| Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Alle ser jo hvor lite aktivitet det er her inne for tiden,på tross av høysesong for saltvannsfolket rund om..
Om det er blitt ferre akvarister rundt om,eller bare det at folk ikke gidder å bruke forumet er uvist,men ser jo selv at to til tre innlegg pr.uke her i snitt ikke forsvarer kostnadene ved å holde dette forumet gående,og stor takk til Hans Fredrik(frogfish),som har lagt ned mye tid/kostnader i forbindelse med den tidligere omlegging av dette forum. Men.. det er jo brukerne som skaper forumet,og når de ser ut til å glimte med sitt fravær,så blir det jo heller ingen som gidder å benytte seg av dette tilbudet heller. Har jo heller ikke registrert så mange av moderatorene her inne heller i det siste,så kansje det er en ide,rett og slett å legge ned hele dette forumet? Blir jo litt en ond sirkel dette.. Ingen brukere/innlegg... blir lett for at heller ingen gidder å benytte seg av ett forum,om dere skjønner. Har selv sett siste halvår at det stort sett er samme håndfullen med akvarister,som er innlogget her inne,og tja.. det blir gjerne med innlogging også,ser jeg. Kunne hvert interisangt å luftet synspunktene jeg kommer med her på forumet,og høre hva dere andre mener om mitt utsagn her,og evt. stemning for drift fremover.. Dette er jo ett gratis tilbud for folk over hele landet med saltvannsinnteresse,hvor alle får fulle rettigheter,men det en skal huske på er at det koster litt å sitte på denne siden også,og når ingen gidder å bruke tilbudet/ønsker å være med å holde det igang,så har sikkert innehaver andre ting å bruke tid å penger på,enn å holde dette igang for oss.. Synes både forumbrukere/moderatorer skal komme på banen her nu,og si hva de mener om aquafreaks fremtid,og evt. forslag, som kan være med på å snu den nedadgåendes kurven vi er inne på nu Det kan fort bli for sent..
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
tja, vet ikke helt hva jeg skal si fra og til
har jo noen meninger om topicen. * Ingen trenger ett forum det ikke skjer noe på. * Hvorfor i alle dager brukes forum når de kan legges ut som mailinglister? virker bare som om det er datafora som får til å ta dette i bruk. Jeg må jo si at jeg ser nybegynner selv, men ikke så nybegynner at jeg ikke greier å sortere informative og viktige tråder. Er ikke mulig å bruke saltvannsforum som i seg selv er en klubb (jada vi vet det nå, and really don't care). Ett fora der meninger faktisk kan utveksles er viktig. Er tullete å ikke si til noen at, "hei du kjøpte deg en akvarium på 70 liter i går å putta nedi to regal og noen tre fire wrasse, 6line for sikkerhets skyld. TULLING!, gi bort fiskene og pell deg ut av hobbyen". Disse menneskene trenger hjelp og å si at det går nok bra er ikke godt nok. "Det er feil og skal aldri gjøres" er det som skal sies. Er ikke lenge siden to måneder var minimum ventetid for å putte så mye som ei tann nedi akvariet, nå er det offentlig akseptert å putte hai nedi før saltet er utblanda bare tempen stemmer, og hva sier menigheten "uff da, se om det går seg til". Men prøv å fortelle sannheten så skal du se at innlegg blir sletta. Selvsagt så er det jo reinspikka idioti å ha ett fora der forhandler kan bestemme hva som skal diskuteres og hvem som får nevnes. Tenker jo her på saltvannsforum der det skal kjøres til oslo for å plukke opp ei pepperminte reke. Nei tullingen borge skulle hørt på kenneth med en gang og putta noen dråper med melk i kjeften på disse anemonene istedet for å i det heletatt nevne noe slik i ett østlands forum med ØST i store bokstaver. Jeg har mer eller mindre slutta å bruke disse tulleforumene med halvfeite mobbeofre som sitter hjemme og skal modde ett forum med noen som lurer på hvordan en skal frakte ett akvarium fra oslo til ålesund samtidig som en topic har noe så bra navn som "pærer", hva i alle dager er det denne tullingen