Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22nd July 2010, 10:04   #1 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Reflaktometer visningssjokk..

Hmm..
Er vel ikke til å legge under en stol att jeg har slitt en god del med både utfarging og vekst på stenkoraller en del mnd.her.
Acro millepora,humilis,div. Montipora etc.,har det gått rimeligt greit med,men koraller som Acro valida,div. Acro stag/noen Stylopora, ble mer eller mindre nesten hvite her/liten tilvekst,men polypper inntakt,uten att jeg egentligt noengang har klart å finne den "direkte" årsak til dette.
Fikk jo den kjedelige situasjonen i vinter med en spritny billig timer som ikke slo seg av,etter innstilt program,og da jeg mer eller mindre "bodde" i brøytemaskinen min her på veiene for kommunen,var jeg knapt nede i akvarierommet den tiden..
Har en misstanke om att karet derfor ble "flombelyst" i nær 1,5 uke, uten opphold..
Satte jo opp full zeovitt også på dette karet/kjører uten fisk,aldri kjørt med ett rent T-5 oppsett over før+ litt utradisjonelt oppsett av selve karets konstuksjon og teknikkdel,så var masse ukjente faktorer som jeg ikke hadde forsøkt før og muligens kunne ha innflytelse på innholdets utvikkling.
Fikk jo tak i ny timer selvsagt,byttet rundt på lysrør kombinasjoner,satt inn mer sirkulasjon,kjøpte ett Hanna elektroniskt fosfatmeter etc..
(målte 0.00 i fosfat der med meteret foresten..),så kuttet ut zeovitten/kalkreaktor(sistnevnte fikk/får jeg aldri helt inn i hodet heller hvordan holde verdiene hjevne og stabile med tross flere forsøk tidligere heller,så reaktor har jeg bestemt gitt opp ja.)
Kjører nu ren Balling i dette oppsett også,da jeg egentligt har bare gode erfaringer så langt fra før med denne driftsmåte,og bruker metoden også fullt ut på de tre andre selvstendige oppsettene mine her,og takknemmeligt enkelt å drifte etter,synes jeg
Har begynt å tilsette ørlite fosfat/nititt oppløsning( knapt målbare verdier!),og ser positive tegn på karets innhold så langt.
Har jo som god gammel regel holdt meg til å skifte 10% av vannvolumet en gang i uken,og kommer til å fortsette med dette,da jeg alltid har hatt goderfaring med nytt vann inn regelmessigt i de lukkede akvariesystemene mine gjennom årene,unnsett saltv. eller sukkervann.
Men for å komme til poenget her..
Var egentligt "tidligt ute"med tanke på å annskaffe meg ett slikt reflaktometer,når disse kom på markedet,og med så mange uavhengige systemer/mye vann jeg blander,så regner jeg dette som ett helt uunværligt og enkelt instument å ha i hende..
Fikk kalibrert det når jeg fikk det for 4-5 år siden,og en gang i ny og ne i ettertid,uten de helt store avik-overaskelser å bemerke..
(må innrømme det er leeenge siden jeg fikk kalibrert det sist nu..,og siden det har holdt seg så og si stabilt mellom kalibreringene før,så var jeg vel begynt å nedprioritere/stole mer blindt på innstrumentet med årene ja..

Siden jeg sliter litt med en del sorter koraller,og frustasjonsnivået er mildt sagt stigendes(legger frykteligt mye penger i dette å drifte 4 seperate oppsett med rundt 3500 liter samlet netto vannvolum i tross alt,og ikke minst når målene ikke står til forventningene helt., så var det en her ute som nu i gårkveld fikk kontrolert reflaktometeret mitt mot sitt eget system,som skulle være meget opptimert kalibrert inn,helt nyligt,etter sigendes.
Holdt på å få hjertestans i kottet hans når han fant ut att mitt viste 1025,når det egentligt burde vise 1030(altså 5. hele. delstreker feil...)
Har egentligt litt vanskeligt for å både akseptere og forstå dette fullt ut,og er det egentligt muligt att reflaktometeret kan forandres såå mye,uten att noen har skrudd det helt på trynet manuelt i forkant for målingen??
(mener ikke at han har gjort det selvsagt,men att instumentet er feiljustert en gang tidligere?)
Har ikke noen referanseveske her og nu selv,men burde kansje få kontrollmålt det en annen plass også,da DETTE resultatet var rimeligt TUNGT å svelge ja..
Men på en annen side.. kan jo forklare hvorfor jeg har slitt litt vel mye med stenkoraller over lang tid nu.
I det minste en sterkt medvirkendes årsak
Blir nok ett par bøtter ut med saltvann/inn med osmosevann på meg i systemene med noen dagers mellomrom nu på meg fremover for å langsomt senke saltinnholdet i karene her..
Men er det noen flere som her/er 100 og 1 %sikker på att de har ett nøyaktig kalibrert instument liggendes,så tar jeg gjerne en kjøretur bort om i "Bergen&omegn,for å få en dobbeltsjekk på resultatet av målingen fra i går..
Var tung å svelge denne ja..
Men er det riktigt(noe jeg EGENTLIGT ikke håper,skjønt tviler ikke på denne mannens saltvannskunnskaper/snøring på duppeditter,men det er vel heller snakk om jeg overhodet vil kunne føle meg trygg på påliteligheten av mitt "gamle"velbrukte, instument her igjen..
Gammel 22nd July 2010, 14:33   #2 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 42
Standard Sv: Reflaktometer visningssjokk..

