Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23rd October 2009, 21:49   #1 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Kvinnherad
Meldinger: 299
Standard avleggerkar

Hei!

Fekk ein aldri så liten titt inn i knut arne sin akvariekjeller idag. Bildene er langt ifra korekt når det kommer til farger.
Takker veldig for at eg fekk komme på "lynvisitten", det var veldig inspirerende..
Vedlagte miniatyrbilder
avleggerkar-p231009_11.35.jpg   avleggerkar-p231009_11.37.jpg   avleggerkar-p231009_11.37_-01-.jpg   avleggerkar-p231009_11.37_-02-.jpg   avleggerkar-p231009_11.37_-03-.jpg  

avleggerkar-p231009_11.36.jpg  
Erik er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd October 2009, 22:57   #2 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Sv: avleggerkar

ehemm..blir nesten litt flau nu Erik ja..
Ja-ja.. nu er du tredjemann som har lagt ut bilder for meg her inne,og takker for det ja
Ble jo bra da,selv med dette mobilkamerat ditt,og som jeg nevnte til deg,så bruker jeg jo mest 6500/10000 rør over,så de helt flotte blåfargene som folk liker er vel det ikke såå mye av,men til gjengjeld ser jo fargene mer "naturlige" ut da..,uten flomblått og billedbehandlinger på databokksen.
Karet har jo bare kjørt vel to mnd.og koraller er kommet oppi litt og litt..de siste har faktiskt ikke stått der mere enn i ett par dager,og når en tar i betraktning av at jeg fortsatt jobber med å dossere/fintrimme inn mengder av tilsettninger fra "de blå flasker",,for å få frem mest muligt av fargene som ligger potent under zooantellene,så ser det vel ikke så aller verst ut egentligt pr.d.dato heller nei.
Karet er satt opp helt annerledes enn de jeg har driftet før,og ment som ett eksperiment,for å sikte meg inn på hva jeg går for med tanke på "Askøyreef 2.",når den tid kommer.
Kan nevne: Ocean Runner/kun T-5/mye god stein/Zeovitt m/mere,og utover noen smådetaljer,ser det ut for att enkelte brikker begynner å falle på plass der ja..
Karet er jo ungt enda,så må nok gi det litt tid,men ser farger og vekst er på fremarsj,og kjekt å kunne få vist at det går an å drifte godt i næringsfattige systemer også da..
Uten at det skal gå på bekostning av vekst og fremfor alt farger på korallene,
Heller tvert imot
Håper ellers du var fornøyd med besøket her Erik,og velkommen igjen en annen gang(da må du ta deg bedre tid..).
alltid greit å kunne få "sett"personene som skjuler seg bak alle disse avatarene på forumene rundt om,og jeg biter ikke
får håpe det går fint med godsakene du fikk med deg i kassen din,og er jo ett godt startgrunnlag i forbindelse med den nye tanken i garasjen din.
Regner med bilder,når alt er oppe å kjøre der Erik,og liker jo bilder jeg også,selv om jeg ikke har IQ til å få dette til selv..
Du får trøste deg med at jeg må ut av ytterdøren,for å komme inn/ned til akvarierommet jeg også her,så noe har vi jo felles der
Gammel 23rd October 2009, 23:14   #3 (permalink)
Senior Member

endy sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 323

her har du jo fått det fint knut arne

skal se om jeg ikke klarer å lage disse avleggerne til deg snart...
spørs om du har plass da......
endy er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd October 2009, 23:23   #4 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2009
Sted: stavanger
Meldinger: 159

kan jeg få spørre hva du driver med? Er dette dyrking for eget kar eller for salg?
Gammel 24th October 2009, 00:31   #5 (permalink)

