Propagering Ett forum som tar for seg teknikker ved propagering av koraller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10th July 2008, 20:47   #1 (permalink)
Member

espeng sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Skien
Meldinger: 211
Standard Interessant om sps-dyrking

I Florida er det noe som heter International Coral Reef Symposium i disse dager, og har lest litt referater derfra. Dette ble sagt i et foredrag:

Sitat:
In an in-situ (lagoon based) coral aquaculture experiment in the Maldives, researchers concluded that the most efficient way to maximize the development of axial polyps (fast growing branch tip polyps) in Acropora muricata (a “staghorn” species) was to do the following:
  • Use basal fragments (mid-branch, not branch tips, i.e. broken on both ends) laid down horizontally on the grow-out tray (perpendicular to the water surface).
  • Induce injury (by scraping off sections of basal polyps) at several locations along the top of the fragment to encourage the development of axial polyps that will form new branches
  • The smallest fragment sizes in the experiment (3cm) maximized axial polyp formation. Productivity was increased by 75% by using three 3cm frags instead of one 9 cm frag.
It should be noted that the experiment took place in pristine water conditions, so survivability was nearly 100%. Algal overgrowth and disease was not an issue. I would expect that if this experiment took place in more nutrient laden water, that survivability would be reduced when inducing injury on such small fragments (3 cm). Nevertheless, I would have predicted the faster growth from branch tips rather than mid-section fragments, but in fact this sort of “pruning” clearly encourages the growth of multiple, fast-growing branches.
Ganske interessant egentlig hvis man tenker litt på å ta avleggere..
Gammel 10th July 2008, 22:02   #2 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447
Standard Sv: Interessant om sps-dyrking

at det er en fordel å feste avleggerene horisontalt er jeg klar over, men det at man kan dra fordeler av å skade korallen med vilje kom litt overraskende på ja....takk for infoen
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 10th July 2008, 23:40   #3 (permalink)
Member

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Mandal
Meldinger: 108

Men er det noe snilt da, å bevisst skade dyrene ? Helliger målet middelet ?
GauteG er online nå   Svar med sitat
Gammel 11th July 2008, 00:07   #4 (permalink)
Member

espeng sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Skien
Meldinger: 211
Standard Re: Interessant om sps-dyrking

Personlig så har jeg vanskelig for å se på SPS-koraller som dyr, så det tenker jeg lite på må jeg innrømme :-)
Gammel 11th July 2008, 04:29   #5 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447

jepp, koraller faller ikke inn under kategorien dyr her hos meg heller, hvertfall ikke SPS. LPS er litt mer dyreaktige, men jeg har ikke noe problemer med å gå løs på de med en dremmel heller
joachimB er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are