| Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Ja.. fikk besøk av min gode venn Ole med familie fra danmark her nyligt,og i den forbindelse ville han "på død og liv",ta noen bilder her ute av type"mix" i forbindelse med akvariene mine..
Som noen "våkne veteraner" her kansje registrerer,så fikk jeg han til å hjelpe(pushe)meg til eeenndeligt å få fjernet denne H****** keramikken i Askøyreefet,jeg har tenkt på å få fjernet i rundt to år nu.... ![]() Måtte jo få han til å "jobbe" for kost og losji i fem dager,he-he.. Men nu i etterkant er det jo rimeligt "DEJLIGT" å konstatere att jeg er klar for forberedelse til "Askøyreef 2 ", og att keramikken nu endeligt er historie Har som dere ser på ett av bildene også "prøveopphengt" mine nye T-5 lamper som er tiltenkt lysoppgaven i forbindelse med "Askøyreef 2". De var ikke akkurat "billige",men er det noe fra KZ som egentligt er det da.. Det er to lamper på 10*39watt pr. stk..,og ja.. de var rimeligt lekkre da.. Om det blir mere "bilder",hvet jeg ikke her og nu..Ole tok masse bilder,men dette styrer han,da meg og bilder... .Men linker nu over til denne tråden på saltv.dk,for de som har interesse av det i det minste.. Saltvandsforum DK • Log ind
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Mye pent i frag tankene dine
hva slags keramik du hadde i karet? Hadde tenkt å bruke Aquaroche som baserock i karet mitt nemlig, men om det ikke er noe tess får jeg revurdere
|
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ser at det har skjedd litt siden eg var hos deg, fine farger på korallene:-)
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ja det vokser jo litt her også da Erik,samt att jeg fikk en del fint av H.a.Z til knappe/skive nanoen mitt da han var utom for en stund siden
Kjøpte "litt" fra SPS sendingen de fikk inn i Stavanger nyligt også+ oppbevarer litt for Haz i forbindelse med hans flytting til Kristiansand. Keramikk ja.. egentligt liker jeg ikke noen typer lengre,og vil nok holde meg til GOD LS her fremover.. Selve keramikken var vel av merket Korallenweldt,siden du spør.. Ligger minst en tråd her inne som omhandler mine erfaringer med keramikk .Men... etter to års "motivering",er det jaggu gått,den endeligt er ute da ,selv om jeg vistnok betalte rundt 10000,- for den når jeg kjøpte den... Keramikken funket "greit her"med fisk,evt. litt mykoraller oppi tanken,men altså ikke med SPS..og da funker det ikke for meg,nei.. Mener å ha hørt de har mistet stenkorallene sine i "haitunellen" på akvariet,som ble satt inn tidligere,men det kan selfølgeligt ha å gjøre med innkjøring,vannverdier og lys også da.. Er jo ikke gammelt denne "tunellen",og var der og så den for første gang denne uken selv, og keramikken var jo enda dekket av innjkøringsalger..
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 30th July 2010 kl 00:52. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Kjempe fine bilder
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Sitat:
Var en tur i haitunellen på Akvariet her om dagen, og ser at de har brukt noen kvadratmeter av noe liknende greier som du hadde i karet ditt.. Blir spennende å se hvordan det utvikler seg der da =P |
||
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
JA ENDELIG!!! Dette blir gode greie!
...kommer du til å kjøre Zeovit igjen forresten??? ...eller va ikke dette noe?? ser jo mye bedre ut nå når du kjører uten noe som helst (bare skummer).... Blir arti å se fremover hva du finner på oppe i "askøyreef 2" ,.......er jo mye godbiter i kjeller.....Flotte bilder!! |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Takker Roger :-)
Kansje du skal ta en dobbeltsjekk på saliniteten du også,da jeg har fått tak i korekt kalibreringsveske her nu,og var "litt" å etterstille enda på reflaktometeret mitt,etter besøket hos deg.. Andre veien denne gang..(smil)
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
hvilke temperaturer har du i furtebua di, ligger du på pluss sia året rundt eller er du litt som meg og thomas at tempen synker til omtrent ute temp?
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei Borge
Teperaturen i selve rommet er ganske stabil.året rundt faktiskt.. Rommet ligger delvis under bakkenivå,isolert,og har "blindet" tiltenkt vindusåpning med 20cm isopor. Ligger jo også 20cm isopor under støpegolvet,dog ikke med varmekabler. Rommet blir vel mer eller mindre varmet opp med lys,pumper,varmekolber,som finnes i forbindelse med de oppunder 3000 litrene jeg har med temperert vann i det rommet..(inkl 540 liters sumpen til Askøyreefet i første etg.som står der nede i kjeller rommet også.) På de varmeste periodene sommerstid,holder det med å holde døren inn til akvarierommet litt på gløtt,så evt. overskuddavarme siver ut i resten av kjeller arealet. Har en del luftekanaler rundt i hele kjelleren,og ser ut for att dette holder med tanke på temp og fukt. Høres ut som ett maskinrom der inne,med tanke på 4 skummere,masse pumper,doseringsmaskiner m/mere på akvarierommet Tenker da i forbindelse med att sump/skummer til det,står nede i dette rommet,og greit å ha alt samlet med tanke på vedlikeholdsrutiner da. Blir jo rimeligt lydløst oppe i første etg.da,så jeg heller kan kose meg i stresslessen forran Askøyreef 2,når jeg får vann i det igjen..
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Litt morsom.. | Frogfish | Pratemakeren | 1 | 15th December 2006 18:14 |
| litt humor | yvonne_89 | Pratemakeren | 0 | 1st June 2006 18:53 |
| Lys og litt diverse | looney | Ny til Hobbyen | 17 | 14th December 2005 10:11 |
| litt Helge kos ;) | Reptilus | Pratemakeren | 8 | 4th December 2005 16:58 |
| Nytt hus = Nytt DIY akvarie | Andreas | D.I.Y Gjør det selv | 18 | 6th April 2005 18:56 |