| Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Heisann
Jeg fant en liten oppskrift på nettet om en metode på å dehydrere artemia. Det jeg lurte på var om det finnes en lur løsning for å oppnå denne saltmengden i vekt? Sist endret av MrVoll; 21st December 2009 kl 12:50. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Moderator
|
-Om jeg har forstått hva du er på jakt etter: Ha 300g salt i en beholder og fyll på vann til du har totalt 1000g. Jeg regner med du har en kjøkkenvekt i nærheten som kan benyttes. Badevekt blir vel for større kvantum...
Hva skal du dehydrere artemia etter? Jeg ble litt nysgjerrig. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Aha det var så enkelt ja,takk takk Torhav.
Jeg har avkapslet noe artemia som har en holdbarhet på en uke i kjøleskapet,hvis man skal klekke dem etterpå vel og merke,men ved å helle over denne her saltlaken så vil vesken i artemia eggene trekkes ut igjen og holdbarheten blir da 1mnd i kjøleskapet.:-D |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Moderator
|
Slik å forstå. Var det mye stress å avskalle? Jeg har vært inne på tanken, men har ikke giddet å gå til det skrittet å kjøpe inn det som trenges av kjemikalier. Det har desverre ikke vært nødvendig med så mye artemia enda.
Hva brukte du til avkapslingen forresten? Jeg har lest i alle fall to fremgangsmåter, men har ikke sjekket hvor tilgjengelig de forskjellige ingrediensene er. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Kom til å tenke på noe rart,hehehe
Om man har voksen artemia som legger egg,så vil man kunne dehydrere de nye eggene slik som dem man får kjøpt,om det fungerer i praksis vet jeg ikke. Prøver et forsøk jeg. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Jeg kan lage en egen tråd om avkapsling
Jeg brukte vanlig klor bare og springvann,jeg har også antiklor men fant ut at det ikke var noe poeng i å bruke det. Det hele er ganske enkelt egentlig,bare man har rett oppskrift og alle tingene klart før man begynner selvklart. Da har jeg laget en tråd om emnet. http://www.aquafreaks.no/forum/tips-...v-artemia.html Sist endret av MrVoll; 21st December 2009 kl 17:55. Begrunnelse: Link:) |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Heisann.
Jeg fikk ikke til å dehydrere babysene,meeen jeg fikk til noe nyttig alike vell. Med å lage opp en saltlake tillnærmet steril,altså 3oog salt toppet opp med vann til total 1000g i et oppkok, også avkjøle i en liten tett beholder til neste dag. Jeg koker laken min i en te koker Nå har du laget en slags konserverings veske til den avskallede artemiaen Jeg har kjørt en test her og artemiaen jeg lagte i februar klekker fortsatt Altså, avskallede artemia i en ren luft tett beholder,toppet opp med den sterke laken. Oppbevarings beholderen vasker jeg med klor og vann før bruk. Oppbevares i kjøleskapet. Sist endret av MrVoll; 21st June 2011 kl 18:52. Begrunnelse: Rettet opp mengden. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| what is the Salinity of the water in Norway? | ergert | Ny til Hobbyen | 12 | 31st March 2008 03:01 |