| Tropisk Oppdrett Ett diskusjonsforum som tar for seg oppdrett av tropiske fisk og dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Endelig har jeg fått klovne yngelen til å overleve mer enn en uke. Jeg har ca 10.12 yngle som er gjennom metamorfosen og en 2-3 som henger litt etter. Jeg sliter litt med vannet. Det er blitt veldig ukart. Jeg tror det er etter at jeg begynnte å mate med artemia at det oppsto. Hvor mye vann kan jeg bytte på yngelen min? og hvor ofte?
Endre
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
om du ikke har noe filter system i den tanken bør du vel bytte daglig for og hindre fhosphat og nitrat i vannet tror jeg. pjot vet dette.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Fiskene er bare 5-6 mm så noe filter tør jeg ikke ha oppi ennå. De svømmer også helt oppi overflaten, så noen form for avrenning fungerer heller ikke ennå.
Jeg bytter vann daglig, mellom 30 - 50%, men tenkte kanskje at jeg kan ta flere bytter pr dag, så jeg bytter neste alt vannet i løpet av et døgn, men det blir kanskje for mye. Endre
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Du kan bruke en luftdreven svampfilter , av den gammeldagse typen ,
det går fint an å justere den slik dine yngel ikke blir sugd opp . Ved vannskifte er det spesiellt viktig å passe på at saliniteten er densamme. Hvis uklarheten i vannet ditt skyldes planktonalger , er det bare positivt , de opptar jo nitrit og nitrat de også. Du trenger ikke å bytte så mye vann som du gjør , men det kommer jo selvsagt litt an på hvor stort karet er og hvor mye av yngelmaten går til spille. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det er mye mulig at det er plaktonalger som gjør at vannet er litt ukart.
Får kanskje børste litt støv at test settene mine og helle se om vann kvaliteten er bra istede for å se på vannet. Endre
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Forhandler
|
Grattis med yngler Endre. Eg byttet nesten ikkje vann i det hele tatt på siste kullet. Slamsugde bunnen 2 ganger i løpet av de første tre ukene. Mater du med tørrfor nå? Hvis det bare e` artemia du bruker så skal vel ikkje vannet bli så fort uklart med de vannbyttene dine. Så eg tror heller at det e` en form for plankton som gror i karet. Rart at de bare svømmer i overflaten, har du for lite lys kanskje, etter metarmorfosen skal de vel ikkje være sensitiv på dette området. Mine trakk seg heller inn i kroker etter metarmorfosen. I naturen finner de en anemone på dette stadiet.
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg har lite lys ja, det er bare et blått som er rett over dem + en 60 w en noen meter unna. Jeg skulle hatt de over i noe litt større etterhvert og så skulle jeg tømt hele karet og vasket det. Tror nok det er som dere sier alger, for selv etter et godt vannbytte ser jeg nesten ikke inn i karet, det sitter nok på glasset.
Endre
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skifte vann om sommeren? | Sidd | Akvariet | 8 | 21st April 2007 09:13 |
| grått vann | gaupetassen | Kjemien i akvariet | 1 | 9th April 2007 19:24 |
| SJØVANN | Sandshifter | Kjemien i akvariet | 5 | 20th February 2007 15:46 |
| Vann fra springen? | Micke | Kjemien i akvariet | 16 | 10th February 2005 10:31 |
| Klart vann | Frode | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 26th August 2004 13:08 |