Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16th June 2009, 15:51   #1 (permalink)

Skakksiden sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Helleland, p.g.a. mye lyd fra papegøyene.
Meldinger: 26
Standard Skakksidens favoritt hobby, (i tillegg til saltvannsakvariet).

Hei.

Tenkte jeg skulle dele noen ord og bilder, av den hobbyen jeg driver med som opptar meg mest inklusiv saltvanns akvariet, nemlig papegøye og parakitt oppdrett.

Jeg har drevet med fuglehold over flere år (14 år), og dette er en hobby jeg virkelig brenner for.
Jeg har hatt mange forskjellige typer fugler opp gjennom tiden, men nå består fugleholdet mitt helt og holdent av papegøyer og parakitter fra sør amerika.
Når jeg kjøpte hus, var en plass med langt til naboen et must, da sør amerikanske papegøyefugler kan støye ganske mye.

Mye av fritiden min går med til foring, rengjøring og kikking på fuglene. Det følger også naturligvis med en del kostnader til innkjøp av mat, fugler og material/netting til fremstilling av nye bur.

Jeg holder alle mine fugler parvis eller artsvis, for at dem skal kunne leve så naturlig som mulig.
De får variert kost som er tilpasset artene. Dette består av papegøye/parakitt frø, pellets, frukt og grønnsaker.
Maten og vannet blir skiftet ut hver dag.
I hekke sessongen får fuglene en spesial frøblanding som blir bløtt opp i vann i 24 timer, og deretter blandet med oppskårne epler, appelsiner, bananer, kiwi, gulrøtter, druer og litt vitaminpulver.

Her er noen bilder av mine bur og volierer:

Årets høydepungt er når fuglene velger å gå i gang med familie forøkelse.
Denne våren her har jeg vært så heldig å få egg og unger på mine to par amazon papegøyer.

Her er noen bilder av foreldre og unger:

Foreldrene til ungen på bildet under. Disse fuglene kjøpte jeg når dem var helt unge, og dem har nå sittet sammen i 4 år og i år fikk jeg dem endelig til.

Bilde over og under. Brille amazon unge, 34 dager gammel.

Brille amazon han.

Brille amazon hun som ligger og ruger på tre befruktede egg. Hun forsvarer seg med nebb og klør når jeg sjekker rugekassen.

Noe av det viktigste (i likhet med andre levende hobbyer) er å bevare fuglene på best mulig måte. De aller fleste papegøyer og parakitter (utenom 4 arter) er listet opp på cites liste 2 og 1, og derfor er avl en viktig del.

Fuglene på de tre bildene under, er unger jeg har vært så heldig å fått på en art som heter blåstrupet conure. Fuglene er forholdsvis skjeldne både i fangenskap og i naturen. Disse står på cites liste 1 og beregninger viser at det er ca. 6000-10000 individer igjen i naturen. Skoghogst er hovedsaklig årsaken til sterk tilbakegang.

Nyklekkede unger og egg.

Ungene begynner å bli ferdig utviklede, og titter ut av redekassen.

Ungene er ferdig utviklede, spiser selv og flyttet til en voliere for seg selv.

Til slutt noen enkle bilder av andre fugler jeg har:

Venezuela amazon han.

Venezuela amazon hun.

Rødissede conurer.

Koboltvingede smalnebbsparakitter.

Koboltvingede smalnebbsparakitter.

Håper noen av dere har funnet det interessant å lese om min store hobby og lidenskap, selv om det ikke har noe forbinnelse med akvaristikk hobbyen.
Gammel 16th June 2009, 16:56   #2 (permalink)
Member

MrVoll sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Stavanger
Meldinger: 179
Standard Sv: Skakksidens favoritt hobby, (i tillegg til saltvannsakvariet).

Jøsse navn Frank,imponerende nå har jeg ikke noe særlig peiling på hva det innebærer å holde slike fugler,men ja jeg ble litt satt ut nå,så derfor så få ord, vakkert Frank vakkert

Sist endret av MrVoll; 16th June 2009 kl 16:58.
MrVoll er offline   Svar med sitat
Gammel 16th June 2009, 17:26   #3 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Flotte Violier og bur. Virkelig orden i alt sammen

Har selv hatt noen parakitter 2 penant rosellaer når jeg var noe yngere. Mye arbeid syntes jeg... men gjengjeldelsen er stor hvis man klarer og få til par som legger egg
Flotte bilder var det
Lykke til videre