lurer på? en åpner og joda, han lurer på det er lyset som er grunn til algeveksten. Disse forumene er mer eller ( som i dette tilfellet aquafreaks) mindre fulle av ugjennomtenkte tullete mennesker, noe som forklarer ihvertfall hvorfor jeg, ikke bruker forum i så veldig stor grad. Får mye mer utav å ringe de jeg vet kan ha ett svar jeg trenger og ikke minst liker, være seg noe om frakt av noe eller hvordan lys fungerer i hverdagen rundt oss. Noen ganger er dette med forum en veldig fin ting, men da må det være åpen for meninger av mange sorter med rett frem ærlige svar. "NEI haien din kommer ikke til å vokse seg til og trives i din fine nye 200liters (nei stor skummer hjelper ikke) fine rund hjørnete akvarium selv som du bruker 400W MH" og joda butikken rundt hjørnet der hvor du bor har akkurat det du trenger, jeg jobber der så det vet jeg. <- denne siste syntes jeg var veldig ufin å modde da, bra jeg leste den før den ble modda av en som fikk en telefon fra en akvarie butikk i nærheten av sthanshaugen neiognei er det slik man blir av å ha ebola i halsen |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Moderator
|
Joda, det har vært stille i det siste, men det har vært veldig stille på andre forum rundt om også. Det har tatt seg opp den siste mnd, men før det har det faktisk vært veldig få inlegg i forhold til normalen. Jeg tråler en del forum i løpet av en uke, og trenden har vært den samme over hele linja etter min mening.
Om vi skal se litt mer lokalt på saken foretrekker jeg faktisk at det kommer få nye tråder/innlegg med fornuftig innhold fremfor flere hundre tråder i løpet av en uke hvor 90% av trådene er overflødisk om folk hadde giddet å bruke søk funksjonen, eller ikke var så forbanna pratesyk at forumene fylles med generelt pisspreik. På saltvannsforum virker det som om det er om å gjøre å få flest innlegg og at dette medfører status eller noe slikt. Det er MYE unødvendig dill som er fullstendig off topic, eller rett og slett sure oppstøt fordi noen føler seg hevet over andre og føler dette er deres rett. Og ikke minst den hinsides overdrevne sensuren som utøves. Nei, la dette forumet fortsette å putle og gå. Om det er stille og rolig en periode betyr ikke det at det ikke tar seg opp igjen. Selv har jeg slitt siden Januar med et barn med kolikk (stort underskudd av søvn), full jobb og studier på en gang. Karet ser helt ræva ut fordi det har blitt nedprioritert, så det har liksom ikke vært noe å skrive om herfra. Nå må ikke brukere her tro at jeg mener alt som skal postes på dette forumet skal være dønn seriøst og må ha et vitenskapelig innhold for at det skal kunne postes her på forumet. Det finnes en ting midt i mellom og der synes jeg dette forumet stort sett har lagt. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Dec 2006
Sted: 5355 Knarrevik, Hordaland
Meldinger: 350
|
Håper endelig ikke at forumet her blir lagt ned ,synes det er et allright forum.Men det har jo vært stille her en tid og man kan vel kanskje skylde litt på årstiden.Så nå når mørketiden er over oss ,så er det til å håpe på at det blir litt "aktion" igjen her, Merker bare på meg selv at interessen forå være mer på div. forum nå er oppadstigende. Så kanskje vi alle bør gjøre litt ekstra i tiden fremover
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Er jo godt at dere to som har tatt seg bryet med å gi ett innspill i denne "brannfakkel" tråden her,har lagt merke til at det kansje er litt forskjeller på våre to forum i Norge,og egentligt er jo dette flott,da vi da ikke går og trakker i fotsporene til hverandre,og kan benytte seg av den gode takhøyden her inne på freaks
