Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19th February 2010, 12:59   #1 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 427
Standard Kyssing

Jeg har hatt endel slike chromiser blå i ca 6 måneder. Nå er to av dem begynt med det jeg kaller rå-klining de svømmer sammen og plutselig så susser de noe veldig.
Kan de ha noe på gang ?
Det har vært litt dirring på gang har jeg sett.
Videre har jeg funnet en liten bløt kule på sanden i karet, det kan se ut som en sekk med egg men jeg har ikke peiling - størrelsen er litt mindre enn en ert og den er lysebrun og ligger helt i ro midt i sanden, den har ikke bein eller øyner - det kan jo være noe helt annet. Ingen rører den.

Men det er likevel kjekt at fiskene min kysser hverandre. Selv kysser jeg bare katten. og klovnene legger egg hver 3 uke selv uten anemone eller erstatning. Når fisken er lykkelig så er alt vel i hjemmet. ( men i dag skal jeg på pub og det er jo et sjekke triks å vise frem akvariet )
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 21st February 2010, 00:07   #2 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914
Standard Sv: Kyssing

Har også observert råklining blandt chromiser. Tenkte då som følger at det var av samme grunn som f.eks. malawiciklider, rett og slett for å se kem som skal være alfa-hannen i flokken. Det finnes mange eksempler på fisk med denne oppførselen og regner med at det samme gjelder chromisene.

Men at to hanner driver å "råkliner" betyr ikkje at de ikkje har tid til å ta seg av hunnene og befrukte nokken egg. Finnes jo mannfolk som driver å sloss på by`n og likevel får seg når de kommer hjem, forstå det de som kan.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are