Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 1st December 2009, 16:31   #1 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 427
Standard hvordan klarte jeg det

Jeg skrev i introen min at jeg hadde et 200 liters kar tilbake i 1999 og 15 måneder frem.

Det jeg har fundert over er at jeg aldri noen gang tilsatte noe som helst. Jeg matet fiskene og sprutet litt mysis her og der. Korallene vokste som bare det og alt blomstret nedi der. Byttet vann hver uke men det var også alt - vann fra springen og calsium i vannet. Jeg hadde ikke stein koraller, men ellers alt annet inkl anemone og tridacna

Ordet Balling hadde jeg ikke hørt om før nå og nå har jeg ørten flasker med alt mulig og en plan for hvortid det skal tilsettes. Er alt dette nødvendig eller er det et behov vi har skap underveis ? Hvordan kunne det stråle slik når det bare fikk lys og 10 % vannbytte pr uke..
Jeg er bare litt forundret over hvor mye vi "må" ha for å lykkes.
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 1st December 2009, 17:32   #2 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639
Standard Sv: hvordan klarte jeg det

Sitat:
Opprinnelig postet av Kari H Vis post
Jeg skrev i introen min at jeg hadde et 200 liters kar tilbake i 1999 og 15 måneder frem.

Det jeg har fundert over er at jeg aldri noen gang tilsatte noe som helst. Jeg matet fiskene og sprutet litt mysis her og der. Korallene vokste som bare det og alt blomstret nedi der. Byttet vann hver uke men det var også alt - vann fra springen og calsium i vannet. Jeg hadde ikke stein koraller, men ellers alt annet inkl anemone og tridacna

Ordet Balling hadde jeg ikke hørt om før nå og nå har jeg ørten flasker med alt mulig og en plan for hvortid det skal tilsettes. Er alt dette nødvendig eller er det et behov vi har skap underveis ? Hvordan kunne det stråle slik når det bare fikk lys og 10 % vannbytte pr uke..
Jeg er bare litt forundret over hvor mye vi "må" ha for å lykkes.
Hei Kari.

Jeg vil ikke påstå at man MÅ ha Balling eller andre tillsettninger, og att dette er ett resultat av panikk og utillfredshet i noe tilfeller kan nok være
Men i de fleste tilfeller så er det nok og kun ta vannbytter med ett godt salt som dekker de fleste behov.
Problemet som kan oppstå er at behovet for enkelte "verdier" ikke tilfredsstilles og at i det lange løp så gir ikke vannbytter det resultatet man ønsker. Da tenker jeg spesielt på sps og andre koraller som har særlige behov.

Jo flere løsninger man prøver jo mere blir man forvirret fordi du ikke klarer å tyde forandringene som skjer i biotopen. Tilslutt så fungerer det og du vet ikke en gang hvorfor

Uansett så bør du gå langsomt frem og hvis det funker... SÅ IKKE TUKL MED DET!

Gammel 1st December 2009, 17:58   #3 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

hehe ja bud nr 1 " does it work ? don't fxxx with it "

Nå er jeg godt over til å sjekke endel koraller som gir gode indiaksjoner på vannverdier og så lenge alt virker - så tror jeg ikke jeg skal bruke så utrolig mye penger på alle disse flaskene.
Gammel 1st December 2009, 18:12   #4 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Det er 2 sps koraller jeg syntes har gitt meg mange hint om hvordan biotopen ligger er en grønn Montipo digitata og en blå Acro tortuosa.
Det vises ofte på utfarging men like vell så kan jo årsakene være mange

Gammel 1st December 2009, 18:20   #5 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Dette var det jeg kjøpte nå, mitt første møte med steinkoraller og ricordea. Bortesett fra at jeg ikke ser noe som er lilla noen steder, men den kan jo endre farge når den har kommet seg etter turen.
Jeg har en slik pulserende korall . husker ikke navnet i farten, den skal visst indikere og den stråler. men jeg er utrolig spent på disse stein korallene jeg fikk i går. hø.. jeg snakket visst om dem i en annen tråd også da..

1 x Ricordea = 350,-
1 x Montipora Capricornis Lilla = 300,-
1 x Seriatopora Hystrix Rosa = 300,-
1 x Montipora Capricornis Orange = 300,-
2 x Fargerike koraller = 700,-
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvordan gikk det i sommer? Christer.W. Pratemakeren 11 23rd August 2008 10:01
Hvordan sikre best mulig Edite Lys, filtrering & annet utstyr 25 9th April 2008 22:08
Osmoseanlegg- hva er det og hvordan fungerer det ?? Linka Lys, filtrering & annet utstyr 5 1st January 2008 11:20
hvordan bli medlem Nagel Bergen Akvarieklubb 5 3rd December 2006 04:44