| SPS små polyppede stein koraller Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med små polyppede stein koraller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Forhandler
|
Lurer på om det e` nokke eg har glemt eller oversett med tanke på hvilke faktorer som spiller inn ved bleking av sps. Har satt opp et lite fragrack og føler meg litt fram med nokken avleggere.
En liten oppsumering av avleggerne: Bergensacropora (acropora valida??) Generell blekere på alle utenom en. Den ene som ikkje har blitt blekere var helt brun siden den har stått i skygge i det andre akvariet. De som var mest lilla har blitt blekere og lillafargen avtar mens lysebrunt overtar. Grønn hammerkorall ingen forskjell. Gul hysterix har fått en nyanse av selvlysende grønn i tillegg til å være forholdvis kraftig i farge. Veksten på denne har vært "bra". Rosa hysterix var brun då eg fikk den, men denne har blitt betydelig mer rosa. Veksten på denne e` mye mindre en den gule hysterixen. Gul staghorn acropora har blitt nesten helt hvit, den e` også den eneste som ikkje har polyppene ute, man kan kun se antydninger til polyppene. Rosa et eller annet som eg ikkje husker navnet på. Denne var brun når eg fikk den men ble rosa etterhvert og no også nesten helt hvit i basen. Har aldri klart å bleke en korall før selv med 32 grader i vannet, oppgradering av lys og overdosering av rowaphos. Så lurer på hvilke andre faktorer som kan bleke sps. Tenkte litt på dette med at bruk av rowaphos kunne bleke korallen, dette kan jo kun være p.g.a. nedgangen i fosfat. Siden det ikkje går fisk eller nokke i dette racket tenkte eg at zooxanthellene i korallene ikkje fikk næring. Selv om det strider mot nesten all fornuft tok eg et lite vannbytte med næringsrikt vann fra klovneoppdrettet. Dette resulterte selvsagt i økt algevekst, men tror at blekingen har stoppet. Går litt i blinde her føler eg siden eg ikkje e` en slik "korallmann" |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Forhandler
|
Kan koraller blekes med for lite lys kanskje? De stod vel et par uker med 2X54w T5 rør 10k. Disse rørene gikk ut på dato for ca. to år siden. Det ble lagt på et amatur med 2X39w t5 hvorav et blått og et hvitt rør. Disse rørene e` av ukjent dato. Man tager hva man haver e` det nokke som heter. Akvariene e` forøvrig kunn 20cm høye.
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Tja..når det gjelder bruk av fosfatmedie,så skal jo dette introduseres forsiktigt i ett system,hvor det ikke har vært brukt før,så ikke svingningene på næringsinnholdet skjer for fort(korallene må tilvennes både f.eks.Rowaphos/vsv/vodka og lignende næringsbortakere gradvis.
Går en for raskt frem her, misstrives korallene,og kan i verste fall ryke med. Etter som jeg kan huske Pjot,så har jo du ikke noe spesielt problemer med fosfatverdiene dine på vannet jeg målte for deg da,så ved hjevnlige vannbytter,skulle vel ikke det være ditt store problem. He.he.. lysrørene over to år gamle.. Virker lysrør så lenge da? Kvaliteten på lyset i rørene forandrer seg forrholdsvis fort ja,og om disse nu besitter "verdens beste lys",med tanke på dine koraller... Har selv sett at farger/vekst reduseres/stagnerer her når rør her begynner å nærme seg året,så dine rør er vel forsiktigt sagt over "god alder",men tror overgangen fra ett lys til ett annet lys over tanken,ser du fortere negative virkninger av på korallene dine av. Det er jo ikke for ingenting at man skal heve amaturet litt,når en har skiftet pærer/rør i amaturet sitt,så korallen får tid til å tilvenne seg det nye lyset litt. Dette gjelder jo både styrke og kelvin forskjeller på nytt og gammelt. Enten det eller sette korallene lengre ned i karet,om en har mulighet til det. Men nu var jo ditt kar bare 20 cm høyt da.. 32grader..det var jo LOVLIGT høyt da.. Til sist ,innvirker jo hvor modent karet ditt er, før en begynner å rote med spesielt SPS,som er de mest kresne på akkurat dette. Er jo ikke for ingenting at nettopp disse er de siste en skal putte i stampen, og nu hvet jo ikke jeg om du har kobblet dette karet opp mot alt det andre du har,men god innkjøring/stein/lys/sirkulasjon/vannverdier,tilførsler av sporeelementer,skummer,er jo veien å gå med vellykket hold av spesielt nevnte gruppe koraller. Det med rikelig og god kvalitetstein tror jeg er undervurdert,og ser jo selv her hjemme hva som skjer i stuekaret ,ved mitt valg av syntetisk stein,og det til tross for 2,5 års drift,og vannskift /andre parametere er jo ivaretatt etter beste evne.. Men.. vanskelig å sitte her og si eksakt hva som er hovedproblemet deitt her og nu Pjot,uten å ha satt meg helt inn i akkurat dette oppsettet ditt,men som du ser så er det kansje flere ting å ta tak i her for deg.. Pst..lenge siden du har hvert her nu foresten, det går ikke så fort fremover her som vanligt,men litt har nu skjedd da... da med tanke på oppsett siden i kjelleren..
