| Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er større utvalg i Norge på fargerike Lps koraller?! De finnes jo i samme regionene som sps og annet som importeres.
Kan kanskje være at innteressen her hjemme ikke er stor nok? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Enig Tage
Mener "alfegutten"etterlyste akkurat dette, noen ganger også.. Enkelte av korallene i LPS gruppen,er jo UTROLIGT vakre,som dere ser,og var mange i denne tråden,jeg nesten kunne solgt "sjela"for..
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
- Det skal nok komme... Jeg gætter på at de får samme popularitet som Ricordea "Florida", hvilket desværre også kommer til at kunne ses på prisen!!
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
[quote=Mack;24325]Nå må det vel legges til at majoriteten av disse bildene var tatt under lysforhold som ville fått selv meg til å fremstå som selvlysende, og ikke nødvendigvis noe noen av oss ville ha ønsket oss til daglig
Med på den dessverre Mack,at en del billed "shot",på spesielt utenlandske forum,ser litt "ekstra fargerik"ut ![]() Likevel er det ikke noen tvil om at mye av disse korallene på linkstripa her,bærer preg av å være av ett litt annet fargekaliber,enn det vi vanligvis er vant med her på berget.. Er med andre ord selv "overbevist" om at mange akvarister her,mer enn gjerne ville blitt fornøyd med noen av disse "candy,s"i sitt eget kar også,uten å måtte direkte si at de virker altfor grå og trist,med tanke på sort og fargeutstråling.. Og til William må jeg presisere at jeg håper vi alle får se mer til slike LPS på disse kanter,men akkurat på den fronten,er det kansje langt større avstand mellom Danmark og Norge enn en skulle tro... Danmark ligger mye mer "kontinentalt"til enn oss her på "berget",og etter hva jeg selv har fått med meg med tanke på hva som skjer på importsiden i Danmark,så er og blir Norge veeeeldig liten importmessigt dessverre.. Det å stå utenfor EU med tanke på akvarieinnteressen,gjør vel heller ikke saken noe mer opptimistiskt,da det er mer prosedyrer her med å få inn noe,og dette gjennspeiler jo seg også som Tage er innpå,i helt andre priser,her i Norge..
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg er enig med Tage... Absolut.
- Men jeg mente bare at sige at med stigende popularitet, da stiger prisen! Jeg ved at der er store afstande i Norge... Men det har i denne henseende ikke noget med at være i EU eller ikke!! - Som vi før har talt om, så er vi underlagt Cites, på lige fod med jer... Kan vi ikke venligst holde debatten om EU uden for dette?? Det har intet med sagen at gøre! Vi bliver underlagt afgifter på lige fod med jer, bare på andre områder! Jeg kan forsikre dig at der er intet at være misundelig på... Vi som landbrugsland, jer som olieproducerende land! De bedste hilsner, Flemming
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
tror nok at den delvis dårlige tilgangen på lps koraller har nok endel med den dominerende populariteten av sps å gjøre.
Dessuten er det jo ikke direkte enkelt å kombinere disse to artene (jo større karet er , jo større blir j mulighetene til det også ), da de har ganske så forskjellige krav ikke minst til vannbevegelsen. Hva prisene angår , så har det helt sikkert en sammenheng at Norge ikke er medlem av EU , ellers så haddde det vært en smal sak å handle også koraller i land som tilhører der.Hadde jeg bodd i Danmark , ville jeg nok ha kjøpt endel koraller i Tyskland , og hadde det vært flere som gjorde slik , hadde nok prisnivået også i norge gått ned endel tenker jeg... ...det er noe man kan faktisk konstantere med mange andre varer... men de allerflotteste lps- koraller koster nok endel også andre steder enn i Norge. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Junior Member
|
- Jeg forsøgte at styre uden om politik, fordi at jeg vidste at vi ikke ville være enige på det punkt... Men jeg lever i et EU land, og jeg kan ikke få øje på at det gavner mig... Men vi har regler om told og beskatning, ligesom I. Ja, det er rigtigt. Jeg kan bare køre til Tyskland... Hvis det går på Koraller, ja. Men jeg skal stadig indhente samme godkendelser som I, hvis vi forudsætter at det skal gå ærligt til... Jeg gav sammenligning tidl. omkring I som olie producerende land, og vi som landbrugsland... Hver vores regeringer laver "underhåndsaftaler" som jeg forstår på Knut-Arne at den Norske almene befolkning er utilfredse med, og at den Norske mand føler at lande i EU, Eks: Frankrig presser jer i handelsaftaler fordi at I er olie producerende... Bla. Bla. og Bla... Vel det sker også indenfor EU. - Jeg er sikker på at I med rimelighed har mange ting at klage på, men sådan føler vi det også I den Danske