Dette er ikke ment som noe personangrep mot personer hverken her eller der,men Håper jo på en saklig/åpen debatt om hvorfor interessen for forumet er nedadgående. Om forumets brukere lekker til andre forum,skal jeg ikke utale meg om,men etter som jeg har fått med meg gjennom noen saltvannsvenner jeg kjenner,så er det da visserligt hele tiden folk som starter opp med denne hobbyen,her i omegnen,og regner med dette gjelder andre plasser også i Norge,så mener bestemt det fortsatt burde være behov for plasser hvor en kan få luftet sine tanker innad i hobbyen på en saklig måte,og få fornuftige svar tilbake. Alle har hvert nybegynnere en gang,og dette forumet tar jo også gjevnligt opp gode tema som skulle være interisange for de med mere "ballast" bak seg også,og med andre ord litt for alle egentligt. Bruker rettighetene er jo heller ikke delt opp i kategorier,etter hvor mye en er villig til å betale i kontingent.(ja.. jeg har hørt dette med at koningenten kan en tjene mange ganger inn igjen ved å benytte seg av "vip" forhandlere,som blir argumentert for på ett annet forum :-),men det er ikke det dette gjelder..jeg er mere opptatt av det jeg oppfatter som en pågåendes prosentsvikt på debatter/innlegg her inne,noe som igjen fører til ett stillere forum. Jeg ser jo at folk titt og ofte er innlogget her,og evt. sjekker om ANDRE har skrevet noe nytt på forumet,.. og så hopper de av igjen.. Det er ikke det at en bare må skrive noe for å skrive..(det ble nevnt noe om at noen skrev for å skive ett steds.. Men.. synes det blir ferre og ferre av disse gode innlegg/debatter her inne,og det som bekymrer meg. Innser jo også selfølgelig(også egen erfaring),at hobbyen og tiden velger å bruke på det,går i bølgedaler for enhver,og at en ikke alltid er så motivert til å bruke tid på forumene,men det kan nu ikke gjelde alle brukerne samtidigt da.. Normalt er jo vintersesongen en god aktiv tid for oss saltisser,og med nye oppsett/oppdrett(her har jo Clown hvert aktiv med sistnevnte!),og en del har vel kjøpt nytt utstyr/lurer på å kjøpe?,og vil dele sine erfaringer/etterlyser slikt? Her i området var det vel en fra Arna som prøvde seg på ett hjemmemøte for en stund siden,og var vel bare en eller to som kom(jeg var ikke der,dessverre,så er det sagt!) Ellers så har det jo også hvert noen "uoffisielle" "hjemmemøter/smmenkomster",her i området,som ikke er annonsert her inne på forumet i det siste Virker her i området,som at det meste forgår i kulissene,og er jo litt synd egentligt,og sikkert noen som hadde satt pris på litt innfo her inne.. Hvet ikke hvordan det er i andre regioner,men har jo fått med meg at noen i Trondhjems omegnen forsøker i hvertall på litt sosialt samvær Og de må selfølgeligt gjærne legge det ut her inne,da sikkert flere vil høre hva som rører seg rund om,selv om de avstandsmessigt kansje ikke har mulighet til å delta selv. Slikt er da alltid godt stoff,mener jeg. Holder jo selv på med en del nytt her hjemme,med snart ferdiglaget akvarierom i kjeller/masse nytt innen måte å drive karene på(i forrhold til mine andre prosjekter), men sliter jo med å legge inn bilder og slikt,så hvet jo ikke hvor givende en slik tråd blir uten bilder i lengden.. ![]() Men det sjer nu litt her også ja..,og ser jeg tydeligvis er inne på noe riktig positivt her,med tanke på vekst og farger Men tæring etter næring,så det tar sin tid å lage til ett nesten 20kvadrat stort hobbyrom Det er det med å få lagt inn litt av det som skjer rundt om inn på forumet,så andre kan få inspirasjon/ta del i det som er mangelvare her,og som jeg selv innbefattet har en del å gå på.. Uten vilje til å ta del i forumets innhold,har jeg fått signaler om at det muligens ser mørkt ut for forumets videre eksistens dessverre,og egentligt veldigt synd,da det opprinnelige aquafreaks,jo tross alt er det eldste forum vi har her i norge,og mener noe av mangfoldheten dermed forsvinner for allmennheten med dette. Ser gjerne frem til flere synspunkter i denne tråden,og om folk mener det fortsatt er liv laga/muligheter for fortsatt å være så priviligert å ha grunnlag for flere forum om emnet her videre..
