Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13th July 2010, 10:48   #1 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard "FOR" rent vann.. (strippet for næring)

Hmm.. har slitt litt i det siste med enkelte koraller,både i sps,og lps kar,tross ukentlige vannskift,gjevne og gode Ca/Kh og Mg verdier,godt lys.
Ikke att de dauer,men lite farger/polyppekspansjon,utifra mine egne ønskemål..
Gikk til annskaffelse av ett slikt grønt Hanna digitalt fosfatmeter, som er så "inn" nu til dags, og har tatt en del målinger med dette,siste tid i forskjellige tanker..

I alle målinger,viser meteret fosfatverdier på 0,00..
Har brukt en del "brev" med reagens-pulver,for å dobbeltsjekke resultater nu,og klarer ikke å få noe utslag på meteret utover overståendes..
Begynte å lure på om meteret var kaputt,men testet det hos en annen saltv. gærning her ute,og da viste det ikke bare 0 tall.
Prøvde å leite opp noe Torbjørn skrev opp her før,og fant det til slutt da..
Kaliumnitrat for (No3)
Monokaliumfosfat for(Po4)
Gikk ned på ett par Apotek her for å prøve å få tak i dette, men de hadde self. ikke slikt inne,og ble fortalt att slikt brukte de ikke lengre heller+ att de gikk inn på hovedlager i Norge på datakassene sine,og det var utgått fra sortimang/kunne ikke skaffes..
Planen var å dosere noe av dette i karet for å få målbare verdier,slik Torbjørn har gjort før..(han er faktiskt eneste mannen jeg kjenner som har DOSERT slikt i vannet, andre prøver jo etter beste evne å fjærne mest muligt av disse verdier i tankene sine...
I og med att jeg ikke fikk tak i denne forurensningen på apoteket her, gikk jeg ned på butikken og kjøpte meg ett nett med ferske blåskjell.
Tok noen ut,slo de flat med hammer,og la innmateen oppi filtersokker i sumpen(bruker alltid filtersokker i sumpene mine og riktig glad i disse ja)
Begynte for tre dager siden,men har ikke visuelt "sett" noe enda på korallene..(muligens litt på lps/knapper og skiveanemoner= står mere ut/strutter en tanke mere, men fungiaer slukte skjellinnmaten i det minste med største begjær .
Kjører jo noen av karene mine med Balling,og derfor liker jeg ukentlige vannskiftsrutiner på 10% av faktiskt netto vannvolum.
har ikke lyst å forandre på det,egentligt..
Kjører jo også rimeligt overkill skummermessigt,og er vel ikke gunstigt utifra mine "problemer"med for rent vann..
Er jo litt redd nu for å "overdosere" med blåskjell,slik att det vipper over andre veien,og hvor lenge skal en la disse skjellene ligge i filtersokkene..skal de gå sur/ligge til foråttnelse/oppløses?
Greit nok i LPS kar,der går det jo an å mate en del koraller med skjell/reker,men i de rene SPS systemene mine..
Nu skal det jo legges til att jeg ikke har noen fisk i de fleste tankene mine..tenker på fiskeforing/fiskebæsj..,og må jeg bite i det "sure eplet"her og annskaffe meg noen fisk,eller kan jeg klare meg med andre forurensningskilder?.
Er jo ikke noen fiskemann,som dere hvet...
En annen tanke er jo lyset..
Har fra før mest brukt HQI, men mer eller mindre gått over til rent T-5 oppsett her nu.
Det ene karet måler vel L-150/H-60/D-80cm,og korallen står på slike eggcrite hyller,stigendes bakover i tanken..
De bakerste korallene har vel 25 cm vann over seg +/- ,og over dette karet har jeg 8*80Watt T-5 over,som lyser fra 10.00 til 21.00 hver dag..
80% av rørene har vel K på 15000 til 22000 sirka.. forholsvis mye blått/atsinnic altså..
Blir det for mye lys?ved å gå ned på K-verdier,vil vel lyset bli "sterkere",og mere fare for sviing av koraller..
Snakket med Are om dette,når jeg var nedom han i Oslo tidligere,og han nevnte att han måtte kutte ut de hvite rørene sine da pågrunn av nettopp sviproblemer..
han gikk over til bare 50% fuji purple/50%dypblå sa han,nettopp pga. dette.så har jo hvert inne på tanken om att bleking på spesielt sps her kan skyldes for MYE lys over denne tanken min også da..
Ser jeg sliter spesielt med acro valida som blakker helt og enkelte stag,mens f.eks millepora/montipora etc. farger bra ut..så ikke lett dette nei..
Så er det lys eller næringfattigt vann,ikke godt å si,men noen som har noen utspill/ideer her, så er jeg lutter øre ja..
Kan jo bli en interisang diskusjon dette for både den ene og andre,og gleder meg med tanke på gode forslag allerede..
Gammel 13th July 2010, 11:39   #2 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606
Standard Sv: "FOR" rent vann.. (strippet for næring)

