| SPS små polyppede stein koraller Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med små polyppede stein koraller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Tenkte jeg skulle høre litt om tankene deres rundt dette.
Hvorfor er det viktig, hvilke tiltak gjør dere?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Forhandler
|
-Alt vann renses gjennom osmoseanlegg.
-Bytter 10-20% vann i uka. -Stor skummer som skummer vått. -Kull i filtersokk for kjemisk og mekanisk filtrering. Kull byttes hver andre uka. Filtersokk byttes hver uke. -Rowphos i reaktor for fjerning av fosfat. -UV for fjerning av parasitter/alger i vannfasen slik at de blir tilgjengelig for skummeren. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Hva med viktigheten av det rene vannet, noen tanker bak det? noen flere?
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Da tenker jeg helst på den mekaniske filtreringen.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Mitt syn på kull filtrering og bruk av mekanisk filtrering er ikke bare for det estetiske men tror også det har noe å si for lys gjennom trengning i vannet. Mindre partikkler/farger jo mere lys til korallene.
Vet om andre som også bruker Ozon sammen med kull for å få enda klarere vann. Men da skal man ha tungen rett i munnen for å unngå overdossering. Selv bruker jeg kull sammen med Rowaphos i en 509 reaktor. Mediet byttes hver 3 uke.. Filter sokken står i utløpet av skummeren, Tidligere hadde jeg filtersokken rundt retur pumpen, men av praktiske grunner ble den da flyttet til skummer. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
når kull brukes til mekanisk filtrering , mister den sin evne til å absorbere.
kull har ingen kjemisk renseeffekt i det hele tatt. når den brukes til å absorbere til å begynne med , vil den derimot automatisk "degraderes" til biologisk filtrering etterhvert. Om den fungerer som mekanisk filter , kommer an på plasseringen , ideellt sett bør den settes etter et noe grovere partikkelfilter , slik at den ikke gjør det , siden den vil miste sin absorberende virkning svært fort hvis dens overflate tettes igjen av skit som kunne fjernes på andre måter. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
mekanisk filtrering er jo ikke så utbredt i saltvannsakvaristikken , men jeg for min del ha praktisert det mer eller mindre hele tiden , da jeg mener å kunne fjerne endel drit ut av karet på denne måten som ellers hadde blitt liggende som slam i steinene og bunnlaget.
Når jeg ser hva som samles bare i en liten blåsvamp rundt sirkulasjonspumpene mine (også tenkt som beskyttelse mot at dyr som event,. kunne bli sugd inn i pumpa),så spekulere jeg litt på hvor all denne driten skulle ha gjort av seg ellers... ...om vannet blir så mye renere p.g.a. dette . hvet jeg ikke , da jeg som sagt har gjort slik bestandig. I sjøhestkaret mitt har jeg derimot knapt mekanisk filtrering , men det har ikke stått så lenge.Der må jeg kjøre ganske hardt med kull , da makrolgene produsere endel fenoler som farger vannet ganske mye. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Hmm..Jaa..
Svært stor absoberende overflate/fragir ikke selv stoffer i vannet/lettere enn sand,og veldig gunstigt medie til å få opp Nitrittnedbrytende bakteriekollonier i,viss en bruker det i ett filter a-la Deltec,s 509.. Dette mediet skal visst "kjøres inn" over mnd,med tanke på nevnte bakterier,og gå med liten vanngjennomstrømning igjennom.. Nu er jo som enkelte her hvet jeg ekstrem dårlig på dette med linker og bilder
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Forhandler
|
Sitat:
Aktivt kull i seg selv har ingen mekanisk filtrering, men det har derimot filtersokken. Filtersokken samler opp alle små partikler som jeg ikke vil ha i vannmassene. |
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Er hvitt skum rent? | sloppy | Lys, filtrering & annet utstyr | 7 | 10th February 2008 01:33 |
| grått vann | gaupetassen | Kjemien i akvariet | 1 | 9th April 2007 19:24 |
| Skifte vann | Endre | Tropisk Oppdrett | 6 | 26th February 2007 13:04 |
| SJØVANN | Sandshifter | Kjemien i akvariet | 5 | 20th February 2007 15:46 |
| RO eller Di vann ? | Frogfish | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 27th October 2005 13:16 |