Tunze Turbelle Stream Pumper
Tenkte jeg skulle starte en ørliten thread angående Stream-pumpene fra Tunze. For de som ikke kjenner til dem, er Stream-pumpene ganske annerledes enn vanlige sirkulasjonspumper.
De pumper store volumer med vann, men med forholdsvis lite trykk. De lager en mye bredere vannstråle enn konvensjonelle sirkulasjonspumper, og hvis du holder hånden foran en Stream-pumpe er det vanskelig å forstå at den f.eks pumper 4000 l/t. Men det gjør den.
Stream-pumpene setter virkelig vannmassene i sving, uten harde vannstråler som kan irritere koraller og annet. De skader heller ikke plankton eller annet smått, og jeg har fortsatt tilgode å se fisk bli hengende fast i inntaket. Anbefales, med forbehold (se under).
Pumpene styres elektronisk og finnes i utgaver som støtter trinnløs pulsering gjennom medfølgende styringsenhet (Singlecontroller). Evt. kan man styre flere pumper med en egen Multicontroller, hvor styrke og intervaller kan stilles inn for to kanaler (opptil 4 pumper, evt. flere ved bruk av forgreninger). Dersom pumpen går tørr eller stopper vil de ikke ta skade av det, og du varsles om problemet med en høy pipetone.
Singlecontroller
Multicontroller
TIPS OG TRIKS
- Eksperimenter med plasseringen av pumpene. To pumper vendt mot hverandre fra hver sin side av akvariet gir god turbulens. Prøv deg fram til best dybde for pumpene. De er lite egnet til å lage overflatebevegelse, og gir best valuta for pengene ca 15 cm under vann.
- Gjør pumpeinntaket rent for alger og biter av makroalger med jevne mellomrom. Dette er muligens innlysende, men det hender jeg glemmer det, og blir overrasket over hvor stor forskjell det gjør når inntakene er frie for rusk og rask.
- De medfølgende festeanordningene gir dårlig støtte ved bruk på rammeakvarier (à la Akvastabil). Tunze har laget magnetiske festeanordninger som ser ut som store algemagneter. disse gir godt og stabilt feste for pumpene, som ellers har en tendens til å røre litt på seg ved full ytelse. Ikke helt billige, men pumpene sitter støtt.
- Gjør impelleren og øvrig innmat ofte ren. Etter min erfaring har Stream-pumpene en tendens til å stoppe opp når det blir mye kalk i vannet og hvis de da blir stående får man en svare strev med å få løst opp kalken og startet pumpene igjen. Gjør det til en vane å legge dem i eddikvann med jevne mellomrom. Bruk gjerne 35% eddik for best effekt.
- Pumpene er dyre. På den annen side er det lett å få hjelp fra Tunze-fabrikken i Tyskland, og de har vært behjelpelig med å sende meg deler når jeg har trengt det. Vær oppmerksom på at du har relativt små sjanser til å finne en verdensmester i engelsk å skrive til...
- Billige deler kan skaffes fra
www.paraquatics.co.uk De er billige, raske, og lette å ha med å gjøre. Anbefales!
- Tunze Turbelle powerheads kan bygges om til Stream-pumper. Motorblokken er den samme, men impeller og filterhus/inntak må byttes ut
- Pumpeskjulere (nytt ord?) produseres av Tunze. En annen variant finnes på
www.ultimateaquatics.co.uk
Tunze Stream Rock
- Impellerens driverenhet blir fort slitt. Bør byttes ut med jevne mellomrom for best ytelse og minst mulig lyd
Tja, det var vel egentlig det...
PLUSS
- Gir god og trygg sirkulasjon
- Kan pulsere
- Mulighet for nattmodus
- Tåler blokkering og tørrgang
MINUS
- Pris
- Medfølgende festeanordninger gir dårlig støtte
- Utsatt for kalkavleiring
Les mer om denne pumpen i
Forumet