| SPS små polyppede stein koraller Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med små polyppede stein koraller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg har nå fått det luksusproblemet at jeg har for lite næringsstoffer i karet mitt.
Siden jeg har slitt litt med makroalger som vokser i hovedkaret uten at jeg får luket dem bort tenkte jeg å forsøke vodkametoden for å stoppe den voldsome veksten (planen var ikke å sulte dem ut til de dør). God algevekst skal jo være et tegn på mye næring i vannet. Etter en uke med forsiktig dosering med vodka ble korallene veldig bleke og enkelte begynte å miste vev i små områder. Det er i hovedsak de korallene som er plassert direkte under HQi lampene som er hardest rammet. Jeg har noen som er mørk brun, men disse står mellom lampene og får kun lys fra T-5 rørene. Jeg fikk et Merck testsett for fosfat i går. Jeg testet vannet, men fikk ikke antydning til utslag. Nitrat måler jeg også til 0 ppm med JBL testsett. Siden jeg nesten ikke har fisk som bidrar med næring blir jeg nok nødt til å tilsette mer næring. Jeg forer litt mer enn det som er nødvendig, men kansje ikke nok. Jeg kan tenke meg det går en halv teskjed granulert fòr om dagen. Det jeg er på jakt etter er erfaringer med lavt NO3 og PO4 innhold. Jeg har en flaske med kaliumnitrat løst opp i vann som jeg doserer forsiktig med. Jeg tilsetter ca 0,2-0,25 ppm NO3 hver dag, men jeg er redd det er litt lite det også. Burde jeg kansje dosert litt fosfat også, eller vil det bare forsvinne i makroalgene? Disse har nå nesten stagnert i vekst, så jeg ønsker ikke at disse skal vokse mer enn nødvendig. Er det mulig å få for lavt innhold av fosfat uten bruk av fosfatfjerner? Frykten min er at om jeg nå doserer nitrat alene, så vil makroalgene ta opp fosfat i tillegg og sulte ut korallene som allerede lever helt på grensen. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg ville testet å fore med litt cyclopeeze samt litt annet for i pulverform i tillegg.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
fremfor allt burde du jo kutte ut vodka.(hvis du ikke allerede har gjort det)Jeg forstår ikke hvorfor du begynte med det , god makroalgevekst har fint lite med (for) mye næring i vannet å gjøre , like lite som god korallvekst.
Tror neppe du kunne måle hverken fosfat eller nitrat før du starta med vodka... |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Moderator
|
Sitat:
Det er riktig som du sier at jeg ikke kunne måle fosfat/nitrat, men det har lest er naturlig siden det blir tatt opp av algene. Det var den enorme tilveksten av makroalger og som fikk meg til å forsøke vodka. Alger trenger næring for å vokse, så god algevekst betyr mye næring, trodde jeg i alle fall... Nå doserer jeg ca 0,5ppm nitrat hver dag, men måler fremdeles NO3 til <0,2 ppm med saliferts test. I tillegg til nitrat har jeg dosert TM pro-coral zooton og cyclopeeze løst opp i vann med noen vitaminer fra JBL og aminosyrer fra salifert jeg fikk for en billig penge. Korallene ser nå noe bedre ut. De fleste har fått ett svakt brunskjær og er ikke så bleke som de var. Utfarvingen av korallene har ikke blitt merkbart bedre, men det tar kansje litt tid. Så lenge de ikke er på kanten til å blekne helt og dø er dette et skritt i riktig retning. Jeg var en liten tur innom Knut Arne på lille julaften og han var i såpass julestemning at jeg fikk gå amokk i frag samlingen hans. Jeg er spent på å se hvordan disse vil utvikle seg. Jeg vet hvordan de så ut hos ham, så får vi se om de blir dårlig hos meg. Så langt kan jeg ikke se noen forskjell, men det går vel en stund før noe skjer. Sist endret av Torhav; 28th December 2008 kl 20:29. |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Sitat:
