| Trøndelag saltvannsklubb Innformasjon om Trøndelag saltvannsklubb. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Hei alle sammen.
Jeg er helt nybegynner her i hobbyen Rett etter påske i år startet jeg mitt første saltvanns akvarium. Et 250l vanlig helglass akvarium. Jeg har fylt det med ca 23kg LS og endel sand. Jeg bygde selv en sump av vannfast kryssfiner som rommer ca 100l. der er det foreløbig delt av kun i 2 kammer, et til skummer og varmekolber og et til returpumpa. Skummeren er en BM NAC6. Overrenning er 2x 25mm borret rett igjennom bakveggen med tankgjennomføringer og filterkopper. Beborene er foreløbig 3 sandsnegler, en blåfotet eremitt, en liten rød sjøstjerne, en sinularia flexibilis, en musling, 7 skiveanemoner(startet med 4), en euphyllia paradivisa(Frogspawn), 2 amphiprion ocellaris, 1 gul kirurg og en decora. Sist mandag var jeg hos Eric her i Trondheim og fikk kjøpt div avleggere som jeg ennå ikke har helt artsbestemt. Det var vel noen forskjellige acroporaer og montiporaer samt ei skive og en hystrix. Takk til deg Eric I ferien tok min "gamle" kirurg, en nemo og decoraen kvelden pga algevekst(tror jeg). Så nå ser jeg frem til neste hjemmemøte, skal bli artig å få hilse på dere, andre her i trøndelag, som har samme hobby som meg Med hilsen Per Einar Ljøkjel |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
Takk til deg også,og velkommen til saltvannverden,ønsker deg lykke til, kan du ta bilder og legge opp ?
Mvh. Eric |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Første bilde er tatt under skumring med halv belysning. Nr 2 er en av korallene fra Eric. Nr 3 er sandsneglene mine. Siste er sumpen min med den gamle skummeren, karet er bak veggen til venstre.
Flere bilder og mer info finnes i tråden min på saltvannsforum. |
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
vi setter alltids pris på nytt blod, regner med at aktiviteten til de fleste tar seg opp nærmere høsten.
fundamentet til min nye tank var ferdig i formiddag, og nå er det bare resten igjen ;D |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
åja, det jeg skulle si;
Ikke ha det så travelt med å putte nedi stæsj. Ikke minst: alger er IKKE problemet, alger er naturens løsning på problemet, vi bare liker ikke hvordan det ser ut når naturen reparerer seg selv |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Sitat:
Vanskelig for meg å si hva som var problemet, men lurer på om den som skulle passe karet mens vi var borte, har slurvet litt. Beholderne med balling har ihvertfall minsket mer på den uken etter vi kom hjem enn på de to vi var borte...hva nå enn det betyr... Algene kom vel pga at det var en IDIOT (meg selv) som skulle teste en automatisk mater OVER karet selvfølgelig, altså IKKE over vasken Decoraen og nemoen som døde mens vi var borte er bare helt forsvunnet. Jeg flyttet all LS og slamsugde sanden uten å finne dem, så det virker som jeg har et godt og stabilt kar(så lenge jeg ikke gjør feil da...) Jeg fikk ikke økning av ammoniak, nitrit og nitrat pga død fiksk Jeg har vel lært litt på den harde måten Per Einar |
||
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Sitat:
Så det på telefon og syntes det så ut som et kar som var overgrodd av lyse kalkalger Er det i sten eller støpt? Edit: Ser nå på pc'n at det er det jeg først trodde Sist endret av PerEinar; 14th July 2011 kl 23:49. |
||
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|