| Sjøhester & nålefisk Ett Diskusjonsforum som tar for seg grundleggende hold av Sjøhester & nålefisk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Ja, da har vi endelig fått tak i dverg sjöhester(Hippocampus zosterea) etter å ha jobbet med å få tak i disse fasinerende sjöhestene i lengre tid.
Prossessen med å få tak i en eksportör som er villig til å starte prosessen med å söke om CITES II eksporttillatelse har tatt år, men endelig fant jeg en. Amerikanske myndigheter brukte utrolige 8 mnd på å utstede godkjenningen som kun er gyldig i 6 mnd. Pga jobbskifte måtte importen settes på vent og det var så vidt jeg rakk å få forsendelsen til Norge för fristen gikk ut( ca 1 uke). Nå har vi en god del små sjöhester(2-6cm) som ser ut til å trives godt i et 120 liters kar med mye makroalger. En del av hannene har sluppet sine yngel og til forskjell fra H. redi og H. kuda vil yngelen fra dverg sjöhestene holde seg fast til alger ol. og ser ut til å väre enklere å få til å spise. Om det er noe interesse fölger jeg opp denne tråden og om noen kunne tenke seg å pröve seg på dverg sjöhester får dere ta kontakt. Mvh
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Gratulere med dvergene
Hva ligger disse på i pris? jeg holder på å gjør et akvarie klart til h.kuda men vurderer å kjøpe et til å holde en annen art |
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei Luresau
Dvergsjöhester er nok enklere å holde enn större sjöhester med tanke på oppdrett og tilgjengelig for. Dette er en ideell fisk for et nanokar uten en masse teknisk utstyr om du er flink med vannbytte. Dersom du tar utgangspunktet i et kar på 20-40 liter bör du ha min 8-10 stk for å få spist opp maten för den har brukt opp energien(fra algene som artemiaen har spist). En annen grunn er at de er sosiale og trives flere ilag og du har mer å se på. Dersom de får gode forhold vil de yngle ofte og yngelen spiser det samme foret som de voksne og er mye mer aktive enn f.eks. H. kuda eller H. redi. Om du er interessert i å satse på dvergsjöhester kan du sende meg en PM for pris for en gruppe. Mvh
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Når det gjelder mating - alt annet enn levende for (helst flere ganger om dagen ) duger nok ikke til et forsvarlig hold ? Jeg er jo svak for hester , som du vet , men "dverger" har aldri fristet meg , da de forutsetter en utrolig stor jobb når det gjelder (kontinuerlig )produksjon av levende for. Dette medfører at jeg anser det som "enklere" å fore opp et større kull med mandarinfisk f.eks. , enn å holde liv i en gjeng med dvergsjøhester over (lengre) tid. All ære og respekt til dem som orker å gjøre det som skal til , men å vurdere disse skapningene for å være enklere enn sine større slektninger , er å gjøre dem ,og eventuelle kjøpere , en bjørnetjeneste ...
mvh Thomas Sist endret av clown; 11th June 2011 kl 15:30. |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei Thomas
Kjekkt å höre fra deg. Har du fortsatt sjöhester? Min oppfatning er at dvergsjöhestene er enklere å holde og oppdrette enn sine större slektninger. Dersom du bare gir sjöhestene frossent for kan det i perioder väre enklere, men ofte skal frossentforet tilföres vitaminer, hvitlök, osv og det syntes ikke jeg er så enkelt. Og de bör få noe levende for som mysis, amphipoder, copepods, osv om du önsker å få til oppdrett. Å sette opp 1-3 kulturer med copepods er ikke mye arbeid(syntes jeg) slik at du kan fylle på med pods et par ganger i uken. Om man lykkes med copepodskulturene og ikke har alt for mange dvergsjöhester trenger man ikke mate flere ganger om dagen. Å klekke artemia for vel en uke av gangen er heller ikke så krevende. Vel litt forresten for de skal siles fra, skylles og flyttes til en större beholder med god lufting og mat til artemiaen. Det går an å kjöpe levende og preserverte alger(og algepasta) som kan brukes til å fore opp artemiaen slik at den har nok näring for dvergsjöhestene. Etter min mening er ingen sjöhester enkle å holde. Alle krever at du er villig til å yte en innsats utover vannbytte og å mate med törrfor. Sjöhester blir en livsstil og dermed noe som gir deg mye og noe man gjerne vil og da oppleves arbeidet/ utfordringen oftere som liten eller lett. Jeg mener at dvergsjöhestene er vesentlig enklere å holde og å oppdrette enn sine större slektninger selv om de bare vil ha levende for. Dette er noe jeg har forsökt å få tak i i flere år og dermed noe som er viktig for meg...