Nitrat og fosfat kan du få av meg, nå som jeg er tilbake fra våre naboer i sør.
Her er det nok til alle
Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 13th July 2010, 14:48   #3 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 411

Det var dette med for mye og for lite da. Har ikke så mye å bidra med, men du sier ikke noe om algevekst. Har du makroalger i systemene dine?

For å teste om du far utslag på fosfatmeteret så er det vel bare å lage til en liten blanding slik du har gjort med blåskjell?

Er det forskjell på de korallene som står høyt eller er det samme tendensen på de som står lavt i karet også, du nevnte dette med lys?

Tor
Gammel 13th July 2010, 18:38   #4 (permalink)
Senior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av torae Vis post
Det var dette med for mye og for lite da. Har ikke så mye å bidra med, men du sier ikke noe om algevekst. Har du makroalger i systemene dine?

For å teste om du far utslag på fosfatmeteret så er det vel bare å lage til en liten blanding slik du har gjort med blåskjell?

Er det forskjell på de korallene som står høyt eller er det samme tendensen på de som står lavt i karet også, du nevnte dette med lys?

Tor
Heisan Tor,er det liv i den skrotten enda!.

Har "telefon,et"Torbjørn,en liten stund etter han svarte meg her inne,og ja.. han kunne skaffe meg noe forurensning å gi meg,det var bare å kjøre ut og hente.
Heller dårligt med algevekst i selve display karene mine ja,og i sps tanken sliter jeg tilogmed med å få kalkalgene til å gro..kansje like greit, da jeg da slipper å skrape frontruten for slike..
(vokser litt under eggcriten,der det er mer skygge.., og liker seg ikke over der det er rikeligt lys,men det har jeg opplevd før..)
Er vel en liten kvast eller to av denne spagetiialgen i sumpen her ja,men har den mest for å ikke gå tom for arten,i tilfelle jeg har bruk for den,og ikke noen mengder nei.
Nu står jo mesteparten av acroene mine fra midthyllen og oppover da,noe som naturligtvis gir mer lys,og humilis/millepora etc. trives jo bra i det lyset på de øverste trinnene, så det er helst stag-typer/valida,jeg merker att noe er som det ikke skulle være med ja.
Montipora i de fleste varianter,ser ikke ut til å bli berørt av lys/næringsmangel,men ser jeg sliter veldigt med å få frem farge polypper på grønn posilipora,rød/rosa går det bra med,pussigt nok,likeså sliter jeg med lite farge de siste mnd,er på mine ellers vakre Styloporaer,så ikke lett å trekke noen konkrete sluttninger nei..
Har prøvd å sette noen tylopora og Acro på både nederst og øverste trinn over snart to mnd. tid,men ser ærligtalt ikke noen forskjell i trivselen i DET eksperimentet, men var vel helst for å teste ut litt på lysteorien min.
Hadde tidligere ett lite angrep av flatworms(sløve dippe/karantene rutiner,og sikkert flere som får dårlig samvittighet der tenker jeg..), men ut alt av acro,dippet de tre ganger,satt de i karantene over tid,og tok samtidigt en god kur med salifert flatwormsexit på selve karet,og tror bestemt att de er "friskmeldt" for minst en mnd. siden.
Tok en kontrolldipp på noen jeg visste var befengt med dette utøyet for to uker siden,og fant ingenting i bøtta,etter dipp/skrubb av korallen,så det så bra ut det i det minste.
En lærer(bør lære),og nu kjører jeg konsekvent dipp på alt jeg får inn,og nok om det.
Tror nok helst jeg heller til dette med att vannet er for stippet for næring jeg,og har jo nevnt en gang tidligere att jeg ikke får helt dreisen på disse lilla plateMonti,ene heller,noe Torbjørn også slet med til tider,FØR han begynte å dossere næring i vannet sitt..(ble det for magert vann,sturet disse,med andre ord..)
De grønne typene,går det faktiskt bra med her,men spesielt den lilla,tror jeg i teorien liker seg best med ørlite skit i vannet,noe jeg kom til å tenke på das jeg leste han hadde samme erfaring med i en tråd tidligere..
Har jo også hvert innom tanken att en Deltec 703 skummer kjørendes på max 750 liter netto vann uten mating/fisk,kansje slår negativt ut(FOR effektivt),men bruker jo en godt mindre skummer på LPS karet,med noenlunde samme totale vannvolum, og fikk jo 0.00 der også,så der gikk vel den teorien også..

