Trøndelag saltvannsklubb Innformasjon om Trøndelag saltvannsklubb.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13th July 2011, 16:56   #1 (permalink)

Medlem siden: May 2011
Sted: Orkdal
Meldinger: 10
Standard Heisann!

Hei alle sammen.

Jeg er helt nybegynner her i hobbyen
Rett etter påske i år startet jeg mitt første saltvanns akvarium. Et 250l vanlig helglass akvarium. Jeg har fylt det med ca 23kg LS og endel sand. Jeg bygde selv en sump av vannfast kryssfiner som rommer ca 100l. der er det foreløbig delt av kun i 2 kammer, et til skummer og varmekolber og et til returpumpa. Skummeren er en BM NAC6. Overrenning er 2x 25mm borret rett igjennom bakveggen med tankgjennomføringer og filterkopper.
Beborene er foreløbig 3 sandsnegler, en blåfotet eremitt, en liten rød sjøstjerne, en sinularia flexibilis, en musling, 7 skiveanemoner(startet med 4), en euphyllia paradivisa(Frogspawn), 2 amphiprion ocellaris, 1 gul kirurg og en decora.
Sist mandag var jeg hos Eric her i Trondheim og fikk kjøpt div avleggere som jeg ennå ikke har helt artsbestemt. Det var vel noen forskjellige acroporaer og montiporaer samt ei skive og en hystrix. Takk til deg Eric Samme dag var jeg også innom akvasia å kjøpte meg en ny gul kirurg ne ny "nemo" og en salaris blenny.
I ferien tok min "gamle" kirurg, en nemo og decoraen kvelden pga algevekst(tror jeg).

Så nå ser jeg frem til neste hjemmemøte, skal bli artig å få hilse på dere, andre her i trøndelag, som har samme hobby som meg

Med hilsen Per Einar Ljøkjel
PerEinar er offline   Svar med sitat
Gammel 13th July 2011, 18:36   #2 (permalink)
Junior Member

eric sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: trondheim
Meldinger: 44
Standard Sv: Heisann!

Takk til deg også,og velkommen til saltvannverden,ønsker deg lykke til, kan du ta bilder og legge opp ?

Mvh. Eric
eric er offline   Svar med sitat
Gammel 14th July 2011, 01:29   #3 (permalink)

Første bilde er tatt under skumring med halv belysning. Nr 2 er en av korallene fra Eric. Nr 3 er sandsneglene mine. Siste er sumpen min med den gamle skummeren, karet er bak veggen til venstre.
Flere bilder og mer info finnes i tråden min på saltvannsforum.
Vedlagte miniatyrbilder
heisann-img_0270.jpg   heisann-img_0266.jpg   heisann-img_0231.jpg   heisann-img_0202.jpg  
Gammel 14th July 2011, 17:10   #4 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim/Norge
Meldinger: 457

vi setter alltids pris på nytt blod, regner med at aktiviteten til de fleste tar seg opp nærmere høsten.
fundamentet til min nye tank var ferdig i formiddag, og nå er det bare resten igjen ;D
http://familienholen.net/borge
Borge er offline   Svar med sitat
Gammel 14th July 2011, 17:12   #5 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

åja, det jeg skulle si;
Ikke ha det så travelt med å putte nedi stæsj.

Ikke minst: alger er IKKE problemet, alger er naturens løsning på problemet, vi bare liker ikke hvordan det ser ut når naturen reparerer seg selv
Gammel 14th July 2011, 23:07   #6 (permalink)

Sitat:
Opprinnelig postet av Borge Vis post
åja, det jeg skulle si;
Ikke ha det så travelt med å putte nedi stæsj.

Ikke minst: alger er IKKE problemet, alger er naturens løsning på problemet, vi bare liker ikke hvordan det ser ut når naturen reparerer seg selv
Vil ikke si jeg har det travelt, men iveren tok litt overhånd når jeg var hos Eric

Vanskelig for meg å si hva som var problemet, men lurer på om den som skulle passe karet mens vi var borte, har slurvet litt. Beholderne med balling har ihvertfall minsket mer på den uken etter vi kom hjem enn på de to vi var borte...hva nå enn det betyr...

Algene kom vel pga at det var en IDIOT (meg selv) som skulle teste en automatisk mater OVER karet selvfølgelig, altså IKKE over vasken fisken fikk vel mat nok for flere uker på en gang. Fikk fanget opp ca halvparten med en hov, men det forsvant mye inn blandt LS. Etter det fikk jeg en oppblomstring av alger Det så ikke aldeles pent ut når vi kom hjem etter ferien. Men i dag er både vann og glass krystalklart og det går noen dager før jeg pusser glasset, å da er det før det er behov for det
Decoraen og nemoen som døde mens vi var borte er bare helt forsvunnet. Jeg flyttet all LS og slamsugde sanden uten å finne dem, så det virker som jeg har et godt og stabilt kar(så lenge jeg ikke gjør feil da...) Jeg fikk ikke økning av ammoniak, nitrit og nitrat pga død fiksk

Jeg har vel lært litt på den harde måten

Per Einar
Gammel 14th July 2011, 23:10   #7 (permalink)

Sitat:
Opprinnelig postet av Borge Vis post
vi setter alltids pris på nytt blod, regner med at aktiviteten til de fleste tar seg opp nærmere høsten.
fundamentet til min nye tank var ferdig i formiddag, og nå er det bare resten igjen ;D
Er det du som har lagt ut bilde på saltvannsklubben på FB?
Så det på telefon og syntes det så ut som et kar som var overgrodd av lyse kalkalger

Er det i sten eller støpt?

Edit: Ser nå på pc'n at det er det jeg først trodde

Sist endret av PerEinar; 14th July 2011 kl 23:49.
Gammel 15th July 2011, 00:50   #8 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

det er døde kalkalger (som da blir hvite)
tanken har stått tom en måneds tid.
kalkalgene kommer rask når man gir bæng i å skrape på ett års tid ;D
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are