Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 21st January 2009, 13:17   #1 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Weisglass??

Leste i dag en iteresang tråd på saltv.forum.dk i dag,som tok for seg at wisglass/opptiwhite/klart glass..var sunket RADIKALT i pris,nu i den siste tid
Prisforskjellen på dette og vanligt glass var nu på rundt 10%,og dette gjør jo det hele mere aktuelt for de som vurderer å bestille/bygge større kar fremover,skulle en tro...
I samme tråden der nede,nevnes det muligheten for at enkelte forhandlere som fungerer som "mellomstasjon"ved bestilling av kar,muligens "holder igjen litt"på å opplyse kundene om siste utvikling(på samme måte som enkelte banker her ved rentenedsettelser),for å "skumme litt ekstra fløte"ovenfor kunder...
Men,kostnadsforskjellene på bygg med og uten slikt glass,er etter som jeg fikk med meg,på vei til å "flate ut",der nede.og er vel logiskt at "Ola Dunk"da følger etter,eller??
Kan jo hende det allerede er skjedd her?men en interesang opplysning å ta med seg for de som har planer om noe nytt,regner jeg med...

Obs! jeg har IKKE planer selv da,på noe nytt "storkar",men ville bare legge disse opplysningene ut for andre her ja..
Gammel 21st January 2009, 17:25   #2 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639
Standard Sv: Weisglass??

Takk Knut

Gammel 21st January 2009, 19:28   #3 (permalink)
Senior Member

Ingen ting å takke for det Tage
Vi pleier i mange tilfeller ikke å være de første over bekken,etter vann her i Norge..,så litt greit å kunne vite at det største arugumentet mot "klart glass",nemlig prisen... nu gjevner seg ut.
Er jo ikke direkte noe "minus"å kunne gå for slikt glass oftere da,når en ikke trenger å måtte tenke på å vrenge lommeboken noe særligt ekstra ved kalkyler på nye oppsett.
Har jo slikt glass selv i synlige sider på ett kar her(12mm)..og om det ikke er "dag og natt" forskjeller det er snakk om på en slik tykkelse,så er jeg av den formening av at det er "veldigt kjekt å ha", og nu i etterkant må jeg si at dette valg utgjorde en forsvinnende liten del av mine totale oppsettskostnader her..
At prisene nu synker..hjelper jo self.ikke meg nu,he-he..
Gammel 21st January 2009, 21:11   #4 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Nyttig info det. Når jeg så glassprisene for 1-2 år siden var innkjøpspris på optiwhite det dobbelte av vanlig glass. (Arbeidet er jo det samme da, så det ville ikke dengang gi dobbel pris på karet.)

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 21st January 2009, 21:14   #5 (permalink)

Skakksiden sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Helleland, p.g.a. mye lyd fra papegøyene.
Meldinger: 26

Jeg har to onkler som er glassmestere.
Holder på å skifte glass i et kar selv, og når han sjekket pris for meg (en uke siden), så var prisen på opti white/diamant glass dobbelt så dyrt som vanlig glass.
Men kansje dette endrer seg i nær fremtid?
Gammel 21st January 2009, 21:15   #6 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Porsgrunn
Meldinger: 147

Sitat:
Opprinnelig postet av Knut-Arne Berg Vis post
Har jo slikt glass selv i synlige sider på ett kar her(12mm)..og om det ikke er "dag og natt" forskjeller det er snakk om på en slik tykkelse,så er jeg av den formening av at det er "veldigt kjekt å ha", og nu i etterkant må jeg si at dette valg utgjorde en forsvinnende liten del av mine totale oppsettskostnader her..
Har selv optiwhite i front hos meg, på 12mm glass. Nå er det kanskje kvalitetsforskjeller ute å går, men jeg klarer ikke å se noen forskjell her. Før jeg hadde i vann sammenlignet jeg med ett hvitt papirark, og da kunne jeg se forskjell. Det er vel den eneste gangen jeg har kunnet det

Men som du sier "kjekt å ha". Da vet jeg ihvertfall at jeg har det "beste" glasset, og går ikke rundt og lurer på om det kunne vært bedre.

Siden jeg kun har i front utgjorde dette kun ca. 2000,- i tillegg om jeg ikke husker helt feil, og har vel ikke akkurat blitt synlig i totalen her heller, nei ...
Gammel 21st January 2009, 22:08   #7 (permalink)
Senior Member

Okay....
Gå inn på : www.saltvandsforum.dk
Finn "Boardindeks".. videre til "Generelt Saltvands snak"
Der heter tråden:" selvbyg akvarie i optisk hvidt glas"
Der er dette hentet fra..men står selfølgeligt på DANSKT da..
tråden gikk i dag.., så skulle være rimelig "fersk"
Gammel 21st January 2009, 22:19   #8 (permalink)
Moderator

Villain sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Arendal(Kilsund)
Meldinger: 250

Her er linken

Villain er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Weisglass/optiwhite glass/float glass Tage Lys, filtrering & annet utstyr 11 29th November 2008 18:43