| Tropisk Oppdrett Ett diskusjonsforum som tar for seg oppdrett av tropiske fisk og dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei.
I dag fikk jeg fingeren ut og fjernet den døde, overgrodde korallen som klovnene mine har lagt egg under i lang tid. Jeg hadde derimot regnet litt feil og trodde ikke det skulle være noen egg der, men det var det. På fargen ser jeg at de er relativt nylagte. Tror dere det er mulig at klovnene mine tar til seg eggene sine igjen etter at jeg løftet hele korallen ut og så satte tilbake en liten bit, med eggene på? Endre
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Hvordan gikk det med eggene?
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
De var borte dagen ettter. Så ikke noen fisker eller dyr som rørte de mens lyset var på, men når det ble slukket var det vel noen som fikk seg et festmåltid.
Tenkte på å ta de ut å prøve å "ruge" de frem selv, men har ikke tid til det fortiden. Endre
|
|
|
#4 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Torhav kunne sikkert tenkt å fore opp et kull så hvis du har mulighet så ville nok han overtatt yngelen rett før de slipper seg...
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
dersom de neste gang legger eggene på restene av korallen som de sist la dem på, så er den perfekt til å ta ut av karet rett før klekking. Jeg vil tro jeg skal prøve det neste gang. Finner jeg ut at jeg ikke har tid/mulighet, så er det vel ikke umulig at andre kan få eggene hos meg.
Endre
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det er ikke lurt å fjerne eggene før dem klekkes , foreldrene spiller en viktig rolle og helt frem til ynglene klekkes . Et viktig tegn at klekkingen av eggene er snart igang er faktisk at hunnfisken , som overlater det meste av jobben til hannen for det meste , også deltar i "arbeidet" med reiret.Det er jo heller ikke å vinne mye på å fjerne eggene , det er ingen problem å fakke yngelen når en vet klekkedato og er påpasselig å bruke
en sparsom lyskilde som bare lyser ut et hjørne av karet , yngelen vil da "klatre opp" denne lyssøylen og det er da enkelt å øse dem opp. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Hvordan er odsen på at noen på at klovneyngel overlever om man ikke har fått fanget de inn når de klekker?
|
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Endre
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg skal legge inn en liten stein der mine klovner legger egg, så fjerner jeg hele steinen straks eggene er lagt. Hittil har jeg ikke sett at noe er klekket i karet, det vel 4 gangen de legger egg nå på kort tid.
Har bestilt meg en bok om oppdrett for man må jo ha diverse greier for å få det til rotifer blandt annet. Jeg tror jeg skal lage kjøkkenet mitt om til et lite laberatoriet hvor jeg kan verpe og klekke.. fjordland og mikrobølgeovn er helt ok i en periode. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Klovnefisk | Linnemor | Kjøpes | 0 | 23rd February 2007 13:46 |
| TS: Klovnefisk i Haugesund | janbanan | Selges | 0 | 28th October 2006 13:11 |
| klovnefisk (occelaris) | marianne | Ny til Hobbyen | 3 | 30th September 2006 08:44 |
| A.Jlarkii (Mørk klovnefisk) | Nutti1 | Kjøpes | 7 | 28th March 2005 16:22 |