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Junior Member
|
Ja. Er enig i mye som blir skrevet her.
Jeg for min del er relativt ferskt og sitter kansje mye på pinnen og leser om andres erfaring i denne hobbyen som har så utallige teorier. Er det vel grunnet alle "teorier" det blir at jeg sitter på "pinnen" og ikke tør å ut tale meg om noe i håp om å bli "plassert" På et annet forum er det jo ikke lov å spørre om ting som man lurer på som nybegynner, de fleste vil bli avist med en gang og svart at dette er garantert diskutert før. med kansje en kommentar om å lære seg om søke funksjonen. Nei jeg vil like å tro at et forum er et "Forum" som man skal kunne diskutere ting uansett om det har vært diskutert tidligere. Ville folk svart på samme måte om vi satt 15-20 personer rundt et bord i en akvarie klubb?? Nybegynner spør : Unnskyld er det noen som kan fortelle hva Levende Stein er og hva den gjør??? Formannen i klubben : Nei dette kan du finne ut av med å lese 20 store leksikon og fagbøker om hobbyen. Kom igjen når du har 10 års erfaring. Hva er vitsen då med "forum" og "klubber" hvis vi ikke kan diskutere og lure på ting innen hobbyen. Hjemmemøter og ellers aktivitet i Bergen er jo relativt labert. Hjemmemøte i Arna var jeg på og det var kjekt. Ellers har jeg no hvert endel ute hos deg Knut Arne noe som jeg har lært endel av. Så det sitter jeg pris på at det miljøet som er i Bergen virker som et utroligt hyggelig miljø. men kansje ikke så flinke til å samle oss som en klubb eller akvarister i samme Region. Men la oss no beholde aqua freaks i hvertfall. Det virker som det er her andre regioner en Øst snakker. Så takker for aquafreaks jeg. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Moderator
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
Den som intet våger,intet vinner sies det
![]() Dersom noen skulle finne på å putte deg i bås så er jo det bare å blåse i det og lete videre etter svar. Har selv fått svar om at "dette burde du jo vite du som er derifra" eller "dette burde da være noe alle ved kysten kan". Men selv om slike svar ikke hjelper så dukker det alltids opp noen som faktisk hjelper. Jeg har nok ikke vært det mest aktive medlemmet og har heller ikke vært medlem her så veldig lenge, men etter det jeg vet så er dette det eneste norske forumet som tar for seg kaldt saltvann. Det er ikke så mange av oss som holder på med det men det man kan finne ut her inne enten i eksisterende tråder eller hjemmesider til brukere her er gull verdt. Jeg har postet mye her inne om hvordan det går i karet mitt på tross av at jeg har en egen tråd om det på akvaforum, men selv der inne har jeg hatt en tørketid etter at noen klarte å slå av kjøleren min i sommer mens jeg var bortreist(lukten sitter fast i nesa enda). Det har kommet seg på fote igjen i løpet av sommeren takket være en del snarveier og mye arbeid. Men så var det igang igjen med skole og da blir det mye lesing og oppgaver som skal inn og man blir litt dårlig til å lage tråder på forum(dårlig unnskyldning, men der og da fungerer den utmerket :P) Med hensyn på kaldt saltvanns akvaristikk har jeg lært mer enten her inne eller gjennom en masse bøker+internett søk som er av nytte enn hva som læres vekk på marin biologi havbruk linja på høyskolen jeg går på. I januar starter bachelor oppgaven og den vil omhandle nettopp det å holde et kaldt saltvanns kar. Jeg har jo hatt noen år til å lese,feile og lære viktige ting innenfor dette og det gjenstår nok litt til før jeg kanskje får optimalisert hold av alger og ålegress selv om dette er på et bra nivå. Men jeg hadde ikke kunne hatt den fremgangen jeg har hatt uten det jeg har lært her inne gjennom mange av trådene eller egne sider hos medlemmer her inne. Poenget mitt er at selv om aktiviteten her inne ikker er enorm så er den allikevel unik og av for det meste høy kvalitet, gjerne kryddret med humor her og der.
