| Tropisk Oppdrett Ett diskusjonsforum som tar for seg oppdrett av tropiske fisk og dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei, tenkte jeg skulle blogge litt om mitt siste prosjekt...
phytoplankton kultivering. phytoplankton er små en-cellede organismer som er fotosyntetiske, noe som betyr at de stort sett produserer sin egen mat. gitt at de får de rette forholdene så vokser de fort. phytoplankton er veldigt næringsrikt, og mindre næringsrike dyr, slik som artemia, pods som spiser disse blir ekstra næringsrike når de blir foret på phyto. noe som gjør de veldigt nyttige i oppdrett av fiks og andre småkryp. jeg kultivrer phytoplankton hovedsaklig for og fore de vider til copods, som jeg videre skal bruke for og holde liv i pinsettfisken min som ikke spiser annet. så dette er for og forhindre at den beiter ned hele bestanden i karet. og videre at jeg kan få flere fisk som er "vanskelige i kosten" noe utstyr du trenger for og begynne: -Et par rene(heldst sterile) brusflasker(viktig at de i allefall ikker har vert saltvann eller noe ala det i det, da andre konkurerende organismer kan ta over kulturen) -luft pumpe -luft slanger -forgrener og justerbar luftventil -lysrør -salt -gjødning til vannet slik startet jeg. gikk inn på florida aqua farm og bestillte meg en startkultur på en slik "petri_skål" ![]() fikk også kjøpt en slik fordeler med justerbare ventiler kjempefin til dette bruket! ![]() samt en flaske micro alge growth: ![]() så var det bare og vente! florida aqua farms yte kjempeservice og tror jeg hadde pakken her uka etter jeg bestillte og til en ganske så grei penge! jeg betalte 390 inkl frakt og toll når jeg mottok pakken sto det på algekulturen at den skulle fylles med destilertvann(koktte det 5minutter i microen og kjølte det av) i 24t imens kulturen sto og godjore seg så rigga jeg til en hylle til og sette flaskene på hvor jeg monterte et lysrør ![]() satte så på plass fordeleren og flaskene mine, fylte de med osmosevann og en stor neve salt, laget et hull i korken og trakk en luft slange fra fordeleren igjennom og vider til bunnen av flaska. noe slik som her på bildet.(dårlig bilde) ![]() når allt var rigget til var det og skru på luften, optimal luftstrømm er ca 15-20 bobbler i sekundet. og sette på lyset(innstillt på 16timer som er optimal lystid) og så var det og tilsette næring i flasken, 1,5ml micro algae grow i hver av flaskene, samt halvparten av kulturen på petri disken i hver av flaskene. etter kulturen er tilsatt i flaskene ser ser du så vidt et lite grønnskjær i vannet, men etter to dager ser det ut som en lime-grønn væske. ![]() planen er og utvide til 5 flasker slik at jeg kan høste av en hver dag slik, vil det alltid være en flaske klar. og det er så langt som jeg har kommet i kultiverings prosjektet mitt. oppdateringer følger utover uken. ønsker dere og lese mer om phytoplankton kultivering sjekk ut denne linken: advancedaquarist kopiert fra Dagbok/blogs, les original entry
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
dag 5
![]() Kulturen er nå inne i sin 5. dag og blir stadigt grønner. og til helgen skal kulturen utvides til 4 flasker i stedet for 2. den skal vider utvides til 5. dette fordi at phytoplankton kulturen trenger 5 dager for og nå en maks tetthet av det som er muligt i kulturen, og hvis jeg skal høste en flaske hver dag trenger jeg 5 flasker for og holde det i gang!
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Betyr det at du kommer til å bruke halvannen liter av dette hver eneste dag i ditt 343 liters akvarie?? Jeg doserer 5ml annehver dag i mitt 250 liter.. En av oss gjør noe veldig galt
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Nå vet jeg jo ikke hvor mye nitrat denne phytonæringen inneholder , men ville ihvertfall teste dette før jeg hadde tømt så mye som 1 1/2 liter oppi
et korallrevsakvarium... jeg har drevet med kultivering av nannokloropsis salina siden februar , og brukt vanlig blomstergjødsel som næring . Da denne algen behøver ganske mye nitrat for å vokse godt , er det et evig dilemma å tilføre dette akvariet , og da spesiellt i larve/oppdrettskar(men da er det ikke snakk om slike mengder , og der blir det skjiftet MYE vann DAGLIG ...) Til foring av koraller og filtrerer er det mulig å skumme av "algesuppen", hvis en kultiverer denne i et større kar , slik at en får et konsentrat , men dette er et underlig søl ... alternativet er å vente å tilsette planktonet til nitratverdiene i kulturen har sunket , men det på sin side vil føre til at denne vil bli svakere og "bryte" lett sammen. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Forhandler
|
Han har vel tenkt å bruke algene til å fore opp copodsene og ta kun copodsene i akvariet. Kanskje eg tar feil, men selv ikkje eg ville hevet så mye grøntvann i et korallrevsakvarie.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
hei, nei har ikke tenkt og hive oppi 1,5l hver dag, dessuten kan man bare høste 2/3 deler hver gang den siste 1/3 delen skal brukes til og så neste kultur. og som pjot sier skal ikke jeg ha det i akvariet, jeg skal ha et par kar hvor jeg skal kultivere copods. som jeg igjen skal fore akvariet.
så ingen grunn til bekymring her :cheesy:
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
i og med at copods er hovedforet til enkelte sjøhester kan det godt være jeg prøver det en gang. så er copperband butterfly fish er på min topp 10 liste og ønsker at flere skal kune klare og holde den, så kansje jeg selger unna litt om kultiveringen skal gå bra... vet ikke om det er marked for det?
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Har både sjøhester og chelmon , men begge arter spiser både artemia og
mysis , død eller levende ,heldigvis.Hvor store er dine copods , Alf Magne , og hvordan fikk du tak i dem ?Eller er det slike som finnes i alle saltvannskar ?Men de er vel heller veldig små ? |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| ny blogg om phytoplankton | alf-magne | Anbefalinger, tips & triks | 13 | 6th December 2006 21:27 |