| Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
jeg er for og få i gang en diskusjon om butikkenes ansvar med og overholde karantene tiden som er pålagt fra myndighetene. registrerer at fler forhandlere på østlandet nå praktiserer karantene tid og jeg fikk dette svaret da jeg spurte om regelverket rundt karantene:
"Alle som tar inn levende er pliktig til å kjøre 4 dagers karantene, dette så distriktsveterinæren skal ha mulighet for å kunne sjekke sendingen dersom nødvendig. En vil også i løpet av disse dagene se om fisken er i kondisjon eller ikke. Vet at det er forskjellig praksis fra distrikt til distrikt. Men i følge reglementet så er det dette som gjelder. Vi har butikker hvor distriktsveterinæren kommer og teller fisk og vi har butikker hvor de aldri ser DV." Men de begynner og håndheve reglementet strengere og strengere. jeg registrerer også at i danmark er dette vanlig praksis. hvorfor er det ikke slik her??? det var en tråd på saltvandsforum som ble stoppet, men det kom fram at noen hadde inntrykk av at så lenge man viste hvem man hadde solgt de til så kunne de slipe unna 4 dagers regelen. dette er et emne som skaper mye frustrasjon i hobbien! det er jeg sikker på!
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Karantene burde vært en selvfølge etter min mening... Aner ikke hvordan dette praktiseres. Var en tur til Stavanger sist uke og handlet....av 8 chromiser døde 4 i løpet av et par dager og enda en er syk med sår....ingen garanti!!! Er dette strengt tatt lov??
|
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
nei det er det i grunnen ikke, de skal kunne dokumentere hvor fisken er til en hver tid de 4 første dagene og om du kommer og betaler cash har de ikke det. så nei det er ikke lov. syns det er synd at distriktsvetrinærenene er mere aktive i enkelte fylker enn andre. det burde være lik praksis for alle!
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Når det gjelder saltvannsforsendelser til Norge, så går vel det meste via Oslo , og når det blir sendt videre til andre steder/byer bryr vel heller ikke distriktsveterinærer seg noe særlig.Ellers har jo vi som kjøpere også et ansvar , det er jo ingen som tvinger oss og kjøpe fisken straks den kommer i butikken - men på plasser utenom Oslo er det jo gjerne slik at godbiter ikke er mange og forsvinner fort , og venter man frivillig , er varen solgt når man kommer tilbake.Og noen butikker synes jo det er greit og overlate " transport"- risikon til kundene...
Desuten er det jo store forskjeller mellom fiskeartene. Spesiellt blant viltfanga klovnefisk er det jo svært ofte et gigantisk "mannefall" helt opptil tre uker - hos andre arter igjen kan man greit se om de klarer seg etter noen få dager. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Riktig at det skaper endel frustasjon når mye fisk dør, opplever det selv og, og har hørt det fra andre lokalt her og. Har i det siste prøvd å vente, med det resultat at alle godbitene er solgt.
Når det gjelder chromis så _kan_ du være litt uheldig med individene da de er kjent for å hakke på hverandre / ta livet av hverandre. Vet ikke om det isåfall skjer så raskt. Og tirsdagen til lørdagen er over de 4 dagene, men allikevel synes jeg det skulle være en garanti på de dødsfallene som tydelig kommer av transporten.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Kommentar til HAZ..
De har har 4 dagers garanti, UNTATT saltvann :-( Regner med at nr 5 går snart, men den er fortsatt som et lyn i karet, selv med et relativt stort sår, som jeg antar ikke blir noe bedre... håper bare ikke det smitter... |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder