| Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg har endel pumper som er festet med sugepropper - disse er nå blitt så harde at de løsner og pumpen detter ned. Helst etter at jeg har lagt meg slik at kaoset blir komplett.
Er det mulig å kjøpe løse slike propper ? De andre pumpene er på magnet og det fungerer bra. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
helt sikkert, men sånn til informasjon, får du tak i silikon så er dette det eneste som tåler saltvann og uv, vet ikke om dette er mulig å skaffe/finnes.
Gummien får du i to forskjellige versjoner, en som er oljefast og tåler derfor saltvannet istedet for å gå i oppløsning. Ingen av dem tåler dagens lys for å si det slik og bør stå i skygge/mørke, de blir harde og sprøe. gummi er uansett tilsatt ftalater for å gjøre dem myke, disse lekkes ut i vannet og gir småkrapyl av ymse slag og egg en mye større dødlighets rate enn det strengt tatt burde vært. tror sugekoppene som selges med pumper og diverse utstyr er av den oljefaste typen samme som tankgjennomføringer o.l., men ville begrenset bruken av slike myke plaster/gummi. selv skal jeg ta lærdom av dette... men ikke i dag ;D |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
mvh Roar |
|