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Forhandler
|
Tror kanskje du misforsto det noe rotete innlegget mitt. Koraller blir jo ikkje blekere om man har dårligere lys vel, eller tar eg helt feil her? Har hatt 32grader i gamle 375L min uten at det har blitt bleking, i dette oppsettet har ikkje tempen vært over 26grader.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
skrur du av lyset helt , blir korallene nok hvit som bare det rimelig kjappt...men i tilfellet du beskriver tror jeg ikke det er tilfellet.
Bleking av koraller skjer jo alltid grunnet reduksjon av zooxanthellene , og dette har sin årsak i enten for mye eller for lite (kanskje feil) lys , manglende næring og/eller sporstoffer eller toksider i vannet.Og for varmt eller kaldt vann selvfølgelig. Lys og næring er jo egentlig enkelt å styre for akvaristen , angående sporstoffer blir det verre ...stopper bleking av korallene dine når du tilsetter næringsrik(ere) vann , har du jo mest antakelig funnet svaret selv allerede...
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Forhandler
|
Trodde korallene ble brune om de fikk for lite lys, det e` iallefall min erfaring. Blekingen ble ikkje oppdaget før etter eg supplerte med mer lys, men synes likevel at dette lyset e` svakere enn der de kom fra. Kanskje dette e` synsbedrag. Det skal sies at ikkje alle koraller blir blekere men spesielt acroporaen.
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Der er jo dominans av zooxantheller som står for brunfargen i korallene.Jo mere næring i vannet , jo mørkere blir brunfargen , men med for lite lys trives jo heller ikke zooxanthellene.Skjønt jeg vet om minst et eksempel med mørkebrun steinkorall i næringsfattig oppsett også...ikke bare enkelt det der.Men er karene bare 20 cm høye , skulle vel lyset være nok , om ikke optimalt , men bleiking skal da ikke komme p.g.a. belysningen din mener nå jeg.
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Forhandler
|
Liten oppdatering:
No har algene etter siste stunt med tilsetning av næring begynt å avta. Blekingen stagnerte men har begynt igjen. Har lest litt om emnet og det kan være mange grunner til bleking. Det eg har kommet frem til er at korallene tilpasser seg det nye miljøet. Siden vann og lys e` forskjellig fra der de kom fra fremprovoserer dette stress for korallene. Stressede koraller hiver ut zooxanthellene sine for å redde seg sjøl. Om lyset e` svakt vil korallen trenge mer zooxantheller for å produsere nok sukker (fotosyntese), om lyset e` sterkt vil det trenge mindre zooxantheller og mer uv-beskyttelse. Husker ikkje i farten ka uv-beskyttelsen het men det e` iallefall den som lager de fine fargene på korallene. Når en korall hiver ut zooxanthellene sine vil en del av denne beskyttelsen være igjen og gi inntrykk av bedre farge på korallene. Dette zeovit greiene som Knut Arne kjører på blir på en måte basert på akkurat dette. Lite zooxantheller og masse uv-beskyttelse. Næringsfattig vann vil redusere zooxanthellene og uv-beskyttelsen blir mer synlig. Du får korrigere meg om eg har forstått dette feil Knut Arne. Status her e` bleke koraller men ingen dødsfall å melde enda selv om det ser litt vel dårlig ut for en rosa/hvit hysterix. Stressfaktorene som korallenehar gått igjennom e` iallefall betydelige. Temperaturen har svingt litt, næringsnivået fikk en real boost etter ag regnet en liten kommafeil og endte opp med ti ganger høyere fosfat en meningen var. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
jeg kjefte på deg Pjot?neeida..
Du får ta deg en tur oppom en dag,når du har funnet utav disse korall"greiene" dine Har både gul og rosa her+ en del annet i god vekst nu.. Ja.. måten jeg kjører på nu,baserer seg jo på å fjerne det meste fra vannet,og så tilføre styrt dosering tilbake,av det jeg ønsker i vannet.. Tror neppe dette er noe for deg Pjot Var jo veldig slitne/brune mesteparten av det jeg satt oppi dette testkaret,men her går det fort fremover,og bra er jo det. ser de to "sukettene"jeg fikk av deg,henger etter fargemessigt enda,men ser det er polypper ute,så de trenger nok bare litt tid på seg,skal du se.
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Forhandler
|
Disse zeovitkorallene skal jo være nokke av de vanskeligste korallene å få i hus tenker eg. Tenk å være vant til sterile omgivelser med med jevne gode vannverdier og nye lysrør. De hadde vel fått sånn sjokkbehandling i racket her no at de umulig kunne tilpasse seg så fort. Vanntilvenning 3 døgn i posen blir vel litt overkill. Neida, skal nok få orden på oppsettet her ja. Skal t.o.m. bestille meg nye rør og greier. Få børstet støv av calciumreaktoren og kjøpe inn litt testkit igjen. Synes det e` flott at det skjer nokke eg. Det e` jo ikkje gøy hvis alt bare e` enkelt heller. vil jo selvsagt prøve å holde meg til det enkle, men korallene skal vokse og farge ut skikkelig.
Kjøper meg en PAR måler og et nytt t5armatur i løpet av uken tenker eg, så får eg målt disse antikke lysrørene mine. Har lest at antikke rør var bra for koraller, eller kanskje det var actinic?????? |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|