SPS små polyppede stein koraller Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med små polyppede stein koraller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14th December 2008, 20:36   #1 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338
Standard Rent vann og SPS

Tenkte jeg skulle høre litt om tankene deres rundt dette.

Hvorfor er det viktig, hvilke tiltak gjør dere?

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 14th December 2008, 23:37   #2 (permalink)
Forhandler

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 128
Standard Sv: Rent vann og SPS

-Alt vann renses gjennom osmoseanlegg.
-Bytter 10-20% vann i uka.
-Stor skummer som skummer vått.
-Kull i filtersokk for kjemisk og mekanisk filtrering. Kull byttes hver andre uka. Filtersokk byttes hver uke.
-Rowphos i reaktor for fjerning av fosfat.
-UV for fjerning av parasitter/alger i vannfasen slik at de blir tilgjengelig for skummeren.
BareAre er offline   Svar med sitat
Gammel 15th December 2008, 00:14   #3 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av BareAre Vis post
-Kull i filtersokk for kjemisk og mekanisk filtrering. Kull byttes hver andre uka. Filtersokk byttes hver uke.
Den var interessant, hvordan gjør du det rent praktisk. Er kullet i en en strømpe eller tilsvarende oppi filtersokken?

Hva med viktigheten av det rene vannet, noen tanker bak det?

noen flere?

Gammel 15th December 2008, 00:18   #4 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av H.A.Z Vis post
Hva med viktigheten av det rene vannet, noen tanker bak det?
Da tenker jeg helst på den mekaniske filtreringen.

Gammel 15th December 2008, 09:02   #5 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Mitt syn på kull filtrering og bruk av mekanisk filtrering er ikke bare for det estetiske men tror også det har noe å si for lys gjennom trengning i vannet. Mindre partikkler/farger jo mere lys til korallene.
Vet om andre som også bruker Ozon sammen med kull for å få enda klarere vann. Men da skal man ha tungen rett i munnen for å unngå overdossering.

Selv bruker jeg kull sammen med Rowaphos i en 509 reaktor. Mediet byttes hver 3 uke.. Filter sokken står i utløpet av skummeren,
Tidligere hadde jeg filtersokken rundt retur pumpen, men av praktiske grunner ble den da flyttet til skummer.

Gammel 15th December 2008, 12:28   #6 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Sitat:
-Kull i filtersokk for kjemisk og mekanisk filtrering.
når kull brukes til mekanisk filtrering , mister den sin evne til å absorbere.
kull har ingen kjemisk renseeffekt i det hele tatt.
når den brukes til å absorbere til å begynne med , vil den derimot automatisk "degraderes" til biologisk filtrering etterhvert.
Om den fungerer som mekanisk filter , kommer an på plasseringen , ideellt sett bør den settes etter et noe grovere partikkelfilter , slik at den ikke gjør det , siden den vil miste sin absorberende virkning svært fort hvis dens overflate tettes igjen av skit som kunne fjernes på andre måter.
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 15th December 2008, 12:37   #7 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Sitat:
Opprinnelig postet av H.A.Z Vis post
Da tenker jeg helst på den mekaniske filtreringen.
mekanisk filtrering er jo ikke så utbredt i saltvannsakvaristikken , men jeg for min del ha praktisert det mer eller mindre hele tiden , da jeg mener å kunne fjerne endel drit ut av karet på denne måten som ellers hadde blitt liggende som slam i steinene og bunnlaget.
Når jeg ser hva som samles bare i en liten blåsvamp rundt sirkulasjonspumpene mine (også tenkt som beskyttelse mot at dyr som event,. kunne bli sugd inn i pumpa),så spekulere jeg litt på hvor all denne driten skulle ha gjort av seg ellers...
...om vannet blir så mye renere p.g.a. dette . hvet jeg ikke , da jeg som sagt har gjort slik bestandig.
I sjøhestkaret mitt har jeg derimot knapt mekanisk filtrering , men det har ikke stått så lenge.Der må jeg kjøre ganske hardt med kull , da makrolgene produsere endel fenoler som farger vannet ganske mye.
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 15th December 2008, 13:24   #8 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Hmm..Jaa..ser flere i Danmark bruker noe som de kaller for "symboitt",eller noe i den duren..etter som jeg har fått med meg,så består dette av malt glass(ikke malt med maling,men finknust,om dere skjønner),og som enkelte hevder skal ha en unik filterevne..
Svært stor absoberende overflate/fragir ikke selv stoffer i vannet/lettere enn sand,og veldig gunstigt medie til å få opp Nitrittnedbrytende bakteriekollonier i,viss en bruker det i ett filter a-la Deltec,s 509..
Dette mediet skal visst "kjøres inn" over mnd,med tanke på nevnte bakterier,og gå med liten vanngjennomstrømning igjennom..
Nu er jo som enkelte her hvet jeg ekstrem dårlig på dette med linker og bilder,men kansje det er andre her som har litt mer utfyllende innfo om dette mediet?
Gammel 15th December 2008, 17:08   #9 (permalink)
Forhandler

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 128

Sitat:
Opprinnelig postet av clown Vis post
når kull brukes til mekanisk filtrering , mister den sin evne til å absorbere.
kull har ingen kjemisk renseeffekt i det hele tatt.
når den brukes til å absorbere til å begynne med , vil den derimot automatisk "degraderes" til biologisk filtrering etterhvert.
Om den fungerer som mekanisk filter , kommer an på plasseringen , ideellt sett bør den settes etter et noe grovere partikkelfilter , slik at den ikke gjør det , siden den vil miste sin absorberende virkning svært fort hvis dens overflate tettes igjen av skit som kunne fjernes på andre måter.
Aktivt karbon har den evnen som du selv sier, at den blant annet binder fenoler. I tillegg har kull evnen til å binde noen tungmetaller. Dette kalles kjemisk filtrering.
Aktivt kull i seg selv har ingen mekanisk filtrering, men det har derimot filtersokken. Filtersokken samler opp alle små partikler som jeg ikke vil ha i vannmassene.
BareAre er offline   Svar med sitat
Gammel 15th December 2008, 19:57   #10 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779

Sitat:
Aktivt kull i seg selv har ingen mekanisk filtrering, men det har derimot filtersokken.
I den grad aktivt kull lar vann passere men holder igjen større partikler kan det vel strengt tatt sies å utføre en form for 'mekanisk filtrering'. En haug med smørefrie glassfiberski eller bestemors sølvskjeer vil jo også kunne holde igjen en og annen partikkel, en egenskap de deler med det meste annet som finnes i solid form på jordens overflate, men det gjør dem ikke dermed spesielt egnet til formålet. Det samme kan kanskje sies om aktivt kull; det finnes lurere ting å bruke det til for å si det sånn men det er vel ingen tvil om at det er i stand til å holde igjen partikler av en viss størrelse

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Er hvitt skum rent? sloppy Lys, filtrering & annet utstyr 7 10th February 2008 01:33
grått vann gaupetassen Kjemien i akvariet 1 9th April 2007 19:24
Skifte vann Endre Tropisk Oppdrett 6 26th February 2007 13:04
SJØVANN Sandshifter Kjemien i akvariet 5 20th February 2007 15:46
RO eller Di vann ? Frogfish Lys, filtrering & annet utstyr 4 27th October 2005 13:16