Nu har jeg IKKE testet vannet med dette Hanna instumentet ETTER jeg begynte med blåskjellene(begynte jo for tre dager side å tilsette skjell),og hvert litt hektiskt her hjemme nu med klargjøring av båtsalg,kånemor/jentungen i Danmark,og måtte få lånt meg en bil nu på tampen i og med att jeg var tenkt å fise nedover til Hamar i morgen tidligt,for å se på ny hund..
Blir vel en tur innom Kenneth,n også kjenner jeg meg selv rett,siden det "bare er gode to timer unna...
Så får ta meg en test dagen etter jeg kommer hjem igjen,tenker jeg, og når jeg har fått sovet ut etter den lange turen..
(Begynner å bli gammel mann,ser du,så trenger oftere mine timer med skjønnhetsøvn merker jeg når jeg tar meg ut..) .

Sist endret av Knut-Arne Berg; 13th July 2010 kl 18:47.
Knut-Arne Berg er offline   Svar med sitat
Gammel 13th July 2010, 23:22   #5 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Kaliumdihydrogenfosfat kan også brukes til fosfat dosering.Førstevalget bør heller være å kutte ut fosfat-absorber om denne benyttes.
Det er nok heller ingenting galt i å ha fisk i et korallaquarium , korallene vil dra nytte av foring og avføringen fra fiskene om det skjer med måte.
At koraller svies av T5 rør tviler jeg sterkt på , om lysintensiteten økes er det mer sannsynlig at den økte fotosyntesen fører til mangel av mineralsalter (som nitrat og fosfat)som også kan vises på korallene i form av blekere farger.
Gammel 13th July 2010, 23:36   #6 (permalink)
Senior Member

bruker ingen absorbere pr.d.dato,på noen av de karene,grunnet nettopp dette problemet Clown..
Blir jo regelmessigt "minnet på dette med fisk e m a n g e l i mine systemer av diverse besøkendes her ja..,men "fisk" er liksom ikke min "greie" da..(lol),og håpet å kunne drive ett kar med hovedinteresse KORALLER,og ikke fisk..
Er vel bare å akseptere att ikke alle har "fiskedilla" da Thomas (smiiil)
Men er det eneste utvei for å holde liv i mine kjære stenkoraller,så må en vel bare bite i det sure eplet ja..sukk..
Vil prøve først med dette greiene til Torhav,før jeg kansje må ta turen hen til fiskedisken,hmm..
Gammel 13th July 2010, 23:47   #7 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Sitat:
Opprinnelig postet av Knut-Arne Berg Vis post
Er vel bare å akseptere att ikke alle har "fiskedilla" da Thomas (smiiil)
Men er det eneste utvei for å holde liv i mine kjære stenkoraller,så må en vel bare bite i det sure eplet ja..sukk..
Vil prøve først med dette greiene til Torhav,før jeg kansje må ta turen hen til fiskedisken,hmm..
Et annet alternativ er det da kanskje å slå av skummeren ?
Dosering av nitrat og fosfat er ikke helt enkelt , små feil her kan gjøre store utslag ...
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Nytt internasjonalt forum for "ansvarlig" akvariehold Agathos Pratemakeren 0 4th February 2010 14:36
Lyst på "Mantis Shrimp" aka Odontactylus scylarrus Brainader Ny til Hobbyen 4 18th December 2006 13:00
Selges Aqua-Medic "Hang on" skummer Biostar Flotor killi Selges 3 17th February 2006 00:19