| Propagering Ett forum som tar for seg teknikker ved propagering av koraller. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Så på RC forleden en poll på om man monterte frags vertikalt eller horisontalt.
Hittil har jeg montert vertikalt da det har vært mest naturlig, men kan jo være fordeler med å montere horisontalt og, at den kanskje får en bedre base. Noen her som har noen erfaringer på det og kan dele?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg har også montert frags vertikalt, men jeg har sett frags av f.esk Acropora som har havnet på bunnen av akvarie (og følgelig da ligger horrisontalt) vokser med en bredere stamme.
Selv innbiller jeg meg at en frag som er montert horsintalt kanskje kan være litt svakere i starten før den har grodd fast på steinen? På den andre siden så etter hver bidige orkan så knuses store korallrev ned av bølgene. Etterpå vil det ligge biter av knust korall over hele revet. Tipper veldig mange av disse ligger horrisnontalt, opp ned osv uten at det har betydning for ny vekst.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
jeg fikk også med meg dette, men jeg valgte å feste de på "gamle" måten for det, det ser liksom mer riktig ut uten at det tydeligvis trenger å være det..Neste gang jeg har en frag så skal jeg feste den horrisontalt, det er jo vært et forsøk.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,409
|
Nu har jeg jo ikke "årevis erfaring med fraggs da :lol: ",men fikk tilsendt noen Montipora Digitata,for 5-6 uker siden..
Monterte disse småfraggsene liggende på noen reefbitter som ett eksperiment,da tidligere fikk litt forskjellig tilsendt fa Vegard H.,og så i den forbindelse att noen var montert derfra liggende også.. På Begge disse gruppene registrerer jeg mye bedre "knopping"langs fraggkroppen,og får mange "skudd Opp fra basis av festet 8) Spesielt Montiporaene ser ut til å bli videre,og mye mer"busket" fra basis. Om denne teknikk fungerer på alle SPS,er jeg ikke sikker på,men får fyldigere Digitata på denne måten uten tvil :lol:
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Forhandler
|
[quote="H.a.Z"], at den kanskje får en bedre base.[quote]
Monterer alltid (hvor det er mulig) frags horisontalt nettop for og få bedre base, har aldri hatt noe mer frafall pga dette. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg har en grønn Hydnopora sp (salago) hvis jeg ikke husker feil. Den står på samme steinen som den kom på etter sending (de runde og flate i bunnen)
Og her ser det ut som den hare bedre vekst nedover og rundt stenen selv om den står vertikalt :?: |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,409
|
Den går seg vel til skal du se...
Mangler den lys,vil den før eller senere alltid rette seg opp mot lyset igjen :mrgreen:
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Frags i Nederland | scopas | Pratemakeren | 2 | 6th April 2008 07:28 |
| Montering av Oceanrunner. | Nessen | Lys, filtrering & annet utstyr | 3 | 22nd November 2005 14:09 |
| Frags & Stuff......... | Chriss | Pratemakeren | 8 | 28th March 2005 10:17 |