Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 5th February 2010, 18:43   #1 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 427
Standard skulle bare kikke litt i butikken

Kom hjem med masse saker i går etter at jeg bare skulle kikke litt. og shoppe to mykiser med litt fart i.
Kjøpte 10 kg spennende stein og nå jeg satt her og ferstilt meg hvordan det skal gjøres. Men jeg forstår at det der litt å ta hensyn til ettersom jeg blirangrepet fra alle kanter. men nå skal de få seg skikkelig huler og det hele.

så ble det noen småfisk og en gylte. Men han i butikken sa at han hadde så lyst å komme hit å se hvordan jeg hadde fått det.. da fikk jeg litt prestasjons angst.
Men nå har det stått her i 6 måneder litt halvferdig for jeg fikk ikke til shapingen helt som jeg ville, så fant jeg den perfekte steinen og nå skal det bli perfekt ( så lenge )
Nå kan jeg ikke shoppe mer fisk, men litt steinkoraller kan jeg etterhvert skaffe meg og da kan jeg sikkert kjøpe fragger av noen her. neste måned. grøt frem til den 20.02 grøt er deilig.
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 6th February 2010, 20:06   #2 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Sv: skulle bare kikke litt i butikken

Anse deg selv som priviligert, her oppe er det ikke noe å se på i butikkene. På den annen side sparer man jo endel penger...

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 7th February 2010, 18:26   #3 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Flere av fiskene jeg kjøpte er forsvunnet helt. Ikke har de vært syk og ikke kommer de når jeg forer.
Jeg hadde 2 bangaier og kjøpte 2 til og nå er 3 søkk vekk så kjøpte jeg 3 små neon damsel og der er også 3 søkk borte. Kan de ha gjemt seg ???
Den ene bangaien har jeg jo hatt i 5 måneder og den var ikke særlig sky, men den hadde akkurat skilt seg fra den andre så derfor kjøpte jeg 2 til hokus pokus.
Skjønner ingenting.
Gammel 8th February 2010, 00:47   #4 (permalink)
Junior Member

Eivind Ellertsen sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Sotra
Meldinger: 89

Har du krabber i Lsèn din``

Jeg hadde to bangaii`er som ble tatt av krabbe..
Eivind Ellertsen er offline   Svar med sitat
Gammel 8th February 2010, 09:02   #5 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Jeg har hatt 2 bangaier i 3 måneder og kjøpte 2 til
3 stykker forsvant samme natt.

det forsvant 3 neon damsel
det forsvant 1 liten fisk som jeg bare har det latinse navnet på
altså 7 fisk ble borte så vidt jeg kan se.

Jeg har to bitte bitte små krabber ca 2 cm som sitter inni en stein som jeg ikke får fatt i.
Men jeg kjøpte jo denne pyntekrabben, den har jeg senket ned for til hver dag, en halv reke og den er ikke i særlig bevegelse. har stått opp og sjekket 3 ganger i natt og den holder seg under en stein i en hule, ferdig pyntet. Men uansett så syns jeg det er rat om den skulle kverke 7 fisk på en natt for jeg har ikke lest noen plass at den dreper fisk, kun at den kan plukke på koraller.
Jeg hadde endel svamp her og der som jeg festet på en stein og dette fikk han til å pynte seg med og det tok han, nå har han ikke plass til mere pynt, men han har enda litt svamp han kan ta.
Men jeg har en slik rød og hvit reke branded shrimp og den har oppført seg i 6 måneder nå, men jeg ser han er mye ute å løper nå.
Men burde jeg ikke funnet en rest av en fisk i det minste ?
Jeg har ingen rovfisker , kun harmløse selskaps fisker

At nye fisk stryker med er vel ingen bombe men de andre nye fra samme vann er helt ok og det er jo forsvunnet en gammel fisk og. Jeg håper i det lengste at de befinner seg bak steinen.
Gammel 8th February 2010, 10:10   #6 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Nå dukket den ene " gamle " bangaien min opp. Da trekker jeg den konklusjonen at de andre må ha dødd av et eller annet. De hadde ikke gått lenge i karantene. 2 dager knapt.
Jeg brukte 75 minutter på avklimatisering med litt og litt vann i posen og de levde dagen etter. Brukte ikke vannet fra butikken ,men håv til å sette dem uti.
Det er jo fullt mulig at de faktisk er bak steienen enda mens resten av arten er på fremsiden virker litt lite logisk siden det er stim fisk.

Det er ikke så enkelt å dra rundt å kjøpe uten bil men " fersk fisk " er vel ikke å anbefale uansett. De kan ha vært stresset kanskje. Jeg tok dem no hjem i taxi for å gjøre det skånsomt. tap og vinn med samme sinn
Gammel 8th February 2010, 10:28   #7 (permalink)
Member

frontosa sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Stord
Meldinger: 194

Sitat:
Opprinnelig postet av Kari H Vis post
Det er jo fullt mulig at de faktisk er bak steienen enda mens resten av arten er på fremsiden virker litt lite logisk siden det er stim fisk.
Bangaien er vell ikke direkte stimfisk.Er det to som har dannet par så vil de nok jage bort de andre.
frontosa er offline   Svar med sitat
Gammel 8th February 2010, 10:35   #8 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

ok nei de hadde ikke dannet par og jeg trodde de trivdes best i flokk, men det er mulig jeg har missforstått der. Jeg trodde de holdt seg i en gruppe.
Gammel 8th February 2010, 11:58   #9 (permalink)
Senior Member

endy sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 323

har tre slike og de står sure og grinete i hvert sitt hjørne...

men de er veldig grei å ta bilde av da......

endy er offline   Svar med sitat
Gammel 8th February 2010, 12:20   #10 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Ja huff for et sosialt liv, jeg har den andre typen. Og har til og med kråkebolle slik at de kunne kose seg å få barn. Vel man kan ikke tvangsgifte dem heller. De får no bare henge der i kroken, de er sammen av og til under sterk tvil.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
ville bare si.. Kari H Pratemakeren 0 7th December 2009 22:14
Herregud....? Må bare få det ut! Firefish Pratemakeren 4 4th September 2009 00:31
Bare kalkreaktor? Hans Ny til Hobbyen 5 4th May 2007 15:51
Så skulle vi teste julegavene.... Nessen Pratemakeren 7 29th December 2005 16:31