En pusslete MCE600 skummer,regelmessigt renhold,gjevne verdier/vannbytter,og rikeligt med godt lys over.. Tror stabile gjevne forrhold er alfa & omega,for en vellykket "reefer",og er av den oppfattning at en ikke skal styre så mye på med ett oppsett som går gått av seg selv heller,og dette oppsettet mitt er jo ett strålende eksempel på at det går an å komme fra det med begge beina godt plantet på bakken,uten å innvistere i mange tusener i "high.tec" utstyr også,sålenge en passer på å være nøye med de grunnleggende tingene.. Bruker en vanlig 400 watt drivhuslampe over dette karet,og 2løse T5 rør som ligger over karet,via en slik arcadia kontroller,manuelt påfylling av godt osmosevann,og pr.d.dato manuell tilførsel av Ca/Kh/Mg og sporstoffer,LITE FISK(mater derfor lite),bruker prodibio,ellers ingenting annet nei.. Liker god og varierende sirkulasjon i karet,så jeg får mesteparten av skiten ut av karet,gjennom skummeren,det tror jeg er viktigt,med tanke på ballansen i karet. Blir litt jobb,når dette skal driftes helt manuelt,men det vokser godt,og ingenting å si på fargene heller på steinkorallene mine,så noe må jo tilogmed JEG gjøre riktigt her,til tross for min totalt håpløse innstilling til alt som lukter nymotens greier.. Bruker jo heller ikke sump til dette karet,godt med god LS,og alger?.. ikke mer enn det bør være i ett respektabelt lov-tec kar.. Noen apista her og der,men holder de i sjakk,stort sett,og har ett avslappet forrhold til dette ja.. Går minst 10 ganger bedre dette karet her enn det andre oppsettet jeg besitter,og som sikkert kostet meg MINST 20 ganger mer i annskaffelse,og innehaver både sump og "high-Tec" utstyr for unevnelige summer.. Har lært meg en god egenskap,etter at jeg konverterte til salt for noen år siden,og det er at ting tar tid..,og noen ting tar enda lengre tid,og har fått ett avslappet forrhold til dette med saltvann.. Så lenge en tenker før en handler,og lar tingene ta den tiden det trenger,så kommer en i havn ..til slutt,har jeg funnet ut.. Den største faren ligger etter min mening i å komme ut av ballansen i systemet,enten det gjelder å overbefolke det med dyr,eller slappe av på regelmessigt vedlikehold/kontrollsjekkinger. Er vel flere eksempler ute blandt folk både her og der,som Har vist stor iver i prosjektering/oppbygging av kar,og Har klart å få frem noen praktkar uten like,med internasjonalt ry,for senere å begynne å slurve med den "kjedelige"skjøttingsprossessen over tid,og da er det nok av eksempler på at veien fra himmelen til helvete er ganske kort,dessverre.. Flere som har utalt at rutinearbeidet i ett godt fungerende kar er det værste med hobbyen..
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 29th December 2008 kl 04:02. |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Noen ganger så er det lett å miste kontroll når det blir for mange variabler i karet. Nå vet jeg ikke hvor god vekst du har på makroalgene, men jeg har selv erfart att dette går seg til så lenge man følger enkle regler rundt vannbytter/fiskebestand/foring i et noenlunde moderat tempo. |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg luker ut ca 2 dl alger annen 2-3 ggr i mnd, og da fjerner jeg for det meste tilveksten. Jeg har en håndballball stor chaeto i sumpen, men den ser ikke ut til å vokse nå.
