| Trøndelag saltvannsklubb Innformasjon om Trøndelag saltvannsklubb. |
![]() |
|
|
LinkBack (3) | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink)
|
|
Member
|
Hei,
Jeg dyrker for tiden Tetraselmis chuii (?), en grønn fotosyntetiserende planktonisk alge. Jeg dyrker mer enn jeg forbruker selv, så dersom noen en gang skulle trenge litt (for egen oppstart av dyring, ev. foring av noe ikke-fotosyntetiserende, eller annet), så er det bare å ta kontakt. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Hei Agathos For å dyrke Tetraselmis chuii, hva trenger man? er det vanskelig? Mvh Eric |
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Nei, hos meg har det i hvert fall vært veldig enkelt. Det man trenger er sterile gjennomsiktige beholdere, saltvann, lufttilførsel, en lyskilde, næringsstoffer, og selve algen, selvsagt.
Det jeg gjør er å dyrke i 1.5-liters brusflasker der jeg har fjernet etiketten og sterilisert vha klorid. Fyller flasken med ca 1 liter nytt saltvann (salinitet ca 1,036), 0.5 mL næringsløsning (donert til meg av Clown, usikker på hva denne egentlig inneholder) og ca 20 mL alge-løsning (fra tidligere dyrking). Stapper så nedi en lufteslange fra en luftepumpe og plasserer flaska foran et lysstoffrør (kjøpt på Clas Ohlson, husker ikke merke og antall watt). Etter under 1 uke har vannet fått en skinnende grønnfarge. Jeg pleier å stoppe dyrkingen etter ca 2 uker, bruker da litt av den ferdige kulturen til å starte en ny. Resten setter jeg i kjøleskapet. Problemet man kan erfare er at kulturen krasjer. Dette kan skje dersom man får oppi noen organismer som spiser eller dreper algen, f. eks zooplankton eller enkelte bakterier. Det er derfor viktig at man flasken og vannet er sterilt (ikke bruk gammelt akvarievann!). Og man bør ikke starte en ny kultur fra en gammel kultur som har begynt å kollapse (da risikerer man å inokulere den nye med en problem-organisme). Min kultur er ganske sikkert ikke helt ren, jeg er sikker på at den inneholder en god del bakterier og kanskje andre mikroorganismer, men fremdeles er det min alge som vokser raskest, og da er det ikke noe problem. Akvariet tar heller ikke skade av om jeg tilsetter algekultur som inneholder litt bakterier, det er også mat for koraller og annet. Før eller senere, derimot, vil jeg nok oppleve at en ny organisme kommer til og lager problemer, og derfor er det lurt å hele tiden ha en "frisk" kultur lagret slik at man har en backup. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.aquafreaks.no/forum/trondelag-saltvannsklubb/3966-phytoplankton-i-trondheim.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| Annet « Korallen.no | This thread | Refback | 30th November 2010 12:15 | |
| Eksempler pÃ¥ koraller som er pÃ¥ lager. « Korallen.no | This thread | Refback | 25th November 2010 20:37 | |
| Nyhet : ReefPearls « Korallen.no | This thread | Refback | 21st November 2010 17:33 | |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| frakt fra moss til trondheim | Borge | Trøndelag saltvannsklubb | 8 | 12th September 2010 19:57 |
| Hjemmemøte Trondheim | CSP | Trøndelag saltvannsklubb | 9 | 1st February 2010 07:21 |
| ny blogg om phytoplankton | alf-magne | Anbefalinger, tips & triks | 13 | 6th December 2006 21:27 |
| phytoplankton kultivering | alf-magne | Tropisk Oppdrett | 7 | 3rd November 2006 16:55 |
| Kjøpes, bosted Trondheim | horik | Kjøpes | 0 | 25th October 2006 20:18 |