| Trøndelag saltvannsklubb Innformasjon om Trøndelag saltvannsklubb. |
![]() |
|
|
LinkBack (1) | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink)
|
|
Member
|
Hei,
Er det noen her som bruker sjøvann i karene? Hvor henter dere sjøvannet? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ikke at det var det du spurte om, men var nett inne og såg på algeinfo, og vil ikke anbefale å hente vann fra sjøen nå. Våralgene er i full fart forover. Beklager innskytelsen
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Interessant. Hva med å lagre sjøvannet på en tank og så bruke UV på det før det går i karet? Eller blir det bare for mye nitrat og fosfat da?
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Har på ingen måte peiling på dette.
Har som min egen regel at eg henter kun vann fra sjøen på vintermånene. Henta fra sjøen hele året før, men var da plaga av mye slimalger. Tror sjøl at det er sjøvannet som har skylda. Til informasjon så bur eg 100meter fra sjøen så det er litt fristende. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
jeg må si at jeg synes det høres ut som mye arbeid i forhold til lagring henting osv... salt er enklere synes jeg.
dette må også lagres... men en slipper å hente vannet noe særlig langt |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Sitat:
Og.. så slipper en å tenke på å følge med på algevarsler/og annet ulumskheter i vannet,vi strengt tatt ikke ønsker oss i tankene våres. Dessuten.. ved bruk av ett godt kjøpesalt, så følger det jo med en "god matpakke" av nødvendige og tilpassede mengder av sporstoffer,som er ett godt utgangspunkt å begynne med. Er flere som har merket bedre utfarging på stenkorallene sine,ved overgang til ett godt salt,og som før brukte sjøvann. Gidder egentligt ikke finregne på mine totale utgifter på oppsettene mine,men tror helt bestemt ikke det er kjøpesaltet som trekker mest her hos meg,og hadde jeg ikke hatt råd til saltet som går med i tankene her,så hadde jeg heller før tatt konsekvensen med å redusere vannvolumet jeg drifter med ett mindre system,tilpasset gjeldende økonomi,og heller kjørt dette best muligt etter hva en vil legge i denne hobbyen av duppeditter/tilsettninger,men skikkeligt salt.. nei det hadde jeg ikke valgt bort.
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Blir litt merkelig å sei at man ikkje skal bruke sjøvann heller, kor kommer korallene fra? tørre landet? Vet det er forskjeller på saltinnhold og litt variasjon på ca/mg, men det er jo sjøvann (som korallen opprinnelig kommer fra).Går fint ann å pynte litt på verdiene før du tilsetter i karet. Anbefaler da å hente når det er kaldt i vannet. Hvorfor bruke syntetisk, når du har tilgang på ekte vare?? Har sett med flere anledninger at korallene "strutter" mer med polyppene dagene etter vannbytte med sjøvann. Eg meiner at ein kombi med syntetisk på sommeren, og ekte vare på vinteren, må være ein fin løsning. |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
Man henter sjøvann fra en tappekran ute ved trollabergene, høvringen
Mener denne ledningen ligger langt nede i vannet, mange meter dyp iallefall, så du henter ikke opp overflatevann. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Sitat:
Må sjekke att det ikke ligger noen kloakkledninger der da Rizzio,he-he Nei,bare kødder med deg
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
kloakker i nærheten bør en jo holde seg unna når man henter vann i sjøen ...
...samme gjelder tvilsomme saltmerker når man blander selv ! Stedet som rizzio referer til har jeg brukt selv til oppstart av et kar.Jeg fikk en ganske kraftig oppblomstring av derbesia p.g.a. dette , faktumet at vannet kommer fra større dyp der betyr ikke at det ikke inneholder alger og andre stoffer. Når det er sagt , så er det ingenting som når opp til verdien av naturlig sjøvann av god kvalitet og salinitet ! Det blir litt som med morsmelken , det finnes erstatninger , men ingenting slår det real thing Jeg henter vannet mitt fra en målstrøm i Agdenes , der blir vannet godt blandet , og inneholder masse snakks , som koraller , fisk og andre dyr setter stor pris på . Og som ikke finnes å få kjøpt i tilsvarende kvalitet ... Man bør unngå å hente vann etter nedbørsperioder og under kraftig snøsmelting.Jeg henter aldri vann når det må saltes opp. Jeg tar det som en tur , det skal være finvær og god temperatur , så om vinteren gidder jeg ikke.Da er det lite mat i vannet også , annet enn litt nitrat og po4 som kommer til overflaten når temperaturene synker .... Jeg har brukt naturlig sjøvann i 10 år , t.o.m. som byttevann i oppdrettssystemer , selv når de inneholdt dinoflagellater (om enn en annen type som plager karene våre av og til) , uten å registrere negative konsekvenser. Betydelig billigere er det også.Eneste bakdelen er vekten , men det få en ta som god trim ...
mvh Thomas Sist endret av clown; 20th April 2010 kl 21:42. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.aquafreaks.no/forum/trondelag-saltvannsklubb/3736-sjovann-i-tr-heim.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| Korallfarmen.no | This thread | Refback | 26th April 2010 18:59 | |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Sjøvann og holdbarhet | espeng | Kjemien i akvariet | 16 | 13th November 2006 10:32 |
| Sjøvann | Linnemor | Kjemien i akvariet | 4 | 17th February 2006 09:15 |