saltvands hobby har vi en term som hedder "Medimport"... Dette kan være billigere at købe på denne måde, også igennem forhandler fordi at han ikke har arbejdet og risken om det dør. Jeg ved at I har vanskeligere transport veje i Norge... Men var det ikke en mulighed for jer også? Eks. fra Sverige måske, BioTedMarin? Prisen bliver en anden om I går 2,3 eller 4 sammen om en boks Koraller. - Jeg håber at jeg stadig kan være velkommen på jeres forum, selvom jeg har en anden holdning. Og forstå mig ret, jeg har det godt. Og jeg har ikke meget at klage på... Men om man tror at det løser alle problemer at være i union, så tager I fejl! Og jeg beklager, nu blev det alligevel politisk... Om I kom med EU, da tror jeg ikke at det vil rokke meget jeres pris niveau. Og I vil stadig klage lige meget på hvor dyr jeres Benzin, Diesel og Olie er... Dette var kun et eksempel! - Et andet eksempel: Tyskerne kan tage til Danmark og købe Wolkswagen billigere, end i deres eget land. Wolkswagen er nødt til at sælge deres biler billigere til os, end de tyske priser. Dette på grund af vores høje afgifter... Dette er de nødt til for at sikre sig markeds andele i DK, ellers kørte her ingen Wolkswagen! Tyskerne køber derfor deres bil billigt her, og for diferencen på Dansk og Tysk moms betalt tilbage når de registrerer bilen på Tyske plader! Smart... (!) Hollanske bønder kan sælge deres farm med tilskud, og tage til DK og købe et Dansk landbrug som gik konkurs. Og blive endnu større bønder... Alene på grund at økonomiske uligheder og " særaftaler" , landene imellem. Og få større mælke kvoter end den Danske bonde kunne... Dette indenfor EU! Se det er skruet skævt sammen... - Det var slut fra mig i denne "sag". De bedste hilsner med ønsket om en god jul til jer alle, /Flemming
/Flemming Sist endret av William Jr.; 21st December 2008 kl 06:41. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
... og at det kreves de samme godkjennelser innad i EU som utad tviler jeg egentlig på er helt riktig ...hvis ikke det er særbestemmelser i Danmark igjen , det vet jeg ingenting om. At prisnivået på både det ene og det andre har innvirkning når markeder åpner seg , er jeg også helt sikkert på (både priser på mat og ikke minst aquaristiske produkter har gått ned p.g.a. markedsmekanismer som forbinder Norge med EU , etter det jeg har sett de siste årene), selv om det dessverre ikke skjer automatisk , med allt. Finanskrisen rammet hele verden (for min del har jeg jo slitt med den i lange tider før den ble aktuell global )at oljeprisen har fallt drastisk på verdensmarkedet , har foreløpig ikke blitt like synlig her til lands .....for å komme tilbake til korallene , så kommer det (ihvertfall her i midt -Norge ) noe fra Sverige , menn det dreier seg helst om fisk , etter det hva jeg har sett (jeg tipper nettopp p.g.a.det nødvendige papirarbeide som kreves ved handel mellom EU - landet Sverige ikke EU-landet Norge).Billigere blir det jo heller ikke , da det antakelig er et ledd til i spillet , som skal tjene penger. Ellers så er det tillat med flere enn en mening på dette forumet her , ganske bra takhøyde her i gården , så det er ihvertfall ingen problem... riktig god jul også fra meg Thomas |
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Er jo endeligt en del fisk,som går på SPS også,he-he.. Jeg gjorde det enkelt Bestemte meg før jeg satt opp karene mine,at det var stenkoraller som var "tingen"..og "supplerer"andre innbyggere etter dette valg Har ikke angret på dette selv ..enda.. Ikke alltid like lett å få både i pose og sekk i denne hobbyen torae,det skal være sant og visst!
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Junior Member
|
- Jeg får besøg af en Importør på Tirsdag!
Om I ønsker vil jeg gerne være hjælpsom med at hente godkendelser i DK, og sende til jer... Herefter overtager I selv ansvar og nødvendige godkendelser på Norsk grund! - Der skal gøres opmærksom på at Tysland har andre regler på området, end vi har i DK. Dette betyder at en truet art godt kan være godkendt som frag i Tyskland. Denne pågældende art er ulovlig i DK, frag eller ej - Jeg vil ikke have med pengene at gøre, og jeg vil ikke modtage betaling for dette! Om nogen er interreseret i dette kan I sende mig en privat melding, og vi tager resten over mail korrespondanse...
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Import av Koraller og Cites reglene | Frogfish | Informasjon! | 1 | 21st January 2011 12:33 |
| import | svein | Pratemakeren | 4 | 15th March 2006 23:27 |
| Forskjell mellom Guppy Hotel og JBJ Nano Cube | JanHelge | Ny til Hobbyen | 11 | 19th October 2005 04:35 |
| Saltvanndyr på land | Petrus | Dyrene | 3 | 4th September 2005 11:48 |