| SPS små polyppede stein koraller Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med små polyppede stein koraller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Har nettopp kjøpt denne og den kom slik da den ble levert forrige mandag
Det er en type hysterix
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Moderator
|
Litt dårlig bilde, men det ser ut som at polypene er ute. Kan ofte ta noen dager før nye koraler for vendt seg til nye omgivelser.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
den er iallefall ikke død
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
jeg kan flytte den høyere opp, den var slik da jeg fikk den. Den skulle være rosa i følge ordren, det er mye hvitt på den ja og den har ikke forandret seg siden jeg fikk den. Får sjekke om den kommer seg høyere oppe karet.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Moderator
|
Den er nok ikke død. Da blir den helt hvit. Den har bare fått litt feil farve. Om en stund vil den få rosa/grønn/gul farve, om vannverdiene er gode selvsagt. Jeg ser i en annen tråd at du har nitritt/nitrat og dette gjør ofte at koraller blir mer brune. Om du ser litt nært på korallen vil du se at polyppene (små "børster") er ute, og dette er et godt tegn.
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Min erfaring med hystrix er at den fargen er VELDIG avhengig av lys. Har 4-5 stk plassert ulike steder i karet og alle har ulik ut farging. Selv om lyset ditt er bra nok så kan det ta lang tid før den får riktig farge igjen. Fargen forsvinner mye raskere enn den kommer tilbake. |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg flyttet den nå og så at nederste del av stilken var knall rosa, nå får den litt bedre lys så får jeg se hvordan det går. Ja stemmer at jeg fikk ett eller annet kick i karet og jeg har byttet vann så får jeg måle verdier om noen dager. vet ikke hva som skjedde, men jeg har sluppet opp litt reke biter til brittel star sjøstjernen og en liten hummer som jeg har. De må jo ha mat de og. Tror det er bedre med torsk enn reke . det er snakk om maks 3 reker pr uke inkl den anemonen får så jeg vetikke helt hva som skjedde..
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Etter hva jeg har lest nu utifra verdier på karet ditt,og hva du mater med,så har jeg en misstanke om at du rett og slett ikke får vannet bra nok til koraller som Hystrix..
Overhodet ikke fornærmende ment dette Kari,men SPS krever mye bedre kvalitet på renheten i vannet enn "mykiser",for å oppnå en god tilfredstillende utfarging på korallene,det er bare harde fakta.. LPS er vanligtvis ikke fullt så kjenslige som SPS,viss det hjelper deg.. Min egen erfaring med Hysterix,er at denne er av de mere "sensibelle" innen SPS for nettopp dette,og fikk den egentligt aldrig skikkeligt til jeg heller før i min gamle 343 liter.. Derimot nu i zeovit karet,så er de kanonrosa!,og har der noen gule av disse også,som jeg ser nu har fått ett rosa "look" over seg.. Dette siste er vel egentligt ikke meningen med den gule typen,så dette zeo greiene er "heftige" saker.. på godt og vondt.. Alt dette står takket være zeo,en her i VELDIGT næringsfattigt vatten ja..men er vel unødvendigt å nevne med denne metoden å drifte på... Er sikkert muligt for deg å holde de i akvariet ditt,ikke missforstå,men tror neppe du klarer å "ta de helt ut"fargemessigt,uten litt omlegging av oppsett/driftsrutiner. Har jo holdt på noen år her selv nu,og testet ut mye forskjelligt innen måter å drifte karene på,og elsker jo alt med steinkoraller selv,så denne gangen bygget jeg opp systemet helt og holdent rundt hold av stenkoraller,og selv om jeg ikke er helt fornøyd fargemessigt enda i dette unge næringsfattige systemet her,så er jeg uten tvil på rett vei,ser jeg... Nu er jo dette karet snart tre mnd. gammelt,og forer heller ikke utover tilsettninger til korallene mine,men har jo heller ikke "husket" å tilføre noen fisk heller der enda,he-he..
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
vel vel jeg visste at dette kunne by på problemer, men selgeren min ( på østlandet) sa at det ikke var tilfelle og at jeg gjerne kunne ha steinkoraller også. Jeg må jo ha noe næring til resten, så da får jeg bare se det an.
Jeg har en test for " næring" og jeg får måle senere i dag. Nå er jeg mitt kar ganske så ferskt også. Jeg får finne ut av dette, de andre steinkorallen blomster - de blåste seg skikkelig opp og jeg fikk nesten sjokk da lyset kom op om morningen. Jeg skal skrive her hvordan det går. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva heter denne? | Andrè | Ny til Hobbyen | 2 | 28th February 2009 10:31 |
| Deling av denne... | geirove | Ny til Hobbyen | 15 | 9th November 2006 15:50 |
| Kan denne insustrilampen brukes? | kramer | Lys, filtrering & annet utstyr | 7 | 14th June 2005 21:08 |
| Hva heter denne anemonen | siljeogmarius | Hjelp til ID | 1 | 15th March 2005 12:46 |