| SPS små polyppede stein koraller Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med små polyppede stein koraller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Helleland, p.g.a. mye lyd fra papegøyene.
Meldinger: 26
|
Jeg har fått noe som eter opp en brun Acropora jeg har.
Har lest gjennom alle trådene her inne og på SF, men finner ikke noe som ligner det jeg har fått på korallen. Er det noen som vet hva jeg har fått på den (white bugs, AEFW)? Det brer seg oppover greinen på nattestid. Det er også en liten klump (30-40 stk.)1-2 mm. hvite tråder på baksiden av korall greinen. Det er foreløpig en grein som er anngrepet, så jeg kan klippe av denne. Hadde den nettopp oppe av vannet, så derfor er polyppene inntrukket. Jeg har hatt denne korallen siden i fjor sommer/høst, og jeg så det hang noe på nederst ved roten. Men det så ut som det bare var noe rester av korall sand. Det er først nå de siste to dagene, at udyrene har begynt å spise på korallen. ![]() ![]() ![]()
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Siden det ser ut som du har endel mere av den korallen bak der, ville jeg kuttat den biten med udyr / egg? på.
Aquafreaks - Fragging - Hvordan fragge koraller og få dem til å flyte opp til overflaten. Evt. fragget litt av den biten du tar ut og, så har du noe mere å bytte bort :-]
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Lignet jo veldig på eggposer som er rundt korallen. Jeg er ikke så kjent med hvordan de forskjellige parasittene og sykdommene ser ut under forskjellige statier, så det ville bli ren gjetting. Skal se om jeg kan finne noe på nette
Har du fått noen nye arter i karet ditt den siste tiden? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Helleland, p.g.a. mye lyd fra papegøyene.
Meldinger: 26
|
Takk for svar.
Jeg har fått et par Montipora avleggere, men dem kom fra et vell etablert kar og uten synlige "medpassasjerer". Denne Acroporaen pluss en Favia er de eneste "vilt fangede" korallene jeg noen gang har kjøpt. Har nå gjort slik HAZ anbefalte. Kuttet av greinen med bugs, beholt toppene slik at jeg fikk 3 nye frags på 2-4 cm. Resten av greinen havnet i mat avfallet...... Er de nye frags'ene fri for bugs, så kan du få en HAZ. Satser på at dem kun holdt seg der dem var synlige, men må følge ekstra godt med i tilfellet dem dukker opp på resten av korallen. Jeg har bare denne Acroporaen pluss to avleggere på 5 cm. av Stag horn. Hvis det er bugs som kun går på Acropora, så har dem ikke så mange plasser å holde seg. Hadde vært kjekt å vist hva det var, slik at jeg er føre var ved en eventuell tilbakekomst.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Om du ikke har kjørt dipp på korallen, anbefaler jeg å forsøke dette for å få bort evt. parasitter du ikke ser. Det kan nok fort vekk hende at det er noen flere der, som du faktisk ikke ser sånn umiddelbart.
Jeg har ikke hatt noen erfaringer med parasitter selv ennå heldigvis, men dipper nå alltid steinkorallene jeg har kjøpt i "Tropic marine pro coral cure" etter å ha lest og fått anbefalinger om dette. Denne tar ikke alt dessverre, men er ihvertfall bedre enn ikke noe...
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Administrator
|
Du kan også kjøpe inn lugols løsning slik at du kan kjøre Jod dip på korallene før inntroduksjon. Den er relativt harmløs for resten av karet, så du kan dippe korallen og skylle av i en bøtte med saltvann for så å inntrodusere den. Det mest opptimale er jo å ha den noen dager i karantene og foreta flere dippinger.
Jeg vet ikke eksakt parasitter og skada dyr jod dippen tar... men redbugs er vel den arten som dippen er ganske sikker på og ta ved riktig behandling. Det samme med interceptor. Problemet i dette tillfelle er jo at så lenge ikke skadedyret er identifisert så er det vanskelig å anbefale eksakt behandlings metoden. Så Jod dipp er jo ikke noen sikker løsning. Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Karantene er nok uansett det tryggeste ja, for slike dip-løsninger fjernere ikke evt. egg av parasitter som måtte være på korallen.
|
|
|
|
#8 (permalink) | |||
|
Administrator
|
Sitat:
F.eks: Sitat:
Og så har vi bla vår Norske venn som er av samme oppfattning/erfaring bassert på Eric Bornemans artikler. Sitat:
Sist endret av Tage; 28th March 2009 kl 23:34. |
|||
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Red bugs ønskes | Torhav | Hvor finner jeg? | 6 | 13th October 2008 21:14 |
| Acropora ID | H.A.Z | Hjelp til ID | 2 | 1st April 2008 08:05 |
| Acropora ! | Rusky | SPS små polyppede stein koraller | 6 | 15th January 2005 13:26 |
| Bestemmelse av Acropora | Frogfish | Tropiske Koraller | 2 | 13th January 2005 11:43 |