Gammel 16th June 2009, 21:07   #4 (permalink)
Member

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Mandal
Meldinger: 108

Sitat:
Opprinnelig postet av Skakksiden Vis post
Maten og vannet blir skiftet ut hver dag.
Daglig vannbytte!!! Respekt!!
Fine pip-pip'er.
GauteG er online nå   Svar med sitat
Gammel 17th June 2009, 07:14   #5 (permalink)
Junior Member

Ken M sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Mysen
Meldinger: 52

Var utrolig flotte fugler.
Har bestandig digget relativt store papegøyer jeg også og kommer vel til og kjøpe en etterhvert.
Hele oppsettet ditt til fuglene vitnet om proff og omsorg for disse dyrene, moro og se slike annlegg.
Ken M er offline   Svar med sitat
Gammel 17th June 2009, 09:45   #6 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 411

Det var en hyggelig avsporing Skjønner godt at du er fasinert av disse utrolige skapningene. Lykke til videre.
Tor
torae er offline   Svar med sitat
Gammel 18th June 2009, 02:58   #7 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Hadde ikkje forventet og lese om fugler på forumet her, men flotte bilder av fasinerende dyr. Ser ut til at du har full kontroll på fuglene dine. E` sjøl tilhenger av store voilere til å ha fugler. Hadde en solparakitt en gang. Den e` fra amerika, om det e` søramerika vet eg ikkje men regner med det. Urtolig flott parakitt iallefall. Den fløy fritt i huset og dret overalt. Masse arbeid, men bedre det enn å la den sitte i et lite bur. Den elsket å være ute i fri luft. Vet at det kanskje ikkje e` så vanlig å ta de med ut, men slike fugler ser best ut når de svever i vinden over tretoppene. Det var ikkje alltid den kom tilbake og eg måtte klatre litt opp i trærne for å hente den, men det var ingen tvil om at den koste seg når den fikk strekt ordentlig på vingene. Pennant rosellaen som vi hadde samtidig syntes det var skummelt å være ute uten bur så den fikk holde seg inne.

Hadde vært kult å ha en duekleiv med eksotiske papegøyer som flydde fritt i nabolaget. Vet du om nokken her til lands som gjør det.??
Gammel 18th June 2009, 12:04   #8 (permalink)

Skakksiden sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Helleland, p.g.a. mye lyd fra papegøyene.
Meldinger: 26

Tusen takk for fine ord folkens.
Alltid kjekt med gode tilbake meldinger når en driver med noe, som opptar en veldig mye. Viste ikke helt hvordan en slik avsporing ville ta seg ut på forumet, så jeg ble veldig positivt overrasket.

Jeg må jo også si at jeg har en veldig tålmodig samboer som gidder å følge opp galskapen mens jeg er i nordsjøen.

Angående Pjot sitt spørsmål og frittflyvende fugler i nabolaget, så tror jeg det delvis har vært prøvd ut her til lands (uten direktoratet for naturforvaldtnings samtykke) hehe.
Jeg har hørt om folk som har hatt felleshekking med flere par dvergpapegøyer i voliere. Når det er kommet unger i kassene, blir døren inn til volieren åpnet slik at foreldre fuglene kan fly fritt ute, og returnere når ungene må ha mat. Faren for å miste fugler er stor, både på grunn av at dem stikker av og at vi har en del rovfugler i landet.
Ellers så er jo de fleste av oss som driver med fugler, veldig redde for våre fjærekledde venner. Så å slippe dem ut i friluft er helt utenkelig for meg ihvertfall. Bruker jo mange tusen bare på å bygge/sikre bur og volierer for å hindre fuglene i å rømme, eller at rovdyr skal komme seg inn.
I danmark har dem hatt frittflyvende Munkeparakitter med hell. Disse bygger store skjære lignende reir i kolonier.
Kan også opplyse at det finnes hekkende bestander med Indisk aleksander parakitt i parker rundt om i London. Dette er hovedsaklig tam fugler som har rømt eller blitt sluppet av eiere som har vært lei dem.

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skakksidens 480 L akvarie. Skakksiden Akvarie 600L eller mindre 14 28th February 2009 10:37
Ustyr til saltvannsakvariet Frogfish Teknikk 0 20th May 2008 23:06
HVilken fisk er deres favoritt og hvorfor? jonaspaa Ny til Hobbyen 5 6th May 2007 19:18
Lys og sykluser i det kalde saltvannsakvariet Nessen Akvarie tekknisk 3 26th April 2005 13:48