| Sjøhester & nålefisk Ett Diskusjonsforum som tar for seg grundleggende hold av Sjøhester & nålefisk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Jeg vuderer å bygge meg et akvarie kun for sjøhester
muligens ha snegler og reker som ikke utgjør noe fare for dem som feks ghost shrimp Har lest en del på seahorse.org og funnet ut at cb dyr er selvsagt de beste da man slipper å gi dem levende mat. Det jeg lurer på er litt med oppsett på akvariet med tanke på hvor mye vannstrømning de tåler i karet ? Hva priser ligger tropiske sjø hest arter på her i Norge ? takker for alle svar |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Kan ikke hjelpe deg så mye jeg, men trykk på funksjonen søk i menyen øverst på startsiden her og skriv inn sjøhester så finner du noen tråder som kan hjelpe deg.
Har vel hørt ang pris, så ligger de vel på ca en tusenlaapp og oppover. Mvh Per A |
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hvor mye vannsirkulasjon man kan ha i sjøhest kar , avhenger av både karstørrelse , type pumper (helst ingen powerhead-type) , og hvilken art sjøhest man skal holde.
Når det gjeder reker som medbeboere, så bør de ha såpass størrelse , at de ikke ender opp som sjøhestmat ... friske dyr av f.eks. reidi og kuda er t.o.m. istand til å dele for store reker opp i passende biter før måltidet. Sjøhester er rovdyr , selv om det ikke passer helt med deres "image" Selv om det rent fysisk er mulig å "pakke" sjøhester i små kar , bør man huske på at de i motsetning til andre fisker svømmer mye vertikalt , og skulle tilgodeses av en karhøyde som står i forhold til deres kroppshøyde.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
takk
planen er å skaffe et 240l akvarie med tropiske sjøhester ser på seahorse.org med levende stein at man kan få pre cured levende stein selges slikt heer i norge også? |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg har aldri sett at en norsk forhandler tilbyr denne forskjellen uttrykkelig.
Grensene om hva som er kurert stein og ikke , kan uansett være litt flytende. Ofte blir de lagret i kar med lite lys (koster penger), noe som fører til at f.eks. alger kan poppe opp først når steinen blir utsatt for det. Eventuell eksisterende lyskrevende organismer som små koralldyr vil mest sannsynlig gå dukken før det. Jeg ville aldri har kjøpt slik "mørkestein" , om jeg skal betale den ofte høye prisen , vil jeg se liv på den før jeg handler. Er man heldig , finner man stein som er bevokst av kalkalger og andre små dekorative makroalger , da kan man være rimelig sikker på at de er kurerte ihvertfall. Etter min smak er det meste av ls jeg har sett i butikk , vel mye kurert , d.v.si det finnes ikke annet enn bakterier ,samt glassroser og andre uting som overlever det meste. Ukurerte , alltså ferskest mulig ls , vil forurense den første tiden p.g.a. organismer på og i den som ikke overlever transporten , men jeg ville heller ha kjøpt den isteden for ofte rimelig død stein som har blitt lagret i butikk over lang tid under kanskje tvilsomme forhold.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Har ryddet litt i tråden. Diskusjonen rundt Levende stein finner dere nå her: Levende Stein
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kjølevifte - TIPS! (Not) | Mack | Lys, filtrering & annet utstyr | 12 | 22nd October 2006 19:46 |
| Tips | Frogfish | Kjemien i akvariet | 0 | 30th April 2005 13:58 |
| Har et lite tips | Reptilus | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 7th April 2004 10:01 |