Roger Sist endret av Roger; 13th June 2011 kl 02:10. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hallo Roger ,
nei jeg har ikke hester lenger. Men de jeg hadde , fikk nesten utelukkende frossen mysis , ikke anriket , i flere år , og de trivdes godt med det , og oppdrett ble det også på denne dieten. Større arter som reidi o.a. trenger ikke levende for i det hele tatt , om de tar dødt for. Og er mysisen selvfanget , er den så bra , at den heller trenger videre anriking. Alt det andre du beskriver , har jeg holdt på med ganske lenge nå , og begynner kanskje å bli litt lei av Copepodkulturer er etter min erfaring noe ustabile , en tid går det bra en tid går det dårlig. Akkurat når behovet er størst , går det som oftest dårligst ...
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Sitat:
|
||
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei Luresau
Ta kontakt på tlf 97746277 så kan vi snakkes närmere. Jeg har bl.a. et lite kubeakvarium på 5,5 liter og i det har jeg 12-14 voksne + 10-15 yngel for å få kontroll med formengden. Det går over alle forventninger. Sjöhestene spiser opp maten mellom hvert måltid slik at jeg har rimelig god kontroll på at maten de spiser ikke er tom for näring. Og jeg får sett mye mer til alle sjöhestene i karet + god oversikt om noen dör. Vannbytte er selvsagt avgjörende om man har et så lite kar. Mvh Roger
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Junior Member
|
Har fortsatt en gruppe med dvergsjöhester for salg om det er noen som kan tenke seg å pröve å bygge opp en god stamme av de i norge. Tror det blir lenge til disse flotte sjöhestene blir importert igjen.
Send en PM eller ta kontakt på tlf 97746277 om du er interessert i å väre med å bygge en god stamme av dvergsjöhester i Norge. Kjöpte meg en Fluval Edge i dag for å se om det kan väre et passende kar for en gruppe med sjöhester. En aldri så liten utfordring å finne en passende plass(när en god stol)hvor jeg kan betrakte disse miniatyrsjöhestene. Tror jeg kommer til å bruke litt tid på innredningen for å få et dekorativt möbel. Hva er dine erfaringer så langt Mr. Voll? Meget lovende utvikling etter at jeg flyttet de til små kar. Maten spises raskt opp mellom måltidene og mengden mat er redusert drastisk. Aquacuben på 5,5 liter er faktisk den som funker best. Vannbytte(1-2 liter) annenhver dag og det ser ut for at dvergsjöhestene trives godt. Ved siden av artemia som hovedfor fyller jeg på med noe copepods 1-2 ganger i uken, samt noe gröntvann. Disse er mye enklere å holde enn jeg hadde trodd og konemor sörger for mating med artemia når jeg er bortreist(2-3 dager i uken) og kan hun fikse dette så kan du også. Förste gang hun har brydd seg nok om fiskene til å involvere seg. Tenkte jeg skulle forsöke å få wurdemani rekene til å yngle og slippe yngelen oppi til sjöhestene slik at de fikk litt mer variasjon i kosten. Noen som har gode ideer til hvordan dette kan gjöres på en enkel måte? Mvh Roger
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Heisann Roger.
Sjøhestene er helt fantastiske Fluval edgen synnes jeg fungerer utmerket,men jeg var ikke helt fornøyd med lyset så jeg skiftet det ut til led. I filteret har jeg puttet matrix,svamp og biopellets,også har jeg svamp på innsuget,men jeg kommer til å bytte ut svampen med et slikt bundfilter som du kobbler sammen til mange. Den første dagen jeg fikk dem,opplevde jeg at dem satte seg fast på filteret,men nå går det greit. Merkelig nok så skjer ikke det lengre,kansje dem husker at den er litt farlig? Jeg har valgt å bruke sort grus med kunstige planter og stein, for å være sikker på å ikke få inn noen hydroider. Det blir mange mange titte pauser inn i karet Roger Har du fått startet fluvalen opp? |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Emner |
| dverg sjöhest |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvor er butikkene i norge | Borge | Pratemakeren | 4 | 4th January 2010 22:14 |
| Posten Norge - et råtnende lik? | Mack | Pratemakeren | 42 | 21st January 2009 18:29 |
| dverg keiser selges | joachimB | Selges | 0 | 11th July 2008 18:21 |
| Saltvannsbutikker i Norge | 1538Moss | Pratemakeren | 2 | 8th January 2008 08:17 |
| Tunze i Norge? | espeng | Pratemakeren | 10 | 30th October 2006 14:47 |