| Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei! Jeg har noen ønsker når det gjelder fisk som en ikke får kjøpt her i Trondheim. Eksempelvis så har jeg på min konkrete handleliste to stk. Scribbled Angel - Chaetodontoplus dubolayi. Har også et par andre fisker i kikkerten.
Spørsmålet er: hvor er det lurt å bestille disse fiskene. Jeg tar gjerne en flytur ned i Europa for å hente dem. Forutsettingen må være at det er en seriøs forhandler som kan levere på avtalt tid, kvalitet og kostnad. Noen med erfaring her? Tor
|
|
|
#2 (permalink) | |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Sitat:
Kom bare til å tenke på at min gode "pusher" Moby,nede i Albertslund(dk),nettopp var nedover og hentet masse flott hjem til dk,og han leverer håndplukket kvalitet på det meste,og til for oss "utrolige" priser.. Han har også ry på seg for å klare å spore opp det mest utrolige innen spesielle arter,og har bare godt og si om han,gjennom ett par tidligere handler.. Var han jeg bl.annet kjøpte RD pumpen min fra også,foresten.. Deep Ocean og denne pågående tråden..http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=32752 Men.. han tar jo gjevnlige turer nedover etter nytt igjen da...
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 9th February 2010 kl 22:09. |
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Sjekk med c-life i sverige, var en nylig på det andre forumet som skulle hente en Chaetodontoplus dubolayi hos de for 1500,- om jeg ikke husker feil.
Om jeg har forstått rett, så tar de inn endel spesiell fisk :-) |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Mange takk for svar
Det er jo ikke helt enkelt å bli klok på han Moby da Knut-Arne. Han skriver Vi, men om en leser mellom linjene så er det vel en person som holder på med dette i Ørebro på "fritiden", riktig? Er dette en virksomhet som er basert på at det en skal ha bestilles? Hvis en kan få en fin hann av Chaetodontoplus dubolayi for 1500 har en gjort et godt kjøp Er det noen som har erfaring med Amsterdam? Det går nemlig direkte fly til dit fra Trondheim. Tor
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Tja.. både og,Tor
Det er en typisk "kjellerbutikk" på lik linje med mange andre dette,og blir drevet fra huset hans ja... Nu har jeg jo ikke hvert nedom han siden Juli mnd. pers.da,men har fått med meg at han har blitt litt "større" siden det ja.. Hvet han tar inn litt fisk og koraller,som han selger fra huset også,mye likt flere som driver med kjellerbutikk her i Norge,om det var det du tenkte på her. Men tror det aller meste,og fremfor alt det mer eksklusive,blir tatt hjem på bestilling ja. Det er tross alt en bi-gesjeft dette for han,og sikkert begrensninger på både plass og ikke minst hvor mye kapital han kan låse inn på å ha ett helt foretningsvarelager i huset sitt,såfremst det drives som kjellerbutikk,og det har jeg forståelse for ja. Men virker som en hyggelig og ikke minst ærlig mann,etter inntrukkene jeg sitter igjen med etter mine to handler med han,og fikk faktiskt ut min 1200l/t RD pumpe fra han,uten å betale en skitt på forskudd,eller ved avhenting hos han sist sommer,da visaterminalene i Danmark,var ute av drift noen dager,og da sa han at jeg heller fikk betale inn på konto i etterkant,noe jeg selfølgeligt gjorde før jeg forlot landet der nede. Er vel ikke alle som hadde tatt sjangsen på slikt da ovenfor fremmede.. Kan i det minste si at han har opparbeidet seg ett godt rykte blandt akvarister der nede,og jeg kommer nok helt sikkert til å handle med han i sommer også ja. Han ligger nok uten tvil i underkant prismessigt i forhold til de ordinære butikker i Danmark,på det meste,men dette lar seg vel gjøres ved måten han legger opp foretningskonseptet sitt etter,selfølgeligt. I forrhold til de priser vi er vant med her hjemme,så er vel prisnivået på levendes i Danmark,uannsett til vår favør,skulle en tro,om en handler hos han eller de med stor fysisk butikk,Tor. Og til slutt må vi ikke glemme det obligatoriske ekstra som vi må påberegne hos her hjemme etter det Norske regelverket da,om zites,toll,bytting av mva verdier,frakt,hva som er lov og hva som ikke er lov å ta inn,og en kan f. eks, kun ta inn max 5 fisk som privatperson her hvet du,osv.. i dette annerledeslandet..
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Han har inne nå :
Mrutzek Meeresaquaristik - Chaetodontoplus duboulayi 15991
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
En stor del av all import av dyr går via Amsterdam, så det er ikke det dummeste stedet å lete (om du allikevel har tenkt deg turen). Jeg har dessverre mistet navnet på min forhandler der nede så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med stort annet enn at den ligger rett ved flyplassen.
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Ifølge denne linken. Kjæledyr: Innførsel av kjæledyr - Tollvesenet og denne Innførsel av Akvariefisk - Nettakvariet så er det fritt frem så lenge det er privat og ikke beregnet på videresalg. |
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Var en eller annen kjent akvaristprofil her i området mitt som sa det til meg en gang. (at en kunne ta med inntil 5 fisk,uavhengig av str,på fiskene fra utlandet lovligt som privatist),og da jeg ikke selv før har tatt med noe fisk fra det store utland,så jeg fikk testet ut dette i praksis,så trodde jeg dette var veiledende,ja. Man lærer så lenge man lever,car det en før som sa,og nu er jo ikke fisk mitt favoritt felt heller egentligt,så har nok tatt dette utsagnet fra en som jeg anntok hadde full kontroll på dette emnet, "for god fisk"ja..
|
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvor mange fisk? | Edite | Tropiske Fisk | 18 | 4th June 2008 20:25 |
| Dummeste kjøp? | Mack | Ny til Hobbyen | 3 | 25th April 2007 23:03 |
| Gjøre om en aquamedic midiflotor | Robin | D.I.Y Gjør det selv | 5 | 18th February 2007 20:29 |
| Hva skal jeg gjøre.. | Frogfish | Lys, filtrering & annet utstyr | 6 | 8th August 2004 23:38 |