Nå er endelig dyser ankommet og montert i ny topp og Nesse`n er storfornøyd.
:wave :wave
Har nå fått montert en oceanrunner 6500 stående tørt ved siden av sumpen under karet. Jeg forsøkte meg først med å ha innsuget i avrenningen for å få minst mulig rør i karet, men måtte her gi tapt.
Når jeg da startet pumpen økte vannstanden i karet med 1 cm, og en slik mengde vann vil ikke sumpen min kunne holde på dersom strømstans så jeg hadde ikke valg. Da måtte jeg ha laget ny og større sump og det blir ikke enda i vertfall

.
Det ble ikke så aller verst like vel, du kan se røret og silen komme ned midt på bakveggen. Det blir vertfall mye bedre enn maxijet pumpene jeg har hengende på bakveggen (neida de skal ikke henge der, jeg har allerede fjernet de :P )
Men til poenget.... Du kan på bildet over se hvordan Revolution dysene er plassert i karet der de stikker ned en oppe i hvert hjørne. De henger ned i vannet på en måte.
Disse dysene fungerer ved at når det blir satt trykk på dysene så vil trykket presse den bevegelige delen av dysen ned en ca 2cm. Når trykket blir slått av er det et kammer som holder på luft som gjør at dysedelen flyter opp igjen. Dette, kombinert med en skrue som følger et spor det er frest inn i den faste delen gjør at dysene vil bevege seg et lite hakk rundt for hver gang. Jeg har brukt en vanlig timer på pumpen slik at den "tar seg en hvil" noen ganger iløpet av dagen.
Her er noen bilder for å vise oppbyggingen og virkemåte.
Her er alle delene avbildet, det mangler (ser jeg nå) på bildet en liten plastskrue som også hører til.
Den faste delen (delen i midten) skal settes oppi dysedelen (til høyre). Luftkammeret (til venstre) skal så settes oppå disse igjen og dysedelen + luftkammeret blir da skrudd sammen med en liten plastskrue (du kan se skruehullet i kanten på luftkammerdelen). Denne skruen vil da treffe slik at den stikker inn i sporet du ser er frest ut på den faste delen (delen i midten), dette er da det som gjør bevegelsen. Legg også merke til det stykket som er frest ut nederst i enden av den faste delen, det er dette som bestemmer hvilken retning dysene virker. Dette hakket gir denne typen revolutions et arbeidsrom i en vinkel av 90°, det vil si at bare de dysene som befinner seg fremfor denne åpningen det vil være trykk fra. Det er altså bare en til to dyser som gir trykk til en hver tid.
Dersom du kikker nærmere på dysekoppen vil du se at alle 3 dysene også er vinklet forskjellig slik at en vil virke veldig skrått nedover i karet mens en annen mere vannrett. Dette gjør at det ikke bare er rotasjonen som gir deg variasjon i strømforhold men også vinklingen opp og ned i karet.
Denne "hetten" holder på en luftlomme som gjør at den bevegelige delen av dysen flyter opp når trykket blir slått av.
Her er et bedre bilde av sporet som gjør bevegelsen.
Her ser du dysekoppen. Den står her opp ned, dette for å få vise det eneste jeg har funnet som kanskje kunne vært bedre. Det er brukt samme borrdimensjon for å lage hull til alle dysespissene, dette gjør at den som skrår mest av dysene får en slik kant inni man ser inne i dysen på bildet. Kanskje det må være sånn eller kanskje den med fordel kunne vært frest vekk, ikke vet jeg (kjenner jeg meg rett kommer nok Dremelen frem snart :evil2 )
Hva jeg synes?
Vel, en Oceanrunner på 6500 liter i timen bør nok fordeles over fire slike dyser isteden for to så jeg kommer til å bestille to til ganske snart :cheesy:
--
Les mer om Revolution dysene i
Forumet