Hydrometeret mitt viser også 5 under refraktometer. Har sjekka det med forskjellige refraktometer. Men det viser alltid stabilt fem under. Så jeg legger meg ganske enkelt på 020-021 på hydrometeret og stoler på at den reele verdien er 025-026. Har gjort det sånn i flere år. Funker helt fint det.
Dingo er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd July 2010, 01:56   #3 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Jeg synes at det instrumentet som ikke går an å ta feil av , er et skikkelig hydrometer , Tropic marin har et slikt ett som er tre fire ganger så stort og helt nøyaaktig sammenlignet med billig hydrometer.
Bakdelen med den er at den ødelegges rett p.g.a. den lange tynne glastoppen , og derfor måler jeg den mot et plasthydrometer til "daglig" bruk .
Refraktometer må kallibreres ,og kan leses / tolkes feil , og har dermed flere kilder for feil enn et pålitelig hydrometer.Som finnes
Gammel 23rd July 2010, 07:38   #4 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Må si jeg aldri føler meg helt sikker på målte verdier hos meg jeg heller, har store forskjeller på to-tre forskjellige instrumenter. Om noen vil kontrollere sine not mine er jeg interessert i det.

Når alf-magne i sin tid la ned og jeg overtok endel av det levende opplevde jeg at vannet derfra var mye saltere enn mitt og på 1.30 pluss om mine måleinstrumenter viste riktig. Har lurt litt på om om det var rett kan ha bidratt til at han sluttet.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd July 2010, 08:14   #5 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Sitat:
Opprinnelig postet av H.A.Z Vis post
Må si jeg aldri føler meg helt sikker på målte verdier hos meg jeg heller, har store forskjeller på to-tre forskjellige instrumenter. Om noen vil kontrollere sine not mine er jeg interessert i det.

Når alf-magne i sin tid la ned og jeg overtok endel av det levende opplevde jeg at vannet derfra var mye saltere enn mitt og på 1.30 pluss om mine måleinstrumenter viste riktig. Har lurt litt på om om det var rett kan ha bidratt til at han sluttet.
Har ikke merket noe på korallene jeg oppbevarer for deg enda HaZ,så ikke få hjerteinnfarkt.
Men.. har "slitt" med utfarging/lite polypp ekspansjon og vekst på stenkoraller generelt siden jeg startet opp nedi dette akvarierommet mitt for snart ett års tid siden,og ironiskt nok er det det første karet mitt(den gammle 343 literen,jeg gav til Pjot),som er det mest sukserike karet jeg har hatt,der vokste alt av stenkoraller som det griner..og veeeldigt fine farger hadde de også
Dette oppsettet var jo ekstremt primitivt og hastigt satt opp,og med drivhus HQI,uten sump,en liten mce 600 skummer til,og nu med 10 ganger bedre utstyr,oppnår jeg aldri de samme resultatene på stenkorallene mine..
Brukte samme reflaktometer i den gammle 343 literen også,men det gikk bra da,og har vel ikke hvert den "flittigste mann" på å etterkontrolere/kalibrere dette de siste år..,men 5 hele delstreker.. synes det var ekstremt mye den hadde forandret seg da,uten att jeg har skrudd på den..
Får se om jeg får bestilt meg ett slikt litt ekslusivt stort flytemeter,og ha det pent liggendes for å kontrollmåle dette reflaktometeret mitt med rutinemessigt.
Har jo hvert borti de før(dog litt mindre og billigere model),men klarte selfølgeligt å sleppe den for hardt ned i glasskolben den skal stå i under måling,og bunnen knuste..har gjort akkurat dette ett par ganger med slike type "vinmålere" også(sleppe de for brått ned i måleglasset),så litt forsiktig må en være med de ja..
Gammel 23rd July 2010, 12:27   #6 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 411

Dette er en god påminnelse til oss alle. Det får meg til å vurdere om jeg skal kjøpe meg en ny probe selv om det er en forholdsmessig kostbar dingseboms. Ulempen med mange prober er at de er en forbruksartikkel og derfor ganske kostbart å drifte. Fordelene er at en kalibrerer for øvre og nedre grense slik at den blir, etter min mening, ganske så pålitelig.

Det blir jo interessant å se om du får endringer til det bedre fremover nå da

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are