Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 9th March 2010, 23:57   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Bergen
Meldinger: 58
Standard Vurderer ett lite saltvanns kar , mulig og kjøpe i bergen?

Hei jeg vurderer og prøve meg på ett saltvanns kar ( har ett 280 L malawi kar nå ). har lest mye rundt nå og skal nok bruke mange mange flere timer på å lese mer før jeg faktisk går til invistering. Det egentlige spørsmålet mitt er om det mulig og kjøpe ett av disse små plug and play settene i bergens området ? tenkte kankje på dette D-D 105 L inkl 150W HQI, skummer, pumper mm - Korallen.no. eller boyu 128L. eventuelt ett lignende ( helst ikke red sea da jeg har hørt at de bråker litt for mye for stua).

Takker for alle svar
Mvh Ojan Andersen
Ojani er offline   Svar med sitat
Gammel 10th March 2010, 00:08   #2 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Sv: Vurderer ett lite saltvanns kar , mulig og kjøpe i bergen?

Hvet ikke hvor "mobil" du er da,men står noe lignendes kar og kjører med saltvann i dyrebutikken her ute på Kleppestø Torg,da om du vil se noe slikt "live"
Har ærligtalt ikke bete meg merke i hvilket merke dette er,da jeg ikke direkte har hvert på jakt etter slike kar størrelser selv..,men det står nu der i butikken..
Oppbygning/teknikk er det sikkert ikke så voldsomt stor forskjell på ,med tanke på disse kompakt karene,skulle en tro..men er litt på gyngene grunn her kansje..
Gammel 10th March 2010, 00:12   #3 (permalink)
Junior Member

Bor i sandviken og har bil så skal ikke se bort i fra at jeg tar meg tiden til kjøre bort en tur og ta en titt Tusen takk for VELDIG rask respons

PS: Aner du noe om priser / størrelser på de ? , ett stk student her med sterkt begrensede midler så sparing blir nok nødvendig uansett.
Gammel 10th March 2010, 00:46   #4 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Dec 2009
Meldinger: 55

Du kan ta deg en tur på midtunzoo på midtun, der har de en sånn pakke til 9999kr
lqven er offline   Svar med sitat
Gammel 10th March 2010, 00:55   #5 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Sitat:
Opprinnelig postet av Ojani Vis post
Bor i sandviken og har bil så skal ikke se bort i fra at jeg tar meg tiden til kjøre bort en tur og ta en titt Tusen takk for VELDIG rask respons

PS: Aner du noe om priser / størrelser på de ? , ett stk student her med sterkt begrensede midler så sparing blir nok nødvendig uansett.
Student? ikke begynn med saltvann,da er du alltid like blakk!

Men utover det... har ikke peiling på prisnivå på disse nanokarene egentligt,men for å "rå-tippe" 3-5000,- for kar/møbel komplett,og så salt,stein,tester,osmoseannlegg,fisk,noen koraller,tilsettninger,for...++,så ja.. skulle ikke forundre meg at "pakka"passerer 7000,- når det er fullt oppe å kjøre....
kansje mer..
så kommer løpende strøm,vedlikeholdskostnader da på toppen...
Ikke for å være gledesdreper,he-he,men de fleste kan vel innerst inne si at det kansje kostet litt mer enn de opprinneligt hadde regnet med i forkant ja..
Men,kan jo være en koselig hobby dette,men nytter ikke å sammenligne kostnadsnivå på salt og ferskvann,tro meg..

Obs.. var litt før meg der Igven,he-he..
Gammel 10th March 2010, 07:33   #6 (permalink)
Junior Member

Eivind Ellertsen sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Sotra
Meldinger: 89

Men uansett ikke ekskluder Korallen.no. Er sikker på at han sender over til deg. Han er en seriøs forhandler om du skule få noe problem i ettertid med det tekniske.
Eivind Ellertsen er offline   Svar med sitat
Gammel 10th March 2010, 08:20   #7 (permalink)
Junior Member

Er fult klar over at dette ikke er en billig hobby , men har slutta og snuse / røyke så har regna med at jeg har 3000kr ekstra i mnden til og pleie mine hobbyer noe jeg vil tro vil være mer en nok til og opprettholde en 100-150 L . Angående midtun zoo så "kjenner" jeg hun ene som er med og driver det så jeg kan hvertfall høre med henne , men personlig er mine erfaringer at de somregel er en del dyrere enn alle andre siden de er så store at folk som regel kommer til de uansett. Hadde vært supert om han på korallen kunne sende , eventuelt at min mor som bor i tønsberg kunne tatt med neste gang hun er over.

nok en gang takk for veldig raske og fine svar.
Gammel 10th March 2010, 18:10   #8 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 427

Jeg har handlet mye med Korallen og utrolig fornøyd med service og det hele.

Skal du ha et stort kar ? Det går jo an å kjøpe nano kar, men de er jo liten, men kanskje en måte å starte på. Selv startet jeg med en gullfisk bolle for 30 år siden.
Da jeg skulle kjøpe meg saltvann i fjor var det samme selgeren jeg traff på i butikken.
Men det var no en helt annen sak da. Det er gøy med saltvann, vakkert og en fin hobby - litt dyrt kan det bli, men mitt første oppsett var ikke særlig avansert. kjøpte en balje og hente på en utvendig skummer og et bra lys.
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 10th March 2010, 23:38   #9 (permalink)
Junior Member

Som tidligere nevnt er det hovedsakling kar mellom 100 L - 160 L jeg tenker. Bare jeg har plass til ett par klovner og gjerne en eller 2 dverg keisere så hadde det vært supert. Sett litt på disse små klovne hotella, syns de virker litt for små til og holde klovner forsvarlig? kan godt være jeg tar helt feil da
Gammel 11th March 2010, 18:22   #10 (permalink)
Junior Member

Var en tur innom "åsane zoo" nå i dag ( midtun zoo sin avdeling i åsane ), de hadde clown hotell 58L til ca 3000, syns da dette virker om en mulig oki pris. spørsmålet er går det ann og ha noe annet enn bare ett par med klovner oppi ? kan jeg i tillegg har 1-2 chromis eller noe ? eller må jeg opp i ca 100 L da ?
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvordan sikre best mulig Edite Lys, filtrering & annet utstyr 25 9th April 2008 22:08
saltvanns akvariet selges i Bergen yvonne_89 Selges 6 5th April 2006 17:51
Vurderer 63l saltvann Hallo Ny til Hobbyen 4 18th February 2006 08:13
Er det mulig...! milena Pratemakeren 6 12th February 2006 02:19
Mulig prosjekt....simulere tidevann Petrus Akvarie tekknisk 8 13th January 2006 23:00