris og hva som er et minimum for å holde dem og for at de skal trives slik at de får et godt hjem. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Junior Member
|
Gratulerer! Det var noen kjempe finne sjøhester du har fått fram
Kansje aquafeaks kunne ha fått ett eget lite hjørn/emne for de som driver eller har lyst til å drive med sjøhester? er sikker på at det er flere enn meg som er litt nyskjerrig på disse små ponniene :wink:
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Veldig artig Clown, veldig kjekt at du forsøker deg på oppdrett og lykkes igjen og igjen. Inspirerende og og jeg håper å få prøve meg på liknende i fremtiden.
Chriss: fortell om banggai oppdrettene om det er noen nylige. Jeg lurer litt på om slike sjøhester kunne ha det fint i et refugium jeg hvis det var litt velgjort og ordentlig. Med litt mindre lys og sirkulasjon...
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
jeg har sjøhestene i et tilkoblet kar , om en vil kalle det refugium , det går vel an bare det er stort nok.slik ser det ut hos meg :
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
http://www.seahorses.de/
http://www.seahorse.org/ Nå har jeg netopp skrivet en hel avhandling , skulle henge på noen linker , og så krasjet pc'n.. :bang jeg få bare begynne på nytt da...derfor linkene først nå. litteratur har jeg faktisk ikke vært borti , hentet all informasjon på nettet . Mine første erfaringer gjorde jeg faktisk med norske sjønåler , som har mange fellestrekk med de tropiske sjøhestene. Jeg har mine i en 100-litring tilkoblet hovedkaret (350 l). Det er selvsagt både for- og bakdeler med en slik løsning , men det funker greit hos meg. Sjøhester trenger ikke mye lys , men tar heller ingen skade av det hvis en velger HQI - lys i tilfelle en vil holde lyskrevende myk/hornkoraller eller lyskrevende makroalger i hestekaret. Karet bør heller være høy(minst 50 cm) enn lang/dyp , da dyrene trenger en del vertikal plass ikke minst under paringsakten.Noen mener også at større vanndybde og dermed større vanntrykk er positivt for hestehelsen. Jeg vet om folk som holder både klovnefisker og anemoner ilag med sjøhester , men dette er omdiskutert.Best passer nok rolige fisker som mandarinfisker,mindre gobier og div. reker (forsiktig angående størrelse-mindre arter som peppermintreker kan bli ansett som mat!) Også røremark og skiveanemoner passer fint.Gjerne rikelig med makroalger , som benyttes av hestene til å holde seg fast.En "fake" korall eller lignende kan gjøre samme nytten.Vannbevegelsen bør være betydelig mindre enn i et sps -kar , men 10 -15 gånger vannvolum i timen klarer reidi fint ,ja dem liker det vil jeg påstå , bare dem har noe å holde seg fast i når behovet dukker opp så. Jeg forer helst med mysis som jeg stort sett fanger selv i sjøen her , bifangst i form av div. kutlingyngel er like populært.Også artemia blir tatt , men er etter min mening ikke det mest næringsrike alternativet , men kan (og bør) helst anrikes med Lipovit (vitaminolje fra tropic,marin, anbefales også på det sterkeste på alle andre "vanskelige" fisker som ikke tar annet enn artemia.Jeg slet i starten med sykdom , det ble det faktisk slutt på etter at jeg begynnte å bruke lipovit engang iblant også på mysis. Yngelen fikk de første ukene/månedene utelukkende artemia , anriket med bl.annet lipovit og annet godt.Selv om mange påstår at oppdrett kun med artemia ikke er mulig vedgående reidi , har det funket bra hos meg.En forutsetning er dog da at en holde yngelen i grønnt(jeg brukte nannochloropsis) vann , som gjør at artemiene som beiter på phyto'n blir fordøyet av føllene, samt at en begrenser antall yngel.Artemiene må være av førsteklasses kvalitet , platinum eller de minste fra INVE (best klekkeprosent ,minst klekketid ,minst størrelse , best næringsverdi )Stort sett anbefales copepoder til oppdrett av reidi , jeg fikk tak i "Tiggerpods"(T.californis) etterhvert (tror han Roger i Bergen og har dem i bruk) og siden jeg forer disse i tillegg samt selvfangede mysisbabier , har unghestene virkelig begynnt å vokse.Men ennå er de fleste såpass små at kjønnsforkjellen ikke er synlig .Dessuten vil jeg venne dem til å ta "butikkartemia", for jeg selger dem.Regner med at målet er nådd om noen uker , kanskje totre maneder. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Sjøhest oppstart | hvalhai | Tropiske Fisk | 2 | 8th April 2008 18:58 |
| Oppdrett av peppermyntereker | Mack | Tropisk Oppdrett | 9 | 4th September 2007 11:44 |
| oppdrett | Endre | Tropisk Oppdrett | 13 | 29th November 2006 08:03 |
| Oppdrett ??? | Petrus | Akvariet | 0 | 22nd April 2005 11:35 |