Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 5th October 2010, 22:11   #1 (permalink)

Medlem siden: Oct 2010
Sted: krøderen
Meldinger: 3
Standard er ny her og har noen spørsmål om saltvann

jeg har nemlig et nytt 700 liter møbelkar som jeg ikke har satt i gang og lurer mer og mer på saltvannskar
og da har jeg noen spørsmål vettu.
karet er 200x53x72

for det første, må /bør man ha sump? i såfall hvordan lager man det?

kan jeg bruke T8 rør eller må jeg invistere i nytt armatur med T5?hva bør jeg i så fall kjøpe? helst et bra billig alternativ?
ønsker jo å ha både myke og harde koraller.

prøvd å søke opp ang bakgrunn til saltvannskar og finner ikke noe spesielt.
sikkert et teit spørsmål men bruker man bakgrunn?
bruker man blå film eller noe?

bør jeg ha utvendig skummer eller innvendig skummer?
hvilken er best i forhold til kvalitet og pris?

og et annet spørsmål jeg lurer fælt på og sikkert teit det også
når jeg har fått vannverdien sånn som jeg vil ha det, hva gjør jeg når jeg skal fylle på karet etter det har fordampet? lage saltvann i bøtte å heller over eller fylle på med vanlig vann og fylle på med salt deretter?

og hva er sånn ca pris på levende stein per kilo?

kommer sikkert flere spørsmål etterhvert men hadde satt pris på svar på dette i første omgang
kikki er offline   Svar med sitat
Gammel 5th October 2010, 22:50   #2 (permalink)
Member

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Stavanger
Meldinger: 155
Standard Sv: er ny her og har noen spørsmål om saltvann

Sitat:
Opprinnelig postet av kikki Vis post
jeg har nemlig et nytt 700 liter møbelkar som jeg ikke har satt i gang og lurer mer og mer på saltvannskar
karet er 200x53x72

kan jeg bruke T8 rør eller må jeg invistere i nytt armatur med T5?hva bør jeg i så fall kjøpe? helst et bra billig alternativ?

når jeg har fått vannverdien sånn som jeg vil ha det, hva gjør jeg når jeg skal fylle på karet etter det har fordampet? lage saltvann i bøtte å heller over eller fylle på med vanlig vann og fylle på med salt deretter?

kommer sikkert flere spørsmål etterhvert men hadde satt pris på svar på dette i første omgang
Du fyller på med fersk vann , saltet fordamper ikke , dette bør være RO vann.Ved vannbytter kan du bruke sjøvann , eller RO vann som du salter opp med egnet salt.

Jeg har 2 akvarier , et med lakkert bakgrunn , og et med folie ..begge deler ser bra ut ...se mine 2 tråder her inne .
seeker er offline   Svar med sitat
Gammel 5th October 2010, 23:52   #3 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Bergen
Meldinger: 58

Det kommer litt ann på hva man ønsker og gjøre med karet , sump er hvertfall til og anbefale , Videre kan jeg kanskje sende deg i retning fish-street.com som har en del ganske god kvalitet til en billig penge produkter.
Ojani er offline   Svar med sitat
Gammel 6th October 2010, 00:19   #4 (permalink)
Member

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Mandal
Meldinger: 108

Sitat:
karet er 200x53x72
Kan virkelig anbefale saltvann - det er jo en kjempeflott størrelse på det karet.
Sitat:

Nei, man MÅ ikke, men mange foretrekker det - i allefall når man har litt størrelse på karet sitt, fordi man da kan ha ganske mange fine "duppeditter" gjemt i skapet under selve karet.
En sump er egentlig bare et akvarium e.l. som står lavere enn selve hovedkaret ditt. Deretter har man en eller form for avrenning - noe som gjør at vannet renner ut av hovedkaret og ut i et rør - et veldig forenklet scenario er - tenk deg et rør inn i akvariet ditt (gjennom glasset) 10 cm fra toppen, og andre enden går ned til sumpen din. Så fyller du på vann i karet ditt. Etterhvert så når du opp til røret, og hvis du nå fyller på mere vann, så renner det gjennom røret og ned i sumpen. Fyll på til du har 20 cm vann i sumpen. Nå er altså karet ditt fyllt med vann opp til røret gjennom glasset, og sumpen har 20 cm vannstand. Sett så inn en pumpe i sumpen, med et rør opp til karet ditt. Når pumpen starter, så begynner du å pumpe mere vann opp i hovedkaret ditt, men det er jo allerede fyllt opp til røret, så hver gang du pumper opp en liter til karet, så renner det ned en liter gjennom røret. Slår du av pumpen/strømmen går - så renner det ut av karet ned til røret, og vannstanden i sumpen er 20 cm.Voila - Du har en sump!
Sitat:

