Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31st January 2009, 23:38   #1 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Strømstans...

Jepp..
Var uten strøm,mer eller mindre fra kl.24.00 i går, til litt over 17.00 i dag, grunnet at to nedgravde høyspentskabler hadde eksplodert her på askøy.. noe som medførte at store deler av søre Askøy var uten strøm,over lengre tid...
Det store oppsettet mitt,er det heldigvis så mye vann i,at det tok en god stund,før vanntemperaturen sank kritiskt,og var faktiskt mer redd for 343 literen med mye koraller oppi...
Ikke kunne en vite på forrhånd hvor lenge strømmen skulle bli borte heller,eller hva som egentligt var skjedd,så sov rimelig dårlig i natt ja...
var ganske omfattendes dette,og to større kjøpesentre,var mørkelagt her til utpå dagen også(rart ikke DE har ett eller annet backup egentligt..)
Men når butikkene åpnet i dag,var det bare å hive seg i bilen,og ned på MEKK(en slik vektøybuggs-kjede),vrenge en allerede "sliten lommebok",og handle inn ett akseptabelt bensinagreat,og en del skjøteledninger/fordelere/bensin,og kobble det meste over på "bensin"
Tempen i det store karet var kommet ned på 22,4 grader,og "turde" rett og slett ikke måle tempen på 343 literen min....
El-verket klarte å fikse feilen litt over 17.00 som sagt,og ser nu tempen er kommet opp på 25,7 grader i det store karet her igjen(går nu med 5*300Watt varmekolber i sumpen+ alt som er av lys over(750 Watt Hqi+ 585 watt T-5), så det går sakte fremover ja...
Har ikke tatt "evaluering"over 343 literen enda,og den står jo nede i en uoppvarmet kjeller,men krysser selfølgelig fingrene mine,med tanke på steinkorallene mine...
Trøsten må jo være at dette inntraff,når jeg var hjemme,i det minste(selv om jeg mistet noen timer her pga, at butikkene måtte få åpnet,med tanke på agreatkjøpet),og kunne jo gått riktigt gale egentligt dette ja...
Fisken ser ut til å ha takklet alt bra...

Hmm.. kom akkurat som "gjest" på saltv.forum.no til å lese om det senarioet til JOSSI,og da blei jo dette kansje å regne som "bagateller",sant nok,så er det rart en får grå hår av denne hobbyen,til tider..

Sist endret av Knut-Arne Berg; 1st February 2009 kl 07:23. Begrunnelse: lit korrektur-retting..
Knut-Arne Berg er offline   Svar med sitat
Gammel 31st January 2009, 23:57   #2 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338
Standard Sv: Strømstans...

Leste at det var strømbrudd på Askøy og tenkte på deg ja.

Du får gi en rapport på 343 literen imorgen... nå er det leggetid og du får sove godt :-]

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 1st February 2009, 08:05   #3 (permalink)
Senior Member

Takker for omtanken din Hans Atle,og skal ha meg en gjennomgang,utpå dagen her ja...
(du har jo smertelig erfart selv,dette med strømbrudd og saltvann..)

Når slike ting oppstår,føler en seg litt "hjelpeløs",og gikk mange timer,før en kunne lese om hva som egentligt var skjedd i media..
Prøvde selfølgeligt å ringe El-verkets 24timers telefon,men der var det umuligt å komme frem på linjen
"håper"jo alltids att strømmen kommer kjapt tilbake,når stømbrudd oppstår,og da jeg har flere uavhengige oppsett her,med en del litre i sammenlagt(på godt og vondt),som trekker en del strøm,gjennom "ørten 100 duppeditter",så er det ikke så lett heller å forebygge slike langvarige uforusette strømbrudd,gjennom ups,eller andre backup-løsninger heller,uten betydelige innvesteringer..
Er jo ikke av de mest tekkniskt begavede heller i utgangspunktet,he-he..

Pjot og Elin,kom nok klar dette heldigvis,når jeg ser på hvilke områder som var rammet her på øyen, og bra er jo det selvsagt!

Hmm.. begynte å få småpanikk her når jeg så at den sandvendende sjøstjernen jeg tidligere kjøpte fra Joachim B,var krabbet nesten helt opp på toppen av glasset,på det store karet her ja..
(har aldri før sett den stå oppetter glassene før!..,så tydeligt at den ikke helt likte situasjonen helt nei..)
Men ser den siger roligt rundt nede på bunnen igjen nu igjen,så i og med at tempen sank/steg veldigt roligt her,ser det ut for at det går bra med denne litt kjennslige skapningen ja..
sneiler/eremitter ser ut til å ha det bra,og kikket inn med lykt her nu,og ser masse microkryp kravle rundt på stein/bunnlag,som de pleier å gjøre...
Kvir meg litt til sjekken i 343 literen utpå dagen,og håper jeg kommer fra det med litt blasse farger/sturing på SPS.ene der en liten stund fremover ja..
Men har nu fått meg ett dyrt strømagreat til å stue på "hyllen",i tilfelle en har bruk for slikt igjen..
"kjekt å ha..kjekt å ha..."

Sist endret av Knut-Arne Berg; 1st February 2009 kl 08:09.
Knut-Arne Berg er offline   Svar med sitat
Gammel 1st February 2009, 11:18   #4 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Godt at alt gikk bra Knut Har selv vært å hentet aggregat under strømstans og det hjelper hvertfall med sirkulasjon og varme.

Gammel 1st February 2009, 14:20   #5 (permalink)
Senior Member

Nu har jeg sjekket visuelt og målt alle relevante verdier,både oppe og nede her hos meg,og merker ikke noe forskjell på verdiene heldigvis,og i 343literen er det litt bleking på noen av fraggsene,men allle polypper er ute,og både verdier/temp er inenfor normalen,så sattser på at jeg rir dette av,og slapp unna med skrekken,denne gangen ja
Må få en til å programere inn de elektroniske timerne for lys igjen,da de nu går etter kjøttprisen i London,og dette er jo litt utenfor mitt IQ område,så nu går styring av lys manuelt,enn så lenge,men elers ser jo det rimeligt bra ut her ja
Gammel 1st February 2009, 19:34   #6 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Vi mistet strømmen ca. kl. 0800. Men den var heldigvis ikkje vekke i mer enn 45min av gangen. Så det gikk bra her. Regner med at det går bra hos deg også, rart ka dyrene tåler over kort tid. Over lengre tid tåler de jo ingenting.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are