| Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Kult konsept dette her.. hadde det vært gjennomførbart her hjemme?
Har relativt likt klima her på sør-vest landet.. noe kjøligere somre, men mye mildere vintre... hva sier dere.. hadde sikkert ikke vært umulig å leie noen kvadratmeter hos en tomatbonde på Sola.. En plastikk stamp hos felleskjøpet koster ikke så mye... Etter en stund kunne en tatt inngangspenger til Stavanger akvarium 8) http://www.tidalgardens.com/pages/tu...reenhouse.html |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
Her er det forøvrig en klimatabell...
http://www.rssweather.com/climate/Ohio/Columbus/ Og JA.. jeg har altfor god tid... |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Hmm ser svært spennende ut. Koster nok også litt å sette opp
Men mye mere inntresant enn å gro frem gullrøtter :cheesy: |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Burde ikke være så vanskelig å få det til...
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Tror det skulle være ganske enkelt ja, men ville det vært nok naturlig lys om vinteren til at steinkoraller ville trives? Genialt i tilfelle med stor overflate på tanken og grunt vann til å dyrke frem korall fragmenter..
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Trikset er vel å tilføre lys/HQI/T5 om vinteren..
Jeg tror den største utfordringen må være å unngå kondens og varmetap på de kaldeste dagene uten å bli helt blakk
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Hva med dobble glass på drivhuset med argon,for å holde bedre på temp.
Varme kabeler i gulvet og solselle paneler til å formiske strøm utgiftene.evt bio gass.laget av søppel. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
Tidalgarden bruker en gass ovn for å varme opp vann og luft i drivhuset. Det finnes mange etablerte drivhus rundt om i Rogaland som driver med tomater etc. som allerede er oppvarmet hele året.
Min tanke var å leie noen kvadratmeter av noen som kanskje har litt plass til overs... det hadde kanskje vært billigst. Slik jeg forstår det, bruker ikke tidalgarden noe supplerende lys om vinteren. De har ganske like lysforhold som oss om vinteren. 30-40% lystid/døgn i desember-januar. Tåler koraller så lite lys? Jeg får det til å bli ca 8,5 timer lys/døgn. Komersielle drivhus kjører som regel med naturlig lys om dagen for så å bruke metallhalogen om natten. Dette lyset er helt sikkert optimalisert for plantevekst. Bra for alger, men kunne koraller også hatt nytte av dette lyset? Argon glass og varmekabler i gulvet hadde jo uten tvil vært det beste, men jeg tror kanskje det hadde blitt veldig dyrt Min tanke er å lage et oppsett som er billigbillig for å kultivere korall fragmenter... |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
hvor realistisk er dette da?
for det om du får leie billig plass i et drivhus som dyrker tomater eller liknende. vil jo ikke temperaturer og lys være tilpasset akvarie... så du vil mest sansynlig trenge en kjøler på systemet, eller veldi god ventilasjon, noe som igjen vil påvirke resten av temperaturen i drivhuse og sikkert ikke og foretrekke for eieren... så trenger du sirkulasjon og en kalsiumreaktor samt mikser om du ikkje kjører bailing da... så må du ha skummer til dette. størrelsen dette avhenger jo av hvor stort du har tenkt og satse.... nei... har ikke troen på dette er noen "lønnsom" måte og drive frag-farm på i norge.da måtte du dedikere drivhuse til formåle slik han har gjordt... du sparer mere på og få deg et kar med en høyde på 20-30cm og et par t5rør over og koble det til akvariet du har eller skal skaffe deg.
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,407
|
He-he-he..
Egentlig er det som snytt ut av kosteskaftet mitt også dette Alf_magne!! Hvor tok du det fra?hmmm..
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Reef's 480 L korallrevsakvarium | Reef | Akvarie 600L eller mindre | 73 | 2nd April 2008 20:30 |
| reef keramikk | leffa | D.I.Y Gjør det selv | 16 | 28th December 2007 17:41 |
| great barrier reef | svein | Pratemakeren | 9 | 29th March 2006 13:16 |