Fisk bryr seg nesten ikke om lyset. Myke koraller trenger ikke all verdens med lys, mens SPS vil ha ganske mye lys. Skal du ha SPS bør du enten bytte T8 rørene dine ut med "mange" T5 - eller med en ganske heftig Metallhalogen
Sitat:
Kjempevalgfritt. Noen vil se tvers igjennom, andre lar baksiden vokse til med kalkalger, noen har bygd opp en mur langs bakveggen, noen bruker blå film, svart film, latexmaling...
Sitat:
Hvis du går for sump - så kan du jo attpåtil velge akkurat det du vil - det blir jo skult i underskapet allikevel - Men husk på høyden...
Sitat:
For det første - Det er bare ferskvann som fordamper - Så hvis du etterfyller med saltvann, så vil vannet ditt bli saltere og saltere. Etterfyll med RO-vann (Reverse Osmose - et filter som fjerner det meste av stoffer fra springvannet ditt, så det blir tja...99,9% rent?)
Når du har fått vannverdiene der du vil ha dem, så må du etterfylle de stoffene også. Noen koraller bruker mye Magnesium, andre Calsium, noen Strontium, Jod, masse ting å forholde seg til. Noen satser på at hvis de bytter en god del vann 1-2 ganger i måneden, og benytter et godt akvariesalt, så tilfører de sånn passe mengder av disse stoffene, at de ikke trenger tilføre noe mere. Andre velger å måle nesten daglig, og tilsette "alt som trengs". Noen velger å finne ut hvor stort forbruket deres er pr uke/dag, og tilsette riktig mengde tilsetningsstoffer iht til dette - f.eks. vha. Balling metoden.
Sitat:
Privat - 60-150 kr/kg
Butikk - 120-250 kr/kg
Sitat:
Fyr løs.
GauteG er online nå   Svar med sitat
Gammel 6th October 2010, 19:04   #5 (permalink)

her var det masse bra info!:-)
jeg har nå fått noen tilbud på armatur og lurte litt på hva dere syns om disse?
er disse så billige som han i butikken skulle ha det til?;-)hehe

halogen 3x150w 2x80w t5 180cm 9500kr

halogen 3x250w 180cm 9500kr

halogen 3x 150w 180cm 7500kr

bruker man da måleutstyr for å sjekke om man mangeler de forskjellige mineralene etter å ha fylt på vann?

jeg er veldig grønn så bær over med meg!:-) har prøvd å lese til meg så mye som mulig i lang tid nå men blir ikke så veldig mye klokere så jeg bare kjører på og følger "boka" :-)
Gammel 6th October 2010, 21:59   #6 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Det er så mye fint i lys,og vanskeligt å si noe om dette du oppgir her er "godt kjøp", så lenge du ikke oppgir merke en gang..
Når det gjelder annet du spør om,så må du jo ha ett godt salt da..(evt. sjøvann)
bra stein,sand..
God sirkulasjon+++
Noe å måle salt innhold med.. kan anbefale ett refraktometer, og de er vel billigst å annskafe via E-bay.
Utover det.. diverse test sett a-la dette i linken her
Salifert - Korallen.no

Mener da Kh-Ca og Mg er de viktigste her ja..
Ett godt og stort nok osmoseannlegg "bør" du annskaffe deg først som sist,etter "min" vurdering..
Og noe f.eks.a-la balling(for å opprettholde Kh/Ca/Mg,samt sporstoffer med.

Lys,saltvann,sirkulasjon,osmoseannlegg,skummer,ste in og sand,er det du trenger først og fremst til oppstart.. resten kan supleres etterhvert.
Det er masse en kan bruke penger på,men alt er ikke alltid like viktigt da.

Sist endret av Knut-Arne Berg; 6th October 2010 kl 22:02.
Knut-Arne Berg er offline   Svar med sitat
Gammel 7th October 2010, 22:30   #7 (permalink)

Jeg tenker ikke på om merkene er på lyset er å bra eller ikke selv om jeg veit at det også spiller inn men jeg tenker også på i forhold til lysmengde.
hva er minimum jeg må ha for å holde div koraller?

jeg har for eksempel fått tilbud om å kjøpe et brukt armatur til 2000kr og det er 3x150w halogen og 2x 40-50w T5
holder dette?

hadde vært bra med osmoseanlegg men dette blir dyrt nok som det er så hvis jeg kan vente med det så gjør jeg det:-) har foresten veldig bra vann her jeg bor...
dessuten så har jeg litt begrenset med plass også:-)
dette skal stå i spisestuen og jeg har ikke engang plass til sump i møbelet så jeg vurderer å sette opp en benk av noe slag under vinduet men jeg får se.

har lest at jeg også bør filtrere over kull.
med akvariet mitt så følger det med innebygd pumpe akkurat som juwel sine akvarier og jeg lurer på om jeg kan bruke dette til kullfilter? eller kan jeg bruke det til noe annet eller skal jeg bare fjerne hele pumpa?
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Noen nybegynner spørsmål til dere med erfaring. froesak Ny til Hobbyen 4 1st March 2008 07:17
En del spørsmål... Bing Ny til Hobbyen 7 20th September 2007 07:20
Hei folkens! Hjelp til en som vil starte med saltvann. Noen? svennis Ny til Hobbyen 10 16th August 2007 19:07
IKS-spørsmål Aquaria Lys, filtrering & annet utstyr 12 2nd January 2006 15:25
noen saltvanns spørsmål =) yvonne_89 Ny til Hobbyen 2 19th October 2005 23:30