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Helt enig Torhav
Det er noe som heter at en lærer så lenge en lever,og har jo selv hoppet litt frem og tilbake med måten å drive mine saltvannskar på. Har lært mye underveis,lest meg opp på tråder i forumer/andres erfaringer,og ikke alt jeg har gjort her ute fra jeg begynte med saltvann,har hvert helt smart,viser det seg nu i etterkant.. ![]() Hadde jeg hatt den lille kompentansen7erfaringene jeg har opparbeidet meg i dag,når jeg begynte med denne hobbyen,hadde jaggu mange penger/ergelser hvert spart Bomkjøp koster penger,og det er noe i det å kansje spørre litt om andres mening om dill og datt,før en løper på butikken/gjør noe overilet hjemme. DEet er faktiskt en del som besøker dette forumet også,som sitter på god kompetanse med tanke på bl.snnet kemi/tekkniskt/oppdrett osv.men uten at noen graver å spør,så blir det jo vanskeligt å "trigge" de frempå forumet for god hjelp, så mener mye står på at folk ikke er redd for å spørre. Til nybegynnere vil jeg si at alle har hvert der en gang,og for mitt eget vedkommende,så er det mye som skulle forblitt ugjort,men så lenge en er villig til å lære og lese/lytte til andre,samt ikke bare setter seg ned for å hvile på sine laubær,og lærer av egne,helst andres feil,så sparer en lett både penger,ergelser,og ikke minst dyrene i karene sine for mye vondt. Det koster å drive med saltvann,og det å lytte til andres erfaringer/sette seg mest muligt inn grunnleggende kemi/teknikk helst i forkant,finne ut hva en vil ha/går sammen i karet,før en kjøper,samt tilpasset utstyr etter dette i forrhold til volum,er mange penger/ergelser spart,og selv om noen mener teknikk/kemi kansje ikke er det mest interisange å bruke penger på,i forrhold til dyr,er det desto viktigere,og etter min mening,kan en ikke spørre/lese for mye på forumene,og gjerne i kombinasjon med tilpassede bøker om emnet i tillegg. Veien å gå er å benytte seg av f.eks. dette flotte forum,spørre å grave,helst i forkant om råd,og krydret med tråder om oppsett/tips og innlegg fra mere erfarne akvarister,så blir forumet både mer interisangt og givende for alle,og forhåpentligvis vil da aktiviteten ta seg opp også her inne,når folk ser at forumet benyttes. Sånn som jeg har tolket dette,så er det det aktivitetsnivået her nu,som bestemmer dette forumets eksistens videre,og da legges skjebnen i hendene på brukerne av Aquafreaks,noe jeg egentligt er enig med innehaver om. Æhh.. nu tror jeg jeg har sagt mitt i tråden,og får la nye slippe til litt her inne,da tråden har gått av alles meninger,og var jo hele meningen bak den også...mener jeg...
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 8th October 2009 kl 13:34. Begrunnelse: La til en siste settning.. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Jeg tenkte og hintet faktiskt til andre forum. Men det er klart å søke litt of finne svar i gamle tråder er lov, og det har jeg også gjordt her på AqFr.r Bare reagere på den hoverende måten folk kan være mot folk som ikke er like erfarne som de selv. Det er vel ingen som er født eksperter? |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder