| SPS små polyppede stein koraller Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med små polyppede stein koraller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Dec 2006
Sted: 5355 Knarrevik, Hordaland
Meldinger: 350
|
når man stoler for mye på det en blir fortalt .
Det begynte i sommer med at korallene ikke ville farge helt ut og mistenkte hqi-pærene for å være moden for utskifting,de var da 15 mnd. gamle. Men fikk da høre at det ikke var saken ang. utfargingen .Mest sannsynlig var det for mye næring i vannet og ble anbefalt en fosfat-reaktor .Dette ble da kjøpt og fulgt innstrukser etter alle kunstens regler. Etter et par uker begynte korallene å miste farge og kalkalgene på bak/siderute begynte å bli hvite og karet så nærmest sterilt ut. Da slo alarmen seg på her i huset og reaktoren ble slått av. Magnesium og calsiumverdiene steg også da ,regner med at det var pga. at kalkalgene ikke forbrukte så må lenger. Kh steg også uten å finne forklaring på dette for den har alltid vært et problem å holde høy nok. Videre så begynte vevet på mange av korallene å forsvinne og resultatet i dag er mange døde korallen Leste (dessverre) i etterkant at dette kunne forekomme hvis man startet med full dose rowaphos og kull i kar som har godt en stund. Dette hadde jo ikke vi fått beskjed på , ble fortalt 1/3 med rowaphos og litt kull ,hvilket da vi ikke burde ha gjort. Så det ble en dyrekjøpt erfaring og ingen fine koraller Verdiene synes å komme på plass igjen nå må det vel kjøpes inn nye koraller. Men tror fremdeles at det må nytt lys til. noen som har formening om dette og avt. anbefaling av noen ? Det er et Giesemanamatur med 2x15W + 2xt5rør, disse er forøvrig nylig byttet så det er kun hqi-ene det er snakk om..
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Jeg hvet egentligt ikke hva jeg vil si Edite
Har jo kjørt saltvann en del lengre enn deg,og en ting har jeg fått med meg i det minste.. Og det er at det er mange veier til Rom.. Jeg har sett masse flotte kar live og på forum,som er driftet totalt forskjellig i oppbyggning med tanke på tilsettninger,kelvin,teknikk og så videre, og mange av de var nydelige,både vekst og fargemessigt. Noen brukte deep.bed,noen fosfatmedie/nitratfilter,noen med 10000k,og noen sverget til opp mot 20000k,noen HQI og noen bare T-5 noen påstår de får blekere koraller og tilsetter ting for å få mere næringsrikt vann,og noen bruker f.eks. vodka,eller zeovitt,som går i helt motsatt rettning igjen.. Det er vel det som gjør denne saltvannshobbyen så fasinerende,og samtidig fortvilende,at det ikke er noen endelig fasit på hva som er den riktige vei å gå for de fleste Har selv prøvd litt av hvert de årene jeg har holdt på,og har jo etterhvert dannet meg ett bilde av hvordan jeg ønsker å gjøre det,utifra mine egne feil/og tiltak,som jeg ser fører riktig vei.. Men ikke sikkert dette igjen passer for andre igjen,så har lært meg å gå litt stille i dørene ang. hva jeg selv mener fører mot den smale sti.. Noen nøkkelord er det jo uansett da.. stabile og gjevne riktige vannverdier,temp,salinitet,og spesielt svigende Kh,er skummelt.med tanke på stenkoraller.. Gode rutiner med vannbytter,lyskvalitet.. god og riktig plassering av sirkulasjonspumper Gå for gode og stabile tilførsler med tanke på sporstoffer. bruke ett godt rodi annlegg,med friske filtre,med tanke på vannbytter og fordampning. Prøve å oppnå en balanse mellom fisk og korallmengde,og spesielt i forrhold til skummer. Mye god kvalitetsten i systemet,og for de som ikke ønsker seg en "steinrøys"i selve displaykaret sitt,vil jeg si at i det siste oppsettet mitt her nu,så ligger ALL steinen(rikeligt) nede i sumpen,og dette karet ser nu ut til å fungere over all forventning så langt,utifra det jeg måler og ser på steinkorallene i displaykaret der.. Der bruker jeg foresten bare T-5 i mix kombinasjon,men om dette er "riktigt",nei det vil jeg ikke påstå ovenfor andre,så her går det kun på egen prøving/feiling+ pugging av literatur..
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Takk for godt inspill Knut-Arne og som du sier så er det nok mange veier til Rom
Har i grunnen hatt stabile verdier ganske lenge inntil dette skjedde ,det har bare vært kh som har vært litt lavere enne jeg ønsker .Det har lagt på vel 7, men den har vært stort sett stabil. Hadde bare hatt lyst til å få den opp på 8 for å være litt tryggere. Har masse stein i karet selv om jeg ikke akkurat vel kalle det en steinrøys og tror heller ikke jeg har for mye fisk etter hva jeg hører andre har i tilsvarende kar . Det som var så ergerligt var at jeg ikke leste mer om dette med fosfat-reaktoren på forhånd for da hedde det gjerne ikke gått som det gikk
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Det er bra du skriver om det , for du er ikke den første som ruinerer korallene sine med overdrevent bruk av fosfat-absorbere , det er bare sjelden det nevnes i offentligheten... Når det gjelder utfarging av koraller , så er det et så komplekst tema at jeg holder mange uttaleleser om dette for ren synsing. Det er så mye som spiller inn der , og er i tillegg artsavhengig , at man skal være forsiktig å forandre for mye på en gang selv om ikke allt ser perfekt ut. Men når brenneren din er 15 måneder gammel, er det nok lurt å skifte denne. Ikke alle koraller trives like bra under et "standard" lys , og valg av ny pære blir derfor mye en sak av smak og behag og pris. For å dekke størst mulig fargespektrum er nok T5 best egnet , da man kan blande mange forskjellige farger med flere rør. Om resultatet blir deretter , avhenger igjen av mange andre faktorer
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
jeg bruker ikke noe fosfatmedie selv lengre,da det ikke passer inn i den nye driftsformen min,men fikk en gang med meg at Rudi gikk på en liten smell der en gang,da han begynte med for mye av rhowaphos i filteret under introduksjonen av dette.
en skal begynne forsiktig(gjerne halv dose),og forsiktig øke dette oppover mot max dose,utifra hva en måler med testsett8bruk ett kvalitetstestsett a.la Rhowa..) Det som er alfa omega her som alt annet er at en GRADVIS får vendt korallene til reduksjonen av fosfat disse mediene gir.. En skifter medie,når en kan måle at fosfaten begynner å stige igjen,og dette er induvielt fra kar til kar.. Ellers er selve produktet rowaphos ett av de beste i sitt slag,enn noe dyrt ja..
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Har aldri hatt nevneverdige verdier av målbar fosfat men så sies det jo også at det er vanskelig å måle skikkelig .så derfor prøvde jeg dette siden det ble anbefalt.
Kommer nok til å være mer forsiktig om den noen gang kommer i bruk igjen. Skifte av lys kommer det nok til å bli men har ikke råd til å skite amatur for å gå over til t5 så må nok finne en annen løsning .
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Junior Member
|
Takker for den informasjonen,det har gått meg hus forbi.Har selv en Acropora Valida som gikk fra brun (avlegger) til lys beige på en natt etter at jeg begynte med kull ? Kan det ha en sammenheng .Den andre Akroporaen som står vedsiden av ser jeg ingen forandring på. Etter å ha lest denne meldingen har jeg fjernet kullet, så får vi se hva som skjer.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Jeg kjører selv med kull her nu 24/07 i det nye systemet her,som da skiftes en gang pr.mnd. Det er med på å gi klarere vann/fjærner litt av både gode og negative elementer. Får bedre lysgjennomtrengning i vannet,grunnet det klarere vannet. Men.. som jeg skriver her,så må en være klar over at kullet delvis reduserer innhold av ønskede stoffer i vannet også,kan nevne jern.. For meg betyr dette forsåvidt ikke så veldigt mye,så lenge jeg er klar over dette,og dessuten tilfører jeg bl.annet jern hver dag i tanken,samt en del godsaker til,utifra en doseringsplan jeg følger her.. Som nevnt fra meg før,er det flere måter å drifte karet etter,og hva som passer den enkelte er opp til hver. Fordelen jeg ser utifra min "driftsmåte"er nettopp at jeg også får fjernet litt av det jeg ønsker å fjerne,og så påtar jeg meg heller å tilføre de stoffer tilbake,som jeg ønsker skal være der i tilpassede doser etter karet.. Men å si at bruk av kull er tull,,, vil jeg ikke direkte si.. Men en bør sette seg inn i kullets fordeler/bakdeler,og utnytte det..
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg har sett et utkast av en tabell på et tysk forum som skal vise diverse reaksjoner av diverse korallarter på diverse forhold i akvariet.
Denne tabellen viser at det kan ha opptil 12-13 forskjellige årsaker at en korall reagerer sånn eller sånn. Derfor anser jeg det som ytterst vanskelig å tilordne enkelte forhold til korallens reaksjon , særlig når korallene ikke reagerer likt på forandringer. Å bytte lys fra hqi til t5 ville jeg ikke ha gjort bare for å få frem fargen i enkelte arter (eventuell), men det kan jo være noe å tenke på hvis en planlegger nytt en gang. Om bruken av kull har jeg lest så mange forskjellige varianter at jeg egentlig tror at det ikke finnes noen fazit der heller. Men mye fort på en gang er det sjelden en god ide i denne hobby'n. En god regel synes jeg derfor er å prøve å holde seg innen en mest mulig større ramme ved driften av karet sitt , og ikke prøve å havne på en for smal sti ... Forandringer taes sakte , og i små doser ...
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Junior Member
|
Etter en kortslutting og full stopp i karet i ca 24t ble vannet noe uklart .Satte da til en litt stor kopp kull , Jeg vet ikke om det er kullet eller stoppen som er årsaken ? Det ser litt bedre ut nå ,skal som Thomas sier begynne litt forsiktigere neste gang .
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hadde aldri trodd at det var noen som turde å lage en sånn.. | Chriss | Pratemakeren | 1 | 25th March 2007 17:15 |