Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15th July 2008, 20:04   #1 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Kvinnherad
Meldinger: 299
Standard nedtrapping

Sitter å lurer litt på om det er på tide med nedtrapping for min del. Tenker å gå over til ett noe mindre kar som juwel lido, chromis eller red sea max. Dette pga. flere ting, men hovudtingen er vell tidsklemma. Så visst det er noen som sitter med ett av disse kara er eg interesert. Men nedtrapping fører med seg at eg må selge unna en del ting. Så visst/når eg har skaffa meg ett kar så kommer det en del fisk,levendestein og koraller for salg. Bytte handel hadde egentlig vært greit.
Så gi meg en lyd visst du har noe liggende....
Erik er offline   Svar med sitat
Gammel 15th July 2008, 20:49   #2 (permalink)
Senior Member

alf-magne sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: varhaug
Meldinger: 672
Standard Sv: nedtrapping

hei!
ser du skriver at du sliter med tia, just slik som jeg gjør. 2 unger og mange andre prosjekter tar tid!

men et mindre kar tar ikke mindre tid! kansje til og med mere tid!
skal du "spare" tid må du enten automatisere eller kjøre kar med mindre sensitive beboere. som tåler "slakke" perioder.

vet det ikke var dette du var ute etter men, men
uansett, lykke til!
Gammel 15th July 2008, 20:56   #3 (permalink)
Senior Member

joda, er med på den, men det eg tenker er at det tar mindre tid og krefter å bytte en bøtte med vann i stedenfor 5. og vedlikeholdet er noe enklere med ett mindre kar, tenker da heilt praktisk. Startet jo opp med ett 100liters kar med blanda hell, tror det skal gå lettere nå med 3års erfaring og mye mer hjelpemidler..Men som sagt skjønner hva du mener.
Gammel 17th July 2008, 20:24   #4 (permalink)
Senior Member

ser ut til at det blir en juwel 110 liter eller noe sånt på meg nå fremover. Tenkte eg skulle lage hull med gjonnomføringer til sump for første gang. Har masse 20mm rør liggende som eg tenkte ville funke greit til dette. kor stor bor må eg bruke da? ser for meg 2 eller 3 hull i ett hjørne på karet. Dette opner for mange nye spørsmål som kor langt i fra kanten på karet kan hullene være og kor stort mellomrom mellom hullene. Tenkte å bare lime en glassplate i ene hjørnet til overrennet. Bruker dere noe film eller maling for å skjule hva som gjemmer seg bak plata?
Gammel 17th July 2008, 20:31   #5 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Ville lagt hullene minimum 5 cm fra alle kanter..
Husker ikke eksakt mål på så små hull,men ligger ett godt diagram her inne på siten,som funker,og som samtidigt viser teoretisk gjennomstrømningskapasitet..
Trenger ikke gjøre noe ang, innsynet...gror tidsnokk til med kalkalger ja..
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are