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 8

gratulerer knut-arne
fin porites med intakte Polychaeta .
er det en en montipora confusa den grønne i midten nederst eller er det en hydnopora,kan ikke se det her fra
tattanmallaposti er offline   Svar med sitat
Gammel 24th October 2009, 00:39   #6 (permalink)
Senior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av oddski Vis post
kan jeg få spørre hva du driver med? Er dette dyrking for eget kar eller for salg?
Var det negativt eller godt ment dette oddski.
Som jeg har nevnt her,så var hele dette oppsettet her ett "pionerprosjekt"for meg på mange måter,og så for meg en gylden mulighet for å få "testet ut"en del nytt her,med tanke på alt arbeidet jeg har forran meg med tanke på "Askøyreef 2".
Planen var å få testet ut diverse muligheter,og etter en viss tid,trekke ut ting jeg synes fungerer godt,og innlemme dette i stuekaret mitt..
Jeg er jo gammel og enkel av sinn,og liker helst å "se" mine løsninger "live",for å se om mine ideer holder mål,og om det blir gjennomførbart i stuekaret.
Salg.. i utgangspunktet ikke oddski,og som jeg også har nevnt her inne på forumet i en tråd,så er jeg mest tilhenger av å bytte, oss saltvannsfolk imellom jeg,da en da har en gylden mulighet til å få inn noe nytt,uten å måtte vrenge lommeboken både en og to ganger..
Men selvsagt.. når en har to kansje tre kar på 7-800 liter++,så er det jo forventeligt med ett "overskudd",viss en får systemet til å fungere tilfredstillende,og dyrene trives..
Egentligt er vi vel heller ikke "bortskjemt" her rundt om i distriktet på tilgang på slike dyr, og hvorfor ikke kunne gi en hånd til andre akvarister i samme slengen?,og ved å prøve å holde ett godt utvalgsortimang , kan både jeg og evt. andre interiserte da nyte godt av dette,noen baktanker utover det trenger det vel nødvendigvis ikke være
Selvsagt.. legger ikke skjul på at jeg bruker en god del mere penger i året på mine oppsett og drifting enn kansje gjennomsnittet her inne(ser bl.annet at vi her ligger på rundt 6500-7000 kr. i strømregninger pr. gang (totalt leilighet+ mine akvarier),+ det jeg innvisterer i akvarierealitert utstyr,salt/tilsettninger..,så om jeg evt. tar meg "litt" igjen for avleggerne,jeg da ikke får byttet,så tror jeg ikke dette uannsett ville dekke inn mine driftskostnader overhodet anyway nei..
Ser på dette som min store hobby,og lever på kånemor,det er slik kort fortalt,på godt og vondt.
Men bruker ikke penger på "by.n"(drikker ikke annet en Pepsi Max),og reiser ikke til syden heller.
Har ikke egen bil heller jeg,så har god samvittighet ,med tanke på hobbyen egentligt,da en ikke får pengene med seg .. der du hvet..
Er nu de som bruker mere penger på hobbyen enn meg i Norge da..
Gammel 24th October 2009, 00:48   #7 (permalink)
Senior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av tattanmallaposti Vis post
gratulerer knut-arne
fin porites med intakte Polychaeta .
er det en en montipora confusa den grønne i midten nederst eller er det en hydnopora,kan ikke se det her fra
Hei Ole
Ja.. nu ser du hva du har fått meg til her..
Er det den imitten på bilde 1 i andre rad,så mener jeg bestemt dette er en Merulina ampliata Ole.
Er ett pent stort eksemplar,og kostet litt ja..
Gammel 24th October 2009, 01:23   #8 (permalink)

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 8

nå må du ikke gi mig skylda knut-arne
som jeg sa i telefonen at den tyske rev filosofien er at kemien styrer og ikke omvendt at det er dyrene som sørger for kemien

Sist endret av tattanmallaposti; 24th October 2009 kl 01:26. Begrunnelse: glømte et o i filosofoli
tattanmallaposti er offline   Svar med sitat
Gammel 24th October 2009, 01:43   #9 (permalink)
Senior Member

Neida Ole
Måtte bare trekke dere zeoguroer litt da hvet du
Gikk i dette med åpent sinn,og angrer ikke,så er det sagt Ole.
Men.. ser jo på ett av bildene der hvor blåflaskene ståe "linet" opp ved kanten av sumpen,at det ser ut for rene kemikalie labarotoriet der....
Det verste er jo at jeg har 5-6 forskjellige blå flasker utenom dette også der,he-he...
Gammel 24th October 2009, 01:56   #10 (permalink)
Member

MrVoll sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Stavanger
Meldinger: 179

Kjempe flott oppsett Knut Arne.
Det ser jo strøkent ut
Masse flott på hyllene der.
Mvh Sverre
MrVoll er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are