Jeg har to yngel av klovner og en liten kardinal i karet nå. Disse skal ikke stå for den helt store biologiske belastningen siden foringen av disse har vert minimal. Jeg har foret korallene et par ganger i uken, men ikke mer enn anbefalt daglig dose. Jeg har lett etter hva som kan ha vert problemet de siste dagene, og i går fant jeg muligens svaret. C. racemosa som er problemalgen i mitt kar viser seg å ha et internt innhold av nitrogen/fosfor i forholdet 148,7:1!!! Dette betyr at det går med 148,7g nitrogen for å fjerne 1g fosfor ved luking! Mest sannsynlig har jeg rikelig fosfat i karet, men lite/ingen nitrat. Dette kan nok stemme godt med at korallene ser brunere ut etter jeg startet med nitratdoseringen. At det er lite grunnfarve på korallene skal vel også kunne forklares ved et høyt fosfatnivå. Jeg skal se om ikke det vil hjelpe å bruke litt rowaphos litt ut på nyåret. Frem til det vil jeg fortsette å dosere nitrat som jeg gjør nå og se hvor jeg havner med det. Knut Arne: Jeg testet vannet ditt da jeg kom hjem, og det gav utslag på nitrattesten min. Ut fra saliferts test var det rundt 0,2 ppm nitrat i vannet. Inntil videre er fraggene jeg fikk av deg like flott som da jeg fikk dem av deg, så jeg krysser fingrene for at disse holder seg. Når det gjelder det tekniske tror jeg mitt og ditt kar er bort i mot identiske, bortsett fra at jeg har en litt større skummer, mer lys (med andre pærer) og mindre fisk/koraller. Jeg tviler sterkt på at det er her problemet ligger. Jeg sjekket de andre vannverdiene i går, og Ca, KH og Mg er omtrent identiske som de var sist jeg målte 22/11. Når det gjelder vannbytter har jeg stort sett holdt meg til rundt 15-20% bytte hver uke. Jeg byttet en stund med syntetisk salt og hyppigere vannbytter, men det så ut til å gjøre ting verre. Nå er jeg tilbake på oppsaltet sjøvann jeg henter på jobb siden det har hjulpet på farvene tidligere. Sist endret av Torhav; 30th December 2008 kl 00:12. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Sitat:
Skifter vel rundt 45 liter vann en gang pr.14 dag,og siste gangen brukte jeg sjøvann,da jeg ville ha ned Mg,en litt i dette karet. Har lite forbruk av Mg,merkeligt nok,tiltross for god vekst av både koraller/fragg og kalkalger,som du sikkert så Torhav Men vekst og farger er jeg fornøyd med her,så tror ikke jeg gjør noen umiddelbare inngrep selv,med tanke på Nitraten enda..men skal ta en prøve,og følge med på den,og takker for at du gjorde meg oppmerksom på dette ja.. Onsdag er foresten "foringstid" med prodibio igjen også,så bakteriene får vel litt å "mumse"på her da,ser det ut for.. Nu har jo mitt kar gått betydeligt lengre enn ditt også Torhav,så en av grunnene til at det trives her er vel at det er godt og lenge innkjørt,og har god stein i det også,samt at det stort sett har gått veldigt gjevnt,utenom den gangen jeg selforskyldt forstyrret ballansen i det,som du husker.. Det er jo også grunnen til at jeg aldri har hatt hjerte til å legge det ned heller,og med tanke på den lange innkjøringstiden på det andre oppsettet er jeg glad i dette karet ja. Går seg nok til ditt også skal du se Torhav,du må bare la det ta den tiden det trenger,og ikke eksperimentere så mye,he-he..
|
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Moderator
|
Sitat:
Det som er litt irriterende er at det denne gangen ikke er noen eksperimenter som har skylden (tror jeg da). Hadde det bare vert så enkelt kunne jeg bare kuttet ut "eksperimentet". Frykter jeg bare har tatt ett litt dumt valg da jeg lot algene ta litt overhånd, samtidig som jeg har vert for gniten til å sette inn nyttedyr og fisk i tide. Nå som renten stuper og økonomien kansje får seg en løft skal jeg ta noen ringerunder for å se hva jeg kan få fatt i. Slik stoda er nå kan det kansje gå noen dager (uker) før det blir bestilt noe som helst. Jeg fikk beskjed tidligere i kveld om at fødselen muligens kom før planen. Heldigvis var det falsk alarm. Får håpe